Permalänk
Skrivet av mikeg:

Clearra nvram : håll inne wps-knappen i 30 sek. , fortsätt hålla in wps-knappen - stäng av strömmen på routern med power-knappen - vänta i 30 sek. fortfarande med wps-knappen intryckt , slå på poern-knappen och vänta 30 sek. sedan släpper du wps-knappen och har clearat nvram-et.
Nu borde du kunna se skillnad både på trådat som trådlöst.

Jag gjorde det, och det måste ha gått då jag fick ställa in routern från början. Men jag har samma problem, 40mbit vid uppladdning. Antar att routern är defekt?

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du, har 100/100 fiber och med min gamla router (Netgear 3700) fick jag ut ca. 85/75 trådat men den här landar jag på ca. 60/40, har uppdaterat F/w till senaste. Däremot så får jag betydligt bättre signalstyrka än den gamla routern på det trådlösa. Och det märkliga är att jag för även bättre hastighet trådlöst än med trådat?

Kom på en sak till, såg igår på Asus Facebook sida att det skulle finnas en "molnfunktion" som heter AiCloud i routern, har laddat hem appen till min mobil men hittar inte AiCloud i routerns menyer vilket skulle finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Jag tänkte bara säg att mina problem löste sig efter att jag hade bytt namn på de trådlösa nätverket.
Jag antar att det var en nybörjarmiss från min sida.
Jag tackar för stöd och råd.
Tack Mr

Kul att det löste sig för dig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Jag gjorde det, och det måste ha gått då jag fick ställa in routern från början. Men jag har samma problem, 40mbit vid uppladdning. Antar att routern är defekt?

En enkel fråga - dina kablar som du använder mellan routern och pc:erna vad är det för typ : prova minst cat 5E.Checka även kabeln mellan rutern och modemet
helst minst cat 5E....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har samma problem som du, har 100/100 fiber och med min gamla router (Netgear 3700) fick jag ut ca. 85/75 trådat men den här landar jag på ca. 60/40, har uppdaterat F/w till senaste. Däremot så får jag betydligt bättre signalstyrka än den gamla routern på det trådlösa. Och det märkliga är att jag för även bättre hastighet trådlöst än med trådat?

Kom på en sak till, såg igår på Asus Facebook sida att det skulle finnas en "molnfunktion" som heter AiCloud i routern, har laddat hem appen till min mobil men hittar inte AiCloud i routerns menyer vilket skulle finnas?

Du måste ha senaste fw. för att se AICloud.

Permalänk
Skrivet av mikeg:

En enkel fråga - dina kablar som du använder mellan routern och pc:erna vad är det för typ : prova minst cat 5E.Checka även kabeln mellan rutern och modemet
helst minst cat 5E....

Hej!
Internet -> WAN kabeln är samma som jag använder till Internet -> Dator direkt. Sen från LAN till datorns LAN använder jag den kabeln jag fick med routern, båda två är Cat5e. Har även testat med båda kablarna Internet -> Dator direkt och båda klarar av hastigheten. Det är något med routern som stryper hastigheten. Sen är det trådlösa inte bra heller 40/40 typ bredvid routern. Borde man inte klara max hastighet trådlöst om man är bredvid routern?

Det enda positiva hitills är räckvidden, den når sjukt långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

En enkel fråga - dina kablar som du använder mellan routern och pc:erna vad är det för typ : prova minst cat 5E.Checka även kabeln mellan rutern och modemet
helst minst cat 5E....

Har bara cat6 kablar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Du måste ha senaste fw. för att se AICloud.

Hmm, uppgraderade med senaste från Asus.com för ca. 3 veckor sedan minns inte versionsnummer nu men det var en stor uppdatering som gjorde att man fick "börja om från början" med alla inställningar. Har det kommit ytterligare en uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Hej!
Internet -> WAN kabeln är samma som jag använder till Internet -> Dator direkt. Sen från LAN till datorns LAN använder jag den kabeln jag fick med routern, båda två är Cat5e. Har även testat med båda kablarna Internet -> Dator direkt och båda klarar av hastigheten. Det är något med routern som stryper hastigheten. Sen är det trådlösa inte bra heller 40/40 typ bredvid routern. Borde man inte klara max hastighet trådlöst om man är bredvid routern?

Det enda positiva hitills är räckvidden, den når sjukt långt!

Ja, räckviden är bra men det verkar konstigt att du har sämre prestanda på trådat än trådlöst.
En stilla undran bra : har du QoS avslagen ? Om den är avlsagen verkar du ha problem med själva routern tyvörr.
RMA i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hmm, uppgraderade med senaste från Asus.com för ca. 3 veckor sedan minns inte versionsnummer nu men det var en stor uppdatering som gjorde att man fick "börja om från början" med alla inställningar. Har det kommit ytterligare en uppdatering?

Asus site ej tillgånglig men det finns fw .220 fast jag skulle rekommendera dig att köra RMerlins fw. - den har fixat buggar i Asus fw.

