Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

hjälp med temperatursensor på CPU!

Hej!
Har ett litet problem. Temperatursensorn till CPUn speciellt kärnorna visar helt galet på min nya CPU, Core temp visar ungefär 30grader i max load o CPU temp ungefär 50grader vilket kan stämma ganska bra då jag har min CPU klockad till 4.1GHz. jag köpte fläktkontroll med 5 tempsensors som jag tänkte slänga ut i datan för att ha lite bättre o mer exakt koll på mina temps men hur ska jag bära mig åt för att fästa en så jag kan se CPU temp på min fläktkontroll, sensorna verka va ganska ömtåliga då dom går sönder om jag klämmer en mellan CPU o kylare:/
Hur ska jag göra!!??? Tacksam för alla tipps
Något mer ni undrar så bara fråga!

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Nej! Stoppar du en tempsensor mellan cpu och kylare blir där ett glapp på iaf en millimeter vilket betyder att värmen får mycket svårt att röra på sig, vilket kan leda till bränd cpu eller överhettning. Sensorerna ska hänga i luften eller ligga mot en kylfläns. Temperaturen på div. komponenter mäts via bios/programvara med de inbyggda sensorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Temp sensorerna från fan controlers är tänkt att mäta tempen på olika ställen i själva chassit för att ge underlag för hur mycket RPM chassifläktarna skall ha.

När det gäller tempen på CPU'n så har man inget annat val än att gå efter CPU'ns egna inbyggda sensor och de fungerar rätt bra på moderna CPU'er.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.3GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (2X4GB)8GB Kit, Lagring: Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 7 Ultimate Edition Svensk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Joakim Ågren:

Temp sensorerna från fan controlers är tänkt att mäta tempen på olika ställen i själva chassit för att ge underlag för hur mycket RPM chassifläktarna skall ha.

När det gäller tempen på CPU'n så har man inget annat val än att gå efter CPU'ns egna inbyggda sensor och de fungerar rätt bra på moderna CPU'er.

jo jag vet, har haft otur med min phenom X6 att den visar galna temps:/ Men ganska frustrerande då jag klockar CPUn o behöver ju då veta hur mina temps ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av jocke92:

Nej! Stoppar du en tempsensor mellan cpu och kylare blir där ett glapp på iaf en millimeter vilket betyder att värmen får mycket svårt att röra på sig, vilket kan leda till bränd cpu eller överhettning. Sensorerna ska hänga i luften eller ligga mot en kylfläns. Temperaturen på div. komponenter mäts via bios/programvara med de inbyggda sensorerna.

Jo det förstår väl jag med! men ville bara kunna få det att fungera 5 min hade räckt bara för att konstartera om iallafall CPU temp på datorn visar rätt:P därför jag ville få in den satan imellan.
Får väll köpa en laser eller ngt:/