Virtualisera "the usual" + HTPC?

Permalänk
Medlem

Virtualisera "the usual" + HTPC?

Godkväll!

I och med flytt från föräldrar (ADSL) till egen lya (100/10) så känner jag att det är dax att ta tag i mina tankar angående en ny server.

Har nu i några dagar suttit och spanat in att köra virtuellt. Inser att det ofta är lite overkill i hemmamiljö, men ni vet själva hur det är när man börjar känna ett sug efter att laborera med ny hårdvara och nya mjukvarulösningar. Jag föredrar framförallt hur pass skalbar och dynamisk en vhost egentligen är.

Följande ska vara implementerat i någon form (virtuellt eller dedikerat):

  • Torrent

  • TV-server

  • Mail

  • Web

  • FTP

  • Router/Brandvägg

  • Filserver
    Troligtvis 6-8 diskar, men gärna skalbart. SAS?

  • HTPC
    1080p ska den klara

Allt utom de 2 sista punkterna är ju inga större bekymmer, det är ju trots allt bara en server för hemmabruk.
Inga större mänger data som kommer omsättas

  1. Om vi börjar med filservern, vad har ni för tankar angående att virtualisera t.ex. FreeNAS med ZFS ovanpå ESXi?
    Är rent utav kanske bättre att bygga en dedikerad NAS med ECC, FreeNAS och ZFS?

  2. Sista punkten inser jag i huvudsak bero på prestandan som finns att tillgå. Går det att nyttja VT-d till GPU?
    Men rent praktiskt, med hårdvara likt följande lista och kriterier enligt ovanstående, tror ni det är genomförbart?
    Eller ska jag också bygga en dedikerad HTPC?

Initial hårdvarulista:

Hoppas jag inte missat någon väsentlig information..

Permalänk
Medlem

Istället för en Xeon. Kör på vanlig 1155 matx bräda i ett fractal design core chassi?
Du kommer undan billigare
Skulle hellre peka på 1366 om du vill köra xeon osv.
För ditt ändmål så räcker ju egentligen lite billigare prylar

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Istället för en Xeon. Kör på vanlig 1155 matx bräda i ett fractal design core chassi?
Du kommer undan billigare
Skulle hellre peka på 1366 om du vill köra xeon osv.
För ditt ändmål så räcker ju egentligen lite billigare prylar

Tanken har slagit mig, men hur mycket billigare blir det?
ECC är ju ett kriterium. Xeon E3-1230 kostar ju trots allt bara ungefär 2000kr.

Permalänk

Vill du komma undan billigt så har AMDs konsument-plattformar ECC-stöd till skillnad från Intel.

Kör inte SAS, totalt meningslöst. Bättre att isåfall satsa på högre kvalitet på SATA-diskarna och komplettera med L2ARC och ZIL på SSD om du ska köra ZFS. Tänk även på att en RAIDZ/RAIDZ2 med ZFS inte kan byggas ut med fler diskar efter hand utan du måste lägga till en ny vdev med t.ex. 8 diskar samtidigt.

Sammanfattat skulle jag rekommendera en dedikerad filserver, en virtualiseringsserver med ESXi samt en HTPC.

Filserver och virtualiseringsserver är ju bara att fläska på med RAM i, en HTPC med XBMC behöver knappt någon hårdvara alls förutom vettigt grafikkort för videoavkodning. Köp billigaste dedikerade är alltså vad jag tycker är vettigast.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Jag kör en E3-1230 på jobbet och är grymt nöjd, tycker det är helt rätt val du gjort i din lista. Se bara till att du kan köra PCIE passthrough på GPUn så ser jag inte riktigt varför du skulle behöva separera ut det i 3 maskiner som linuxprofessorn vill?

http://forums.servethehome.com/showthread.php?186-Graphics-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemed:

Tanken har slagit mig, men hur mycket billigare blir det?
ECC är ju ett kriterium. Xeon E3-1230 kostar ju trots allt bara ungefär 2000kr.

