Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

800 Hz sub field drive. Cellerna i en plasma blinkar, och man ökar frekvensen för att flimmer inte ska synas. Nästa år är det förmodligen 1000 Hz tillverkarna är uppe i.
https://panasonic.ca/English/audiovideo/plasma/viera2.asp

Högre frekvens innebär inte automatiskt att det är bildförbättring inkopplat.

Har dock en LED tv
Edit: http://m.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE55D...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Varför säger elektronik affärerna att det finns 50Hz och 100Hz och allt över det är trimmat - Är det fel då?

Permalänk
Sötast

Finns inget som heter LED tv mer än på t.ex SIBA reklamer.

Man har en LCD TV med LED belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Varför säger elektronik affärerna att det finns 50Hz och 100Hz och allt över det är trimmat - Är det fel då?

Ja, allt över 60hz är tillgjort på ett i de flesta fall mindre smakfullt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns inget som heter LED tv mer än på t.ex SIBA reklamer.

Man har en LCD TV med LED belysning.

Nyttig info Ja då har jag altså en LCD hähä

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, allt över 60hz är tillgjort på ett i de flesta fall mindre smakfullt sätt.

Sa det till en försäljare på elgiganten förra veckan när jag skulle köpa tv att jag ville ha en bra tv under 5000kr och inte ville ha fake hz. Då sa han "nä det är riktiga 100hz på den här". Han blev riktigt sur och arg när jag sa emot hans försäljnings mumbojumbo. Att jag bara ville ha en bra tv och inte lägga mer än 5000kr och sket i 100hz och annat liknande. Han höll fast vid att det var riktiga 100hz och att jag på en 50hz tv inte skulle kunna spela bra i 60hz.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Nyttig info Ja då har jag altså en LCD hähä

Nyttig info? Köper du en tv-apparat för över 10 000 och inte vet vad du köper? Jag blir så ledsen! Inget ont mot dig personligen utan jag blir ledsen över hur effektiv reklamen idag är och vart det för vårat samhälle :/

Skrivet av flyawaynille:

Sa det till en försäljare på elgiganten förra veckan när jag skulle köpa tv att jag ville ha en bra tv under 5000kr och inte ville ha fake hz. Då sa han "nä det är riktiga 100hz på den här". Han blev riktigt sur och arg när jag sa emot hans försäljnings mumbojumbo. Att jag bara ville ha en bra tv och inte lägga mer än 5000kr och sket i 100hz och annat liknande. Han höll fast vid att det var riktiga 100hz och att jag på en 50hz tv inte skulle kunna spela bra i 60hz.

Haha, vafan, du skulle sagt till han att kolla upp Interpolation när han kommer hem och innan dess så skulle han bara vara tyst!

Permalänk
Medlem

Plånboken är i 95% av fallen större än hjärnan, i mitt fall iaf.

Skulle ha en 3D TV och lagomt stor. Sen så visade dom den Självfallet en av de dyrare i butiken. Fast jag är helnöjd med TVn. Den första hade dock problem med vita moln i kanterna. Denna är helt fri från sådant

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Sa det till en försäljare på elgiganten förra veckan när jag skulle köpa tv att jag ville ha en bra tv under 5000kr och inte ville ha fake hz. Då sa han "nä det är riktiga 100hz på den här". Han blev riktigt sur och arg när jag sa emot hans försäljnings mumbojumbo. Att jag bara ville ha en bra tv och inte lägga mer än 5000kr och sket i 100hz och annat liknande. Han höll fast vid att det var riktiga 100hz och att jag på en 50hz tv inte skulle kunna spela bra i 60hz.

Jo, det säger alla butiker.. borde ju skämmas

Vad ska man kolla på då om man ska köpa en ny TV om man kolla på nätet?
Och vad får en TV att "hacka mindre" om vi säger att vi ställer 2st bredvid varandra och stänger av alla bildförbättrings inställningar på båda, och den andra hackar i snabba rörelser och inte den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Jo, det säger alla butiker.. borde ju skämmas

Vad ska man kolla på då om man ska köpa en ny TV om man kolla på nätet?
Och vad får en TV att "hacka mindre" om vi säger att vi ställer 2st bredvid varandra och stänger av alla bildförbättrings inställningar på båda, och den andra hackar i snabba rörelser och inte den andra?

Kan säga att det är något jävligt fuffens med det butiker spelar upp. Många TVs där som hackar om de inte har bildförbättringar på. Gissar på att de har en dvd som hackar lite så att förbättringen gör att det ser bra ut. Det värsta med försäljaren var att han inte ville hjälpa mig för jag var lite kunnig utan han blev sur och började snacka i telefon och gick iväg.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kan säga att det är något jävligt fuffens med det butiker spelar upp. Många TVs där som hackar om de inte har bildförbättringar på. Gissar på att de har en dvd som hackar lite så att förbättringen gör att det ser bra ut. Det värsta med försäljaren var att han inte ville hjälpa mig för jag var lite kunnig utan han blev sur och började snacka i telefon och gick iväg.

Ett fultrick som används är ju att mata de billigare apparaterna med material som har lägre upplösning, vilket får de dyrare att se bättre ut.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Plånboken är i 95% av fallen större än hjärnan, i mitt fall iaf.

Skulle ha en 3D TV och lagomt stor. Sen så visade dom den Självfallet en av de dyrare i butiken. Fast jag är helnöjd med TVn. Den första hade dock problem med vita moln i kanterna. Denna är helt fri från sådant

Har också en "800 Hz" tv, bilden känns antingen mer levande om kvaliten är tillräckligt bra eller så blir det som snabbspolning. Dock känns det mer flyt än den andra LCD tv jag har från 2005-6. Så är själv också helt klart nöjd!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag gick förbi tv avdelningen i en butik (skulle testa sony hmz-t1 för ev. köp) Alla tv apparater och märken såg ut att vara identiska när det gäller prestanda. Men så fick min kusin (som följde med) syn på en av sonys nya 200Hz? tv. Det var den ENDA tvn som skiljde sig i upplevelse och jag kan bara säga wow, flytet kändes verklig. De var som att titta ut igenom ett fönster!
Kommer tyvärr inte ihåg namnet men tror att det var motion flow grej. ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag gick förbi tv avdelningen i en butik (skulle testa sony hmz-t1 för ev. köp) Alla tv apparater och märken såg ut att vara identiska när det gäller prestanda. Men så fick min kusin (som följde med) syn på en av sonys nya 200Hz? tv. Det var den ENDA tvn som skiljde sig i upplevelse och jag kan bara säga wow, flytet kändes verklig. De var som att titta ut igenom ett fönster!
Kommer tyvärr inte ihåg namnet men tror att det var motion flow grej. ☺

Låter märkligt hela inlägget... det var inte så att Sonyn var bra TROTS motionflow? 200Hz (som vi konstaterat inte är det) har de väl haft länge nu med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Låter märkligt hela inlägget... det var inte så att Sonyn var bra TROTS motionflow? 200Hz (som vi konstaterat inte är det) har de väl haft länge nu med?

Tja, om den var på eller av vet jag inte men filmen som spelades upp (troligtvis bluray demo) visade mjukaste rörelserna jag någonsin sett. Det jag tittade på såg inte ut att vara tv utan mer som att man tittade ut igenom ett fönster, knivskarp bild med mjuka rörelser, klara färger och en hög prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Har också en "800 Hz" tv, bilden känns antingen mer levande om kvaliten är tillräckligt bra eller så blir det som snabbspolning. Dock känns det mer flyt än den andra LCD tv jag har från 2005-6. Så är själv också helt klart nöjd!

Bluray filmer känns mäktigt faktiskt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Då blir det ännu märkligare. På den engