råd till 3st skärmar till Eyefinity

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2010

råd till 3st skärmar till Eyefinity

Tjena. Har kollat runder lite i andra trådar som är lite gamla nu och folk dividerar fram och tebax om olika skärmar så jag kör en egen tråd istället.

Har tröttnat på det "vardagliga" lirandet med en monitor så jag drar igång ett nytt projekt med ny datorhörna som jag ska bygga ihop.
Men jag kan inte komma till skott med vilka monitorer jag ska köpa. Iom att jag köper alla tre direkt så kan inte skärmarna kosta mycket mer än ca 1500-2000kr st då jag samtidigt ska renovera min hörna med nytt bord, hyllor osv osv samt kanske behöva uppgradera med nytt grafik kort.

Vill ju såklart ha en så small ram på skärmen som möjligt, 1920x1080, 120Hz är inget krav dock så lirar jag med det nu så det hade ju varit fint
Gärna stilrena runt 22-24"

Har aldrig varit riktigt insatt i monitorer eller tv apparater så därför ber jag om lite råd..

P.S

Min rigg just nu sitter på ett ASUS Rampage III Extreme, Matrix 5870 2gb kort, i7 950 3.1GHz, 1000w el, 12Gb 1600MHz DDR3
Visst borde min dator klara av tre skärmar? eller bör jag slå till på någon uppgradering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Bo0t:

Tjena. Har kollat runder lite i andra trådar som är lite gamla nu och folk dividerar fram och tebax om olika skärmar så jag kör en egen tråd istället.

Har tröttnat på det "vardagliga" lirandet med en monitor så jag drar igång ett nytt projekt med ny datorhörna som jag ska bygga ihop.
Men jag kan inte komma till skott med vilka monitorer jag ska köpa. Iom att jag köper alla tre direkt så kan inte skärmarna kosta mycket mer än ca 1500-2000kr st då jag samtidigt ska renovera min hörna med nytt bord, hyllor osv osv samt kanske behöva uppgradera med nytt grafik kort.

Vill ju såklart ha en så small ram på skärmen som möjligt, 1920x1080, 120Hz är inget krav dock så lirar jag med det nu så det hade ju varit fint
Gärna stilrena runt 22-24"

Har aldrig varit riktigt insatt i monitorer eller tv apparater så därför ber jag om lite råd..

P.S

Min rigg just nu sitter på ett ASUS Rampage III Extreme, Matrix 5870 2gb kort, i7 950 3.1GHz, 1000w el, 12Gb 1600MHz DDR3
Visst borde min dator klara av tre skärmar? eller bör jag slå till på någon uppgradering?

deffinera klara av, ett 5870 är ett okej kort, men tre skärmar i eyefinity så börjar det nog gå tungt på större spel.

vad har du för skärm idag?
är den inte kass så är det ju bara att köpa två till?

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Bellerefon:

deffinera klara av, ett 5870 är ett okej kort, men tre skärmar i eyefinity så börjar det nog gå tungt på större spel.

vad har du för skärm idag?
är den inte kass så är det ju bara att köpa två till?

Spelen jag lirar och kommer lira blir ju dem mer kända MW3, BF3, D3, HoN, Dota2 osv osv. Vissa är krävande andra inte.'
Min nuvarande monitor är en Acer GD245HQ 23.8" Full HD 1920x1080 120Hz 3D Ready
Den kostade ny runt 3-4k har jag för mig. Problemt är att den har orange hals och jag kan inte hitta fler sådana på pricerunner eller diverse butiker verkar det som.. Sen är ju ramen ganska tjock bara på en vilket då blir väldigt tjock om jag sätter flera brevid varandra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Bo0t:

Spelen jag lirar och kommer lira blir ju dem mer kända MW3, BF3, D3, HoN, Dota2 osv osv. Vissa är krävande andra inte.'
Min nuvarande monitor är en Acer GD245HQ 23.8" Full HD 1920x1080 120Hz 3D Ready
Den kostade ny runt 3-4k har jag för mig. Problemt är att den har orange hals och jag kan inte hitta fler sådana på pricerunner eller diverse butiker verkar det som.. Sen är ju ramen ganska tjock bara på en vilket då blir väldigt tjock om jag sätter flera brevid varandra

sätt två benq 24"are vid sidan om då? fortfarande 3d och 120hz de gånger du vill ha det, men eyefinity annars.
1500kronor styck är ju väldigt billigt, kan du spara den pengen och investera i ett nytt grafikkort istället

(om inte skärmkanten är alldeles för tjock för att du ska vilja ha kvar den i mitten)

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com