Priset är x gånger högre och prestandan x gånger sämre.
Xeon till 1155 är no no tycker jag.
Isf bättre med hårdvara för konsumenter och ups.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Priset är x gånger högre och prestandan x gånger sämre.
Xeon till 1155 är no no tycker jag.
Isf bättre med hårdvara för konsumenter och ups.

Konkret exempel på vad du skulle köpa?

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Jag kör en E3-1230 på jobbet och är grymt nöjd, tycker det är helt rätt val du gjort i din lista. Se bara till att du kan köra PCIE passthrough på GPUn så ser jag inte riktigt varför du skulle behöva separera ut det i 3 maskiner som linuxprofessorn vill?

http://forums.servethehome.com/showthread.php?186-Graphics-ca...

att ha en stor server med X hårddiskar etc. som HTPC känns ypperligt dåligt. inget man vill ha stående i vardagsrummet precis. visst, man kan dra lång HDMI etc, men detta är inget jag skulle välja.

jag är även av uppfattningen att fillagring ska ske på en dedikerad maskin för att undvika ev. felkällor. lagringen är troligen det viktigaste man har i hemmet i datorväg, då vill man inte blanda in en massa extra-lager i form av t.ex. ESXi. men detta är bara mina åsikter.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Konkret. 1366, 6 kärnor, raid5 för os med virtuell miljö, dock att lagring sker på extern källa. självfallet raid.
En ups som backup, eller två.
Det kommer klara hans önskemål med råge.
Personligen hade jag kört någon slags enklare all-in-one 1366 xeon plattform.
Istället för 10 datorervmed uppgifter som även en pentium 3a skulle klara av.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

Vill du komma undan billigt så har AMDs konsument-plattformar ECC-stöd till skillnad från Intel.

Som fattig student så: billigt => bra, men har inga bekymmer på att lägg ut lite om det ger mig något extra.
Hur är stödet för AMD's variant utav VT-d?

Skrivet av linuxprofessor:

Kör inte SAS, totalt meningslöst. Bättre att isåfall satsa på högre kvalitet på SATA-diskarna och komplettera med L2ARC och ZIL på SSD om du ska köra ZFS. Tänk även på att en RAIDZ/RAIDZ2 med ZFS inte kan byggas ut med fler diskar efter hand utan du måste lägga till en ny vdev med t.ex. 8 diskar samtidigt.

Hoppsan! Där ser man.. Får nog ta och läsa på lite hur ZFS bör användas. L2ARC och ZIL var ett hett tips, är dessa pooler tänkt att vara propotionerliga relativt diskpoolen?

Skrivet av linuxprofessor:

att ha en stor server med X hårddiskar etc. som HTPC känns ypperligt dåligt. inget man vill ha stående i vardagsrummet precis. visst, man kan dra lång HDMI etc, men detta är inget jag skulle välja.

jag är även av uppfattningen att fillagring ska ske på en dedikerad maskin för att undvika ev. felkällor. lagringen är troligen det viktigaste man har i hemmet i datorväg, då vill man inte blanda in en massa extra-lager i form av t.ex. ESXi. men detta är bara mina åsikter.

Dina argument är vettiga, men vad har du för tankar om jag då väljer att köra lagringen dedikerat och väljer att ha HTPC virtuellt?

Skrivet av XrOo:

Konkret. 1366, 6 kärnor, raid5 för os med virtuell miljö, dock att lagring sker på extern källa. självfallet raid.
En ups som backup, eller två.
Det kommer klara hans önskemål med råge.
Personligen hade jag kört någon slags enklare all-in-one 1366 xeon plattform.
Istället för 10 datorervmed uppgifter som även en pentium 3a skulle klara av.

UPS var en bra idé. Det har jag förbisett totalt!
Hur pass tungt det egentligen blir för en CPU att driva 4-5 VM, där det ska ske 1080p uppspelning samtidigt som 2 tv-kanaler ska spelas in och internetuppkopplingen äts upp med hjälp av torrentklienten?

