Två bildskärmar, försämrar det prestandan?

Permalänk

Två bildskärmar, försämrar det prestandan?

Tjena jag undrar om det försämrar prestandan på datorn och gör spelen mer "laggiga" om man använder sig av två bildskärmar ikopplade när man spelar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ja, grafikkortet måste kräma ut mer kraft för att driva större skärmyta.

Sen om det laggar beror ju på om grafikkortet klarar av att driva 2 skärmar även utan lagg, beroende på vad du har för hårdvara och vilken upplösning de båda skärmarna har.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Om du menar att den "andra" skärmen bara är passiv kommer påverkan vara betydelselös så länge du inte kör andra krävande saker på den så som film/flash.

Du kan även styra detta genom att inaktivera HA på olika skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Reap:

Om du menar att den "andra" skärmen bara är passiv kommer påverkan vara betydelselös så länge du inte kör andra krävande saker på den så som film/flash.

Du kan även styra detta genom att inaktivera HA på olika skärmar.

Så du menar att jag kan te.x spela på den ena och ha den andra igång (utan att köra något program på den) utan att grafikkortet behöver jobba mer? För min andra skärm är en 42-tums teve som jag har upplösningen på 1920x1080. För jag använder bara min 42:a när jag kollar på film annars brukar den vara avstängd eller stå på och bara ha skrivbordet framme när jag spelar.

För om det är så att grafikkortet presterar generelt sämre bara för jag har en andre skärm ikopplad så drar jag hällre ut den och kopplar i den när jag ser film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forssflow:

Så du menar att jag kan te.x spela på den ena och ha den andra igång (utan att köra något program på den) utan att grafikkortet behöver jobba mer? För min andra skärm är en 42-tums teve som jag har upplösningen på 1920x1080. För jag använder bara min 42:a när jag kollar på film annars brukar den vara avstängd eller stå på och bara ha skrivbordet framme när jag spelar.

För om det är så att grafikkortet presterar generelt sämre bara för jag har en andre skärm ikopplad så drar jag hällre ut den och kopplar i den när jag ser film.

Dagens grafikkort är så kraftfulla att ha en passiv 2D-upplösning är betydelselös men klart att det drar något.
Det drar tex minne. (skulle gissa att 1920x1080 drar ungefär 10-12 MB minne)
Om du är osäker så prova dig fram.
Men ska vi sätta det i perspektiv till något annat tror jag du vinner mera på att stänga av din webbläsare när du spelar pga av alla flashscripts som körs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har man Nvidiakort så är det inte så kul med två skärmar. Grafikkorten ligger på 60-70% konstant av någon anledning.

Kanske är fixat med nya drivisar/firmware.

Permalänk

Okej, tor jag börjar fatta detta nu

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Jag kör just så med TV som sekundärskärm så jag kan ha youtube, filmer o liknande rullandes samtidigt som jag spelar.
Vissa kombinationer med högupplöst video och krävande spel märker man att prestanda blir lidande men oftast funkar det bra.
Kör fö Nvidia kort.