Permalänk

Är riktig sugen på routern men läser man vad användarna skriver så verkar den mest strula, speciellt hastighetsmässigt som är ganska viktigt för mig.
Dessutom hatar jag nya prylar som strular utan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Asus site ej tillgånglig men det finns fw .220 fast jag skulle rekommendera dig att köra RMerlins fw. - den har fixat buggar i Asus fw.

Kollade igår, jag har fw.220. Är nöjd med routern annars vad gäller mottagningen o farten på det trådlösa men konstigt att den skall vara så mycket sämre på trådat än min gamla Netgear?
Tycker inte man skall behöva labba med alternativa fw. Verkar inte heller göra någon större skillnad om man kör tomato i testerna jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag kopplar datorn direkt till fiberuttaget får jag 95/85mbit, använder jag min TP-LINK router emellan får jag även där 95/85. När jag använder min ASUS får jag bara 95/50. 1/3 av hastigheten försvinner, dessutom är den trådlösa hastigheten urusel då jag har datorn bredvid routern och får bara ut 45/45. Men routern måste så klart vara defekt för så här kan det inte vara för en router som kostar mer än 5 gånger så mycket som min TP-LINK router!

Kommer lämna in den och få den lagad eller få en ny, återkommer med resultatet då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

När jag kopplar datorn direkt till fiberuttaget får jag 95/85mbit, använder jag min TP-LINK router emellan får jag även där 95/85. När jag använder min ASUS får jag bara 95/50. 1/3 av hastigheten försvinner, dessutom är den trådlösa hastigheten urusel då jag har datorn bredvid routern och får bara ut 45/45. Men routern måste så klart vara defekt för så här kan det inte vara för en router som kostar mer än 5 gånger så mycket som min TP-LINK router!

Kommer lämna in den och få den lagad eller få en ny, återkommer med resultatet då!

Jag har en TP-Link TL-WDR4300 som också är en dual-band som back-up till min Asus. Hoppas att du får en fungerande router....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Kollade igår, jag har fw.220. Är nöjd med routern annars vad gäller mottagningen o farten på det trådlösa men konstigt att den skall vara så mycket sämre på trådat än min gamla Netgear?
Tycker inte man skall behöva labba med alternativa fw. Verkar inte heller göra någon större skillnad om man kör tomato i testerna jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

RMerlins fw. är byggd på Asus fw. med bugg-fixar samt tillägg som Asus inte har i sina fw. Du behöver inte göra något speiciellt när du
uppdaterar till denna jfr. med Asus egen. Bara ladda hem fw. och installera den via trådad uppkoppling.

Permalänk

Jag aktiverade QoS och får nu ut i bredbandskollen:

Fiber -> Dator: 94 download, 84 upload
Fiber -> Router -> Dator: 95 download, 74 upload

Ska jag nöja mig med detta eller? Tappar ungefär 10mbit i uploaden. Kör med senate firmware från Merlin.

Permalänk
Medlem

Kan man koppla in en Extern hårddisk till routern så den fungerar som en server?
Tänkte kunna streama film/serier från mina datorer och min mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan man koppla in en Extern hårddisk till routern så den fungerar som en server?
Tänkte kunna streama film/serier från mina datorer och min mediaspelare.

ja det kan man, finns en USBport.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ja det kan man, finns en USBport.

Finns närmare bestämt 2 USB-portar.

Permalänk

Är bredbandskollen att lita på? Jag har 100/100 lina och får:
5GHz: 35/50mbit
2.4GHz: 25/50mbit

När jag laddar ner vissa torrentfiler med uTorrent laddar jag ner i 6-8mb/s, detta motsvarar ju cirka 55mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Är bredbandskollen att lita på? Jag har 100/100 lina och får:
5GHz: 35/50mbit
2.4GHz: 25/50mbit

När jag laddar ner vissa torrentfiler med uTorrent laddar jag ner i 6-8mb/s, detta motsvarar ju cirka 55mbit.

Om du vilö ha max hastighet sätt QoS till off.
Angående de trådlösa hastigheterna verkar de lite låga speciellt downstream.
Har du ändrat de trådlösa inställningarna för kanal bandbredden , kanal vald - inSSIDer för att köra på ej anv. kanal samt andra trådlösa instälningar ?
l

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Om du vilö ha max hastighet sätt QoS till off.
Angående de trådlösa hastigheterna verkar de lite låga speciellt downstream.
Har du ändrat de trådlösa inställningarna för kanal bandbredden , kanal vald - inSSIDer för att köra på ej anv. kanal samt andra trådlösa instälningar ?
l

Om jag kör med QoS off får jag på bredbandskollen upload 50mbit/s, är den på får jag 75mbit/s.
Jag är helt ensam på 5GHz bandet. Det konstiga är att jag kommer upp i 8-9 MB/s (~70mbit/s) när jag använder uTorrent, även om bredbandskollen säger 35mbit/s. Testade att ladda ner en fil från internet via kabel och fick då 6mb/s, när jag testade trådlöst fick jag 3mb/s, kanske något som stryper internet.

