Apple ACD 27" vs. HP ZR2740W vs. Dell Ultrasharp U2711

Permalänk

Apple ACD 27" vs. HP ZR2740W vs. Dell Ultrasharp U2711

Tjenare,

Tänkte skaffa mig en 27" IPS-skärm då jag är trött på att dega med laptopen i fåtöljen. Har för tillfället en Eizo S2401W med TN-panel och trots att det var en ganska dyr skärm när jag köpte den så får jag nog erkänna att den är ganska kass egentligen, precis som alla andra skärmar med TN-panel.

Jag har kollat på tre olika alternativ:

Dell Ultrasharp U2711
Trevligt pris, mycket för pengarna och och recensionerna säger bra saker. Men Googlar man runt lite så ser man massor av människor som berättar om hur horribel anti-glare-coatingen på skärmen är och jag misstänker att jag skulle störa mig på detta. Någon som kan kommentera detta?

HP ZR2740W
Denna skärm verkar också trevligt men ska enligt utsago lida av en hemska coatingen, precis som Dell-skärmen. Någonstans läste jag att den inte är riktigt lika illa som Dell:en men på annat håll så läste jag att alla skärmar i den här kategorin har samma coating så det är svårt att veta...

Apple Cinema Display 27"
Inte alls lika trevligt pris men här så slipper man garanterat den coating som plågar de andra skärmarna. Nackdelen är ju att man istället får en skärm som är helt blank, något som kanske kan vara ett problem. Fördelen med ACD är att man lätt kan hitta en i butik för att prova samt att det passar bra för mig som enbart kör Mac för tillfället. Åsikter om denna skärm verkar vara blandade. (Notera att jag inte kan välja Thunderbolt Display då min Mac inte har Thunderbolt).

Någon som har lite erfarenhet av någon av skärmarna som kan kommentera?

Permalänk
Avstängd

Alternativet är Samsungs s27a850. Problemet med den är att vissa ex har ordentligt med ljusblödning men kan vara värt ett försök om du vill ha något mitt imellan. Om du ogillar blanka skärmar skulle jag annars kört på hp:n. Lägre input lag än dellskärmen.

Permalänk

Input lag är ett mycket litet problem då jag mest programmerar, kollar på film och jobbar med grafik. Jag spelar spel väldigt sällan och när jag spelar så är det enbart bra spel (d.v.s. singleplayer-spel).

Någon som kan uttala sig om coatingen på HP-skärmen?

Permalänk
Avstängd

Du kanske borde informera om det då innan folk tar sig tid.

Jag vet svaret på din fråga men har inte tid att svara mer utförligt än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du kanske borde informera om det då innan folk tar sig tid.

Jag vet svaret på din fråga men har inte tid att svara mer utförligt än så här.

Visst är det frustrerande när folk inte ger tillräckligt med information när de frågar saker, men inte behöver man vara sådan för det. Dessutom skrev han inte att han spelade, men du antog ändå detta.

Keep on truckin'.

Permalänk

Tack. Jag vet inte vad för mer information man skulle tänkas ange. Jag kör just nu enbart Mac men skulle nog ändå se ACD:ns PC-ovänlighet som ett minus då man aldrig vet hur saker och ting ändrar sig. Det som är dealbreakern är ju coatingen. Resten av parametrarna verkar ju vara bra på samtliga tre skärmar.

Användningsområden är i första hand programmering och film/TV-serier. I andra hand grafik och bildbehandling. I tredje hand spel. Jag vill helst inte ha något som är dyrare än en Apple Cinema Display, där går min gräns.

Permalänk
Medlem

Varför kan en blank skärm kanske vara ett problem? Det är du som ska använda skärmen så du lär bestämma dig om du vill ha matt eller blank. Jag hatar matta skärmar så därför är det enda alternativet för mig en skärm från Apple. Skadar inte att den är äckligt snygg och har ett bra andrahandsvärde heller.
Köp den senaste. Den har bättre högtalarna, bättre webbkamera och så har du ju thunderbolt. Du kommer bara ångra dig i framtiden. Dell-skärmen har en polare, den är säkert bra om man gillar matt.

Permalänk
Skrivet av Cliddo:

Köp den senaste. Den har bättre högtalarna, bättre webbkamera och så har du ju thunderbolt. Du kommer bara ångra dig i framtiden.

Fast det känns ju tråkigt att köpa en skärm som inte funkar med någon av mina datorer?

