problem med Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 + Sapphire 6950 2GB

Permalänk

problem med Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 + Sapphire 6950 2GB

Jag undrar om det är någon annan som har använt sig av Gigabytes Z68 kort och som har haft haft ett liknande problem och som har lyckats att lösa det då det känns som att jag har sprungit in i en återvändsgränd. Jag har precis byggt en ny rigg som består av detta:

Processor: 2500K,
moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
minnen: Corsair Vengence 1600mHz
Primär hårddisk: OCZ agility 3 60GB
Grafikkort: Sapphire 6950 2GB av referensmodell.
Windows 7 Ultimate 64
Nätdel: Antec Earthwatts 500W
-------------------------------------------------
Nu till problemet: Allting startades upp och allting fungerade fint tills dess att jag installerade drivrutiner till grafikkortet. När jag har gjort detta och startar om datorn för att börja använda mig av den nya drivrutinen så kommer jag inte längre än precis förbi "välkomstrutan". skrivbordsbakgrunden laddas in, men explorer vägrar starta. Jag har testat med Catalyst 11.9 - 11.12 och det har gett samma resultat med alla drivrutiner. Bara det känns som en ganska omständig process då man måste gå in i felsäkert läge (alla komponenter hittas) för att avinstallera drivrutinen för att sedan börja om på nytt.

De enda drivrutiner som jag har plockat hem i form av drivrutiner från skivan med moderkortet var nätverket. Jag laddade nämligen alla vid första försöket (innan jag blåste ur hela datorn på nytt då jag trodde att det var nån av drivrutinerna på skivan som skapade problemet) och det var då jag fick resultatet första gången.

Det var aldrig några som helst problem när jag körde min gamla 775rigg med ett P5K och E8400 så jag fattar inte varför dessa inte kan samarbeta?
Så det känns som att det är något med moderkortet men jag kan inte vara helt säker då jag ändå hittar allt i device manager (sitter och skriver i felsäkert läge nu).

Så ifall det är någon som kan komma med förslag på hur jag skall gå tillväga för att lösa det här så skulle jag vara ytterst tacksam!

Permalänk

Har beställt ett sånt moderkort och en 2500k jag med, kommer köra mitt gtx560ti på det, har inte fått sakerna än men återkommer så fort det är igång och rullar eller om jag får samma problem.
återstå att se

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Skrivet av slappyjoe:

Har beställt ett sånt moderkort och en 2500k jag med, kommer köra mitt gtx560ti på det, har inte fått sakerna än men återkommer så fort det är igång och rullar eller om jag får samma problem.
återstå att se

såg nu att du har ett 500w nätagg, kanske inte räcker till?

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Löste du detta? Har beställt samma konfiguration ungefär, skulle vara bra att veta om det var nätagget som var för klent eller ej?

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag har nästan samma setup, dock har jag 2st 6950 samt en annans SSD och det har funkat från början. Ett tips till er som beställt är att inte installera massa extraprogram från den cd med drivisar som följer med moderkorter. Jag gjorde det först sen när jag installerade om windows valde jag bara de "nödvändiga" som man kommer till direkt när man stoppat i CDn och då bootade den 15-20 sek snabbare

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Satan jag har helt missat att jag ens fick något svar. Ledsen för det. Jag är ganska så säker på att felet låg i dåliga drivisar till Agility3 disken. Det fixade sig tillslut i alla fall. En update av disken så fixade sig resten (om jag minns rätt, sitter på samma setup just nu och skriver i alla fall) ^^