Som jag nämnde tidigare. Jag gillar att vhosts är så pass dynamiska och jag vill absolut inte måla in mig i ett hörn rent prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Konkret. 1366, 6 kärnor, raid5 för os med virtuell miljö, dock att lagring sker på extern källa. självfallet raid.
En ups som backup, eller två.
Det kommer klara hans önskemål med råge.
Personligen hade jag kört någon slags enklare all-in-one 1366 xeon plattform.
Istället för 10 datorervmed uppgifter som även en pentium 3a skulle klara av.

När jag skrev konkret så tänkte jag att du skulle föreslå en specifik CPU och inte ge generella beskrivningar. Nåväl..
Den billigaste 1366 CPUn med 6 kärnor på prisjakt går för 4.5k och har inte VT-d. Du kan möjligtvis få en E5506 för samma peng som en E3-1230. Men varför skulle man välja det?

Att han ska köra 10st datorer är väl ingen som har förslagit?

Däremot har linuxprofessorn en poäng med avståndet mellan server och HTPC. Jag utgick från att det är en ganska liten bostad, första när man flyttar från föräldrarna brukar inte vara något mansion. Och har han tänkt ha igång en server är det förhoppningsvis separerat i form av en klädkammare/ventilerad garderob eller liknande. Mitt förslag hade varit att dra en "lång" HDMI-kabel men det hänger på att "lång" i det här fallet inte syftar på att dra den igenom en tvåplansvilla...

Kan däremot inte se poängen med att separera fillagring. Har man bara koll på vad man gör är det inget problem alls. Varför gäller inte samma argument med "en massa extra-lager" de andra tjänsterna? Fillagringen har man vanligvis backup på (nej inte raid5) men nu när jag tänker på det så har jag faktiskt ingen backup på min mail.

EDIT: Här vill du börja hänga http://hardforum.com/forumdisplay.php?f=29

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Däremot har linuxprofessorn en poäng med avståndet mellan server och HTPC. Jag utgick från att det är en ganska liten bostad, första när man flyttar från föräldrarna brukar inte vara något mansion. Och har han tänkt ha igång en server är det förhoppningsvis separerat i form av en klädkammare/ventilerad garderob eller liknande. Mitt förslag hade varit att dra en "lång" HDMI-kabel men det hänger på att "lång" i det här fallet inte syftar på att dra den igenom en tvåplansvilla...

Kan däremot inte se poängen med att separera fillagring. Har man bara koll på vad man gör är det inget problem alls. Varför gäller inte samma argument med "en massa extra-lager" de andra tjänsterna? Fillagringen har man vanligvis backup på (nej inte raid5) men nu när jag tänker på det så har jag faktiskt ingen backup på min mail.

Alldeles korrekt, bostaden är på hela rymliga 25kvadrat. Möbleringen är inget större bekymmer. Låter maskinen på tok för mycket slänger jag in den i en större garderob.
Men det som linuxprofessorn nämner angående extra lager har jag sett diskuteras tidigare. Förlorar ZFS någon säkerhet på att ligga ovanpå vmfs?

Skrivet av Xerbee:

Har varit där och kollat runt lite, men hittade inte någon diskussion angående att virtualisera HTPC.

Permalänk
Medlem

Att tugga allt på en 1155 xeon är pengar i sjön.
Gå isf på en 2600 core i7. om budget är att tänka på.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Att tugga allt på en 1155 xeon är pengar i sjön.
Gå isf på en 2600 core i7. om budget är att tänka på.

Varför är det pengar i sjön?
Vad gör en i7 2600 bättre än Xeon E3-1230?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemed:

Varför är det pengar i sjön?
Vad gör en i7 2600 bättre än Xeon E3-1230?

En i7 2600 saknar ECC. Jag tror XrOo är ute och cyklar i serverforumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

En i7 2600 saknar ECC. Jag tror XrOo är ute och cyklar i serverforumet...

Tycker för övrigt att Intels beslut till att inte stödja ECC på i7 2600 är något förbluffande.

