Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Montera om 212+ på AM3, lite frågor

Tänkt montera om min 212+ då den vibrerar väldigt mycket. Monterade den i februari.
Undrar dock om jag kommer behöva byta ut kylpastan?
Om jag behöver, hur ska man applicera den? Som jag förstått det ska man sprida ut ett tunt lager på själva kylaren och sedan montera utan att applicera något på processorn? Kommer inte ihåg hur jag gjorde förra gången, och vill gärna göra rätt denna gång.
Gällande att ta bort kylpastan hade jag tänkt använda tops + T-röd.

Då jag inte vet vad jag gjorde fel förut, finns det något speciellt jag bör tänka på när jag monterar kylaren? Förra gången fick jag använda kraft för att få "metall-krysset" att passa in i hålen på moderkortet. Fanns ingen inställningsbar position som passade, helt enkelt.
Har kollat igenom lite guider, men om någon haft liknande erfarenheter skadar det inte att fråga.

Moderkortet är ett AsRock 880G Extreme 3.
Kommer kanske in här under monteringens gång och frågar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Ja, du bör byta ut kylpastan.

Finns hundra olika metoder att applicera kylpastan, dessvärre inga vettiga test på vilken metod som är bäst. Jag kör på riskornsmodellen när jag ägger på kylpasta, det vill säga, klick stor som riskorn på processorn, låta trycket från kylaren smeta ut. Detta funkar bra, för då bildas det inga luftbubblor i kylpastan.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007

Håller med ovan det är det enklaste man kan också göra andra tex som X o saker men riskorns modellen är helt klart det enklaste

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2009

Dock har 212+ en ganska stora gap mellan heatpipes och aluminium basen, därför är det väldigt vettigt att först göra en "slät yta" på kylaren emd kylpasta. Alltså bara fylla springorna, lite som att spackla ungefär.

Sedan lägger du ett riskorn på processorn

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Tack. Gjorde som Laggboxx, en slät yta, springorna såg fyllda ut. Dock verkade jag inte ha gjort något fel förra gången, skruvarna satt vettigt(annars hade kylaren inte ens gått att montera, antar jag) och var hårt dragna. Monterade dock inte om backplåten, verkade inte som dom(monteringsskruvarna) satt på något tokigt sätt och såg inte hur dom kunde orsakat vibrationerna.

Tack för hjälpen!