Har även testat att skicka en fil från min trådlösa dator (5GHz) till min USB hårddisk jag har på routern och kommer upp i 3.5mb/s vilket är ett skämt. När jag överför filer med hårddisken kopplad till datorn kan jag flytta filer i 15-20mb/s.

Permalänk

Så här är det:
USB hårddisk kopplad till datorn direkt: 31mb/s överföring
USB hårddisk kopplad till routern sen till datorn trådat: 11mb/s överföring

Trådlöst behöver vi inte ens ta upp. Ska jag inte förvänta mig iallafall 20mb/s överföring för en router som kostar 1500kr? Och ja, datorns nätverkskort stödjer gigabit ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Om jag kör med QoS off får jag på bredbandskollen upload 50mbit/s, är den på får jag 75mbit/s.
Jag är helt ensam på 5GHz bandet. Det konstiga är att jag kommer upp i 8-9 MB/s (~70mbit/s) när jag använder uTorrent, även om bredbandskollen säger 35mbit/s. Testade att ladda ner en fil från internet via kabel och fick då 6mb/s, när jag testade trådlöst fick jag 3mb/s, kanske något som stryper internet.

Har även testat att skicka en fil från min trådlösa dator (5GHz) till min USB hårddisk jag har på routern och kommer upp i 3.5mb/s vilket är ett skämt. När jag överför filer med hårddisken kopplad till datorn kan jag flytta filer i 15-20mb/s.

Skrivet av Diggan123:

Så här är det:
USB hårddisk kopplad till datorn direkt: 31mb/s överföring
USB hårddisk kopplad till routern sen till datorn trådat: 11mb/s överföring

Trådlöst behöver vi inte ens ta upp. Ska jag inte förvänta mig iallafall 20mb/s överföring för en router som kostar 1500kr? Och ja, datorns nätverkskort stödjer gigabit ethernet.

Tyvärr verkar du ha fel i routern - gör en felanmälan hos Asus så du får ett RMA-nummer och kan byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Tyvärr verkar du ha fel i routern - gör en felanmälan hos Asus så du får ett RMA-nummer och kan byta ut den.

Kom att tänka på inställningarna under Lan - Switch Control : Enable Jumbo Frame har jag satt till No och Disable HW Accelerator också¨satt till No.
Har du samma inställningar där som jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Är bredbandskollen att lita på? Jag har 100/100 lina och får:
5GHz: 35/50mbit
2.4GHz: 25/50mbit

När jag laddar ner vissa torrentfiler med uTorrent laddar jag ner i 6-8mb/s, detta motsvarar ju cirka 55mbit.

mätningen bör först göras med nätverkskabel, för att sen se skillnaden mellan trådat och trådlöst

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Jag har problem med min hastiget. Jag har 100/100 och testade köra direkt från fiberuttaget till datorn och då fick jag 95/85 i ned- och uppladdning vilket jag är nöjd med. När jag sen körde via routern även då med kabel fick jag bara 95/50, jag tappade över 1/3 uppladdning, vet någon varför? Testade med mina andra router och fick då fullt 95/85.

En annan sak är det trådlösa nätet. Jag har datorn bredvid routern och får bara cirka 45/45 då jag använder 5GHz bandet, vid 2.4 är det ännu sämre. Ska det vara så dåligt? Med min andra router får jag 50/75 och den har inte ens 5GHz utan körs i 2.4.

Min andra router är en TP-Link TL-MR3420 och kostade 300kr tillskillnad från N66U som kostade 4 gånger mer...

Tack på förhand

Det har redan gjort - alltså kört trådat.....

Permalänk

Men om vi tar upp hastigheten på överföring mellan en hårddisk är kopplad till routern och en dator som är kopplad med kabel? Fick som sagt 30MB/s när hårddisken var direkt kopplad till datorn och bara 11MB/s när den var kopplad via routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Kom att tänka på inställningarna under Lan - Switch Control : Enable Jumbo Frame har jag satt till No och Disable HW Accelerator också¨satt till No.
Har du samma inställningar där som jag ?

Skrivet av Diggan123:

Men om vi tar upp hastigheten på överföring mellan en hårddisk är kopplad till routern och en dator som är kopplad med kabel? Fick som sagt 30MB/s när hårddisken var direkt kopplad till datorn och bara 11MB/s när den var kopplad via routern.

Som sagt har du tittat på inställningarna jag skrev om i tidigare inlägg ?

Jag har själv på min RTAC66U via Bredbandskollen på en 100 / 19 Mbits/s 'lina
Trådat , ned 105 Mbits/s , upp 18 Mbit/s

Trådlöst "5 GHz ned 65 Mbit/s upp 10 Mbit/s .

Permalänk
Medlem

Rättelse min lina är 100 / 10 Mbit/s....