Tror du en Xeon E3-1230 klarar de uppgifter jag tänkt mig utan att få kikhosta?

Om jag skippar lagringen i samma låda kanske ett annat mindre moderkort är att föredra.

Hur står sig C202 chipset till C204?

SuperMicro X9SCL+-F-O
http://www.mullet.se/product.html?product_id=334356

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

En i7 2600 saknar ECC. Jag tror XrOo är ute och cyklar i serverforumet...

Ja visst saknar 2600an stöd för ECC. Men frågan är om det är extremt viktigt.
Han vill köra en server som i princip en atom skulle klara.
Det låter som en stram budget. Vill han möjlighet för utökning eller låsa sig fast?
Cyklar gör vi på jobbet när våra chefer är borta.

Om TS tanke är att sitta utan X 24/7 och bara pilla via terminal för att köra virtuella servrar så förstår jag att det inte behövs hårdvara av extreme kostnad. Men när det börjar komma in i bilden att köra streaming och även själv titta filmer så får jag svårt att tro att den Xeon han tittar på skulle klara av biffen smidigt 24/7.

Det går att bygga servrar som är stabila UTAN Xeon och Opteron. Chefen skulle kanske tog ge mig smisk om jag sa det till honom.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Men när det börjar komma in i bilden att köra streaming och även själv titta filmer så får jag svårt att tro att den Xeon han tittar på skulle klara av biffen smidigt 24/7.

Det går att bygga servrar som är stabila UTAN Xeon och Opteron.

Tanken var ju just att förutom torrent, web, etc.. implementera HTPC-funktionalitet och tv-server med flera mottagare.
Vad rekommenderar du då i mitt fall?

Permalänk
Skrivet av Callemed:

Som fattig student så: billigt => bra, men har inga bekymmer på att lägg ut lite om det ger mig något extra.
Hur är stödet för AMD's variant utav VT-d?

Hoppsan! Där ser man.. Får nog ta och läsa på lite hur ZFS bör användas. L2ARC och ZIL var ett hett tips, är dessa pooler tänkt att vara propotionerliga relativt diskpoolen?

Dina argument är vettiga, men vad har du för tankar om jag då väljer att köra lagringen dedikerat och väljer att ha HTPC virtuellt?

Du får kolla upp om den CPU och det moderkort du är intresserad av har stöd för detta.

L2ARC får ju gärna vara så stor som möjligt. Skrev en blogpost om hur det funkar för ett bra tag sen. http://www.nickebo.net/zfs-zil-l2arc-what-that-about/ Läs gärna.
ZIL ska alltid köras på speglade SSDer om man är rädd om sin data. Kör själv med två speglade 60GB Corsair Force, men ärligt talat hade det räckt med 8 GB eller ännu mindre. Väldigt sällan mer än ngn GB används. Dock gör de att synkrona skrivningar går bra mycket snabbare.

Ptja, jag skulle aldrig kört HTPC virtuellt. Mest för att jag inte vill ha en stor dator i vardagsrummet (eller lång HDMI-kablar över halva huset).

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

Du får kolla upp om den CPU och det moderkort du är intresserad av har stöd för detta.

L2ARC får ju gärna vara så stor som möjligt. Skrev en blogpost om hur det funkar för ett bra tag sen. http://www.nickebo.net/zfs-zil-l2arc-what-that-about/ Läs gärna.
ZIL ska alltid köras på speglade SSDer om man är rädd om sin data. Kör själv med två speglade 60GB Corsair Force, men ärligt talat hade det räckt med 8 GB eller ännu mindre. Väldigt sällan mer än ngn GB används. Dock gör de att synkrona skrivningar går bra mycket snabbare.

Ptja, jag skulle aldrig kört HTPC virtuellt. Mest för att jag inte vill ha en stor dator i vardagsrummet (eller lång HDMI-kablar över halva huset).

Tack för en intressant läsning!
Då lägenheten är så liten så har kabeldragning eller placering inte någon större inverkan på val utav utrustning.

Någon konstruktiv kritik mot följande set-up?

  1. Lagring

    • Synology Disk Station DS411j
      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024
      Hur är prestandan/säkerheten att köra iSCSI på en NAS istället för en DIY FreeNAS?
      Jag anar att man skjuter sig själv lite i foten man snålar på filservern gentemot den virtuella-hosten.

  2. Server

Allt som allt blir detta ungefär 10 000kr exkl. RAM.
Skulle jag sätta ihop en liten enkel dedikerad HTPC hamnar man runt 3000kr enbart för den.

Permalänk
Skrivet av Callemed:

Tack för en intressant läsning!
Då lägenheten är så liten så har kabeldragning eller placering inte någon större inverkan på val utav utrustning.

Någon konstruktiv kritik mot följande set-up?

  1. Lagring

    • Synology Disk Station DS411j
      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024
      Hur är prestandan/säkerheten att köra iSCSI på en NAS istället för en DIY FreeNAS?
      Jag anar att man skjuter sig själv lite i foten man snålar på filservern gentemot den virtuella-hosten.

  2. Server

Allt som allt blir detta ungefär 10 000kr exkl. RAM.
Skulle jag sätta ihop en liten enkel dedikerad HTPC hamnar man runt 3000kr enbart för den.

ska du köra VMware så brukar i allmänhet NFS be bättre prestanda än iSCSI.

RAM-minne finns på t.ex. dustin. 645:- per 8GB ex. moms.

Du verkar dock ha glöm något i din uträkning. Hårddiskarna.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

ska du köra VMware så brukar i allmänhet NFS be bättre prestanda än iSCSI.

Jo, såg det tidigare. Är det en radikal skillnad i prestanda?
Då jag tidigare inte använt en NFS-share som partition till en VM.. Hur fasen fungerar det?
Är det så enkelt att NFS-sharen partitioneras i NASen med rätt filsystem, sedan så sker installationen till NFS-sharen från klienten?
Vad jag förstått så ger iSCSI block-access till klienten, som i sin tur sköter all partitionering och formatering. Bör inte detta vara smidigare och ge utökad kompabilitet när det gäller olika typer av filsystem?

Om man då bortser från NFS/iSCSI-valet och jämför DIY FreeNAS och t.ex. Synology. Vilka huvudsakliga skillnader i prestanda, säkerhet och skalbarhet existerar?

Skrivet av linuxprofessor:

RAM-minne finns på t.ex. dustin. 645:- per 8GB ex. moms.

Man kan inte stirra blint på Prisjakts index med andra ord, hittade inte RAM den vägen
Men det låter ju utmärkt, överkomligt pris också!

EDIT: Ingen aning hur jag kunnat missa dessa minnen på Prisjakt, finns ju indexerade även där.. Tack!

Skrivet av linuxprofessor:

Du verkar dock ha glöm något i din uträkning. Hårddiskarna.

Inte glömt, avsiktligt undanhållit.
Nej, men iom att kostnaden för HDD förblir ungefär det samma oavsett vilken lösning jag väljer i slutändan. Så tog jag inte med det i kalkylen.
Jag har 3st 2TB i dagsläget och dessa får emigrera. Som sedan får utökas vid behov ($$$).

Men det är väl ingen risk att CPUn har för dålig prestanda för mina behov?

EDIT: Det jag dock glömde var GPU. Får gräva i vad som är kompabilitet.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha lagrings servern virtuellt så bör du ha en processor med VT-D så att den virtuella maskinen kan få direkt tillgång till SATA/SAS kontrollen för bäst prestanda och VT-D är något som konsument processorerna saknar. Om du ska köra med ZFS så bör du även använda dig utav ECC minnen då några av de fördelarna man har med ZFS försvinner om man inte använder sig utav det.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272 Detta är en bra guide för att sätta upp en lagringsserver virtuellt med ett enkelt web interface som gör det enkelt att styra servern. Om du behöver utöka med fler hårddiskar så är IBM M1015 en bra och billig kontroller som med den senaste firmware stödjer även 3TB diskar.

Permalänk
Medlem

Förutom processorn ska väl också moderkortet ha chipset och bios som stödjer VT-d innan det fungerar? Då är det väl serverhårdvara man vill ha antar jag?

Permalänk
Medlem

Kortet från Supermicro som han har valt stöder vt-d, många som kör X9SCL/X9SCM med passthrough på kontrollerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemed:
  1. Om vi börjar med filservern, vad har ni för tankar angående att virtualisera t.ex. FreeNAS med ZFS ovanpå ESXi?
    Är rent utav kanske bättre att bygga en dedikerad NAS med ECC, FreeNAS och ZFS?

  2. Sista punkten inser jag i huvudsak bero på prestandan som finns att tillgå. Går det att nyttja VT-d till GPU?
    Men rent praktiskt, med hårdvara likt följande lista och kriterier enligt ovanstående, tror ni det är genomförbart?
    Eller ska jag också bygga en dedikerad HTPC?

Hur ska du lösa det med virtualisering och samtidigt använda skärmen för filmuppspelning? Det enda operativ som jag vet som klarar detta är Windows 2008R2 och sedan installera Hyper-V ovanpå, jag har inte sett att ESXi klarar av att "spela upp" en virtuell maskin lokalt, och hur ska du annars få upp HTPC-maskinen på den inkopplade skärmen?
Men Windows 2008R2 fungerar galant ska tilläggas, då jag själv har kört det utan problem med både HTPC och Hyper-V.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Hur ska du lösa det med virtualisering och samtidigt använda skärmen för filmuppspelning? Det enda operativ som jag vet som klarar detta är Windows 2008R2 och sedan installera Hyper-V ovanpå, jag har inte sett att ESXi klarar av att "spela upp" en virtuell maskin lokalt, och hur ska du annars få upp HTPC-maskinen på den inkopplade skärmen?
Men Windows 2008R2 fungerar galant ska tilläggas, då jag själv har kört det utan problem med både HTPC och Hyper-V.

Men om den virtuella maskinen får direktåtkomst till grafikkortet via VT-d så kan man väl ansluta skärmen till det grafikkortet? Möjligtvis kan det behövas två grafikkort om man ska dedikera ett av dem till en virtuell maskin och ha det andra lokalt. Jag har aldrig kört vare sig ESXi eller VT-d men teoretiskt bör det väl kunna gå?

Annars lär man ska kunna göra det med KVM, om än inte officiellt. Då är det Linux i botten.
http://www.linux-kvm.org/page/How_to_assign_devices_with_VT-d...

Citat:

Assignment of graphics cards are not officially supported at the moment, but there has been success passing through a secondary Radeon HD 5850 as a VM's secondary display. It also seems like one person is currently working on writing patches for primary display support in his spare time (February, 2010):
http://www.spinics.net/lists/kvm/msg25977.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om den virtuella maskinen får direktåtkomst till grafikkortet via VT-d så kan man väl ansluta skärmen till det grafikkortet? Möjligtvis kan det behövas två grafikkort om man ska dedikera ett av dem till en virtuell maskin och ha det andra lokalt. Jag har aldrig kört vare sig ESXi eller VT-d men teoretiskt bör det väl kunna gå?

Annars lär man ska kunna göra det med KVM, om än inte officiellt. Då är det Linux i botten.
http://www.linux-kvm.org/page/How_to_assign_devices_with_VT-d...

Precis. Med VT-d kan man tilldela GPU till en VM.

Kommit fram till följande rigg:

Ser ni några bekymmer med denna set-up?

Permalänk
Skrivet av Callemed:

Precis. Med VT-d kan man tilldela GPU till en VM.

Kommit fram till följande rigg:

Ser ni några bekymmer med denna set-up?

jag skulle se till att spegla systemdiskarna, men annars så

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Callemed:

Tanken har slagit mig, men hur mycket billigare blir det?
ECC är ju ett kriterium. Xeon E3-1230 kostar ju trots allt bara ungefär 2000kr.

Varför måste du ha EEX-stöd?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.