Permalänk

HPn ska ha samma ytbehandling enligt folk på hardforum, båda är ju från LG, så det är den gröva modellen. Vissa tycker inte om den tillsammans med den lägre dotten som 27are har och den höga upplösnigen. Ska du programmera främst är nog detta rankingen apple,samsung s27a850> dem andra. Men som sagt du kanske inte är en sådan person som stör sig på ytbehandlingen

Permalänk

Nej det är ju mycket möjligt att jag inte stör mig på det, men finns det någon butik som har öppet köp så att man kan prova? Jag tänker internetbutik då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadewind:

Fast det känns ju tråkigt att köpa en skärm som inte funkar med någon av mina datorer?

Vadå inte funkar? Klart den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadewind:

Nej det är ju mycket möjligt att jag inte stör mig på det, men finns det någon butik som har öppet köp så att man kan prova? Jag tänker internetbutik då...

Alla affärer på internet har enligt svensk lag 14 dagars ångerrätt. Du kan inom 14 dagar lämna tillbaka en vara även om du öppnat förpackningen och prövat den, dock får du ibland betala frakten tillbaka till affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Vadå inte funkar? Klart den funkar.

Han menar förmodligen att hans dator inte har en Displayport kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Han menar förmodligen att hans dator inte har en Displayport kontakt.

Nej.
Han tror att Thunderbolt-kontakten inte är som mini-displayport men det är den så det är bara att köra. Därav klart det funkar

Permalänk

Kontakterna är samma men protokollet är inte detsamma. Thunderbolt Display är inte bakåtkompatibel med Macar utan Thunderbolt så det kommer inte alls att fungera.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_Thunderbolt_Display

Permalänk

Jag beställde en Dell U2711 från Dustin idag så får vi se om jag gillar den, annars åker den tillbaka.

Permalänk
Medlem

själv har jag en DELL u2311h som är i samma "serie" ?
gillar skärmen starkt, snygga menyer, mycket snygg design på skärmen. hade en blank skärm innan, tack och lov för denna, tror du blir nöjd med din 27" som har ännu bättre färgåtergivning och skärpa

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadewind:

Kontakterna är samma men protokollet är inte detsamma. Thunderbolt Display är inte bakåtkompatibel med Macar utan Thunderbolt så det kommer inte alls att fungera.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_Thunderbolt_Display

Bild delen i Thunderbolt är vanlig Mini displayport, så bild får du. Det som inte är kompatibelt är tex de inbyggda kontakterna och högtalarna / webkameran.

Permalänk

Sitter själv på Dells 27" du undra över o jag är super nöjd, väljer man en bra färgprofil oxå (om du inte har kalibrerings verktyg) så är den bra nära apple skärmen som jag TYVÄRR måste hålla ett litet snäpp vassare, men den är för mig inte tillräckligt stor för den stora pris skillnaden.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Text och webbsidor när man sitter nära gör att man stör sig på coatingen på U2711. Då är det jättelätt att se pixlar och inland till och med subpixlar, eller vad det nu är man ser... Något mellan pixlarna som är grönblått ser jag iaf. Så fort bilden rör sig, som vid filmtittande eller spelande blir det betydligt svårare att störa sig. Sitter du en bit bort försvinner också problemet såklart. Jag tycker att det räcker med en halvmeter typ.

ACD är ju betydligt bättre på den fronten, men då måste du ju å andra sidan sitta i mörker i princip. Skärmen är verkligen högblank. Jag som har fönster mot norr skulle välja ACD om jag hade pengarna, men jag är fortfarande nöjd med min Dell-skärm.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Nej, det är det som är grejen, inte ens bild fungerar. Detta har verifierats av många personer på internetz.

Permalänk

Nu har jag fått Dell-skärmen samt kopplat upp den till min MacBook Pro. Första intrycket är att det är väldigt hög kvalitet på konstruktionen och även på bilden, inget att klaga på där... förutom...

...Antiglare. Jag vill nog påstå att det kan vara ganska jobbigt i många sammanhang, så som när man ska bedöma bilder och liknande då den grynighet som antiglare-ytan ger är svår att skilja från vanligt bildbrus. Eftersom ytan är så grov så varierar ljusheten från pixel till pixel och skärmen ser helt enkelt lite "skitig" ut, precis som folk beskriver.

Den stora frågan är ju bara om jag kommer irritera mig mer på reflektioner eller grynighet...