Usb från modekort funkar ej, skärm funkar ej, men datorn startar som den ska.. ?

Permalänk
Medlem

Usb från modekort funkar ej, skärm funkar ej, men datorn startar som den ska.. ?

Jag har ett problem med min data som jag inte förstår riktigt hur det hände, eller vad som har hänt. det gick till såhär:

Jag och min polare satt i min soffa och lanade, jag gick och pissade och sen när jag kom tillbaka så råkade jag sätta mig lite halvt på tangentbordet. då märkte jag att varken tangentbord eller musen fungerade. jag kopplade ut och in från olika USB enheter på baksidan av datorn, men utan resultat. beslutade då att starta om datorn med hjälp av knappen på framsidan ( inte power-knappen på baksidan ). Datorn stängdes av och jag startade upp den igen efter ca 5 sekunder, då funkade inte skärmen utan den gick till Energi sparläge, och musen och tangentbordet funkade fortfarande inte..

vad är det som kan vara fel? och vad kan jag göra/försöka göra för att fixa felet?

Modekortet jag har är ett Asus P5Q SE ( http://www.dustinhome.se/asus-p5q-se-p45-775-atx/product/5010... )

Mvh Nicklas

Permalänk
Hedersmedlem

Du skadade kanske tangentbordet så att det kortsluter USB-porten? Har du testat starta helt utan något USB anslutet? Det kanske blev ett ryck i sladden och själva chassi- eller moderkortskontakten kortsluter. Undersökt dessa?

Du använder väl inte nätaggsbrytaren som av/på i vanliga fall? Det är inte alls lämpligt eftersom det blir strömrusning med ökad belastning vid varje påslag. ATX-nätagg är gjorda för att stå på alltid och ge 5Vsb till moderkortet. Man ska alltid stänga av inifrån operativsystemet om möjligt, men detta vet du väl redan? Antar att du gjorde detta tillfälligt eftersom USB inte fungerade, vill bara klargöra.

Chassiknappen kan vara inställd på viloläge och en del datorer har problem att vakna från det. Nollställ CMOS (se manual för instruktioner) och testa starta igen (efter att du kontrollerat USB-problemet).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej självklart använder jag aldrig strömbrytaren på baksidan om inte nödvändigt, som i detta fall då jag inte hade något val. Jag provade att starta om datorn som du sa, utan att ha någon USB ansluten till datorn, men utan resultat.

Provade då att plocka isär datorn, göra rent den och satte ihop den igen.

och då funkade allt som det skulle, så nu funkar datorn igen, tack för dina lösningar och hjälpen.

Mvh Nicklas