Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011

Klocka CPU, första gången

Använder knappt min gamla dator nuförtiden, så jag tänkte att jag lika gärna kunde ägna mig åt lite överklockning med den (har däremot aldrig klockat tidigare, nån gång måste vara den första). Efter att ha kollat runt lite verkar det som min CPU, en AMD Athlon X2 6400+, verkar vara Black Edition.
I så fall, vad är det jag ska tänka på när jag gör det? Är det bara att ändra multipeln och spänningen? I så fall, till ungefär vilka nivåer?

Var ett tag sen jag använde den, och kommer inte ha tillgång till den förrän om tio dagar. Men den ligger runt 35-65 grader i idle respektive load.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

du går redan högt i load på den cpun så du får skaffa en bra processorkylare först

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

bränn på.. om den smäller så smäller den.. antik processor ändå och ja om den upplåst ska räcka med multipel och spänning men om du har ett dåligt moderkort som inte har "rätt" saker i bios för överklockning får du klocka på FSB som kan vara riskfyllt för det klockar ALLT på moderkortet (ram och pci-e porten är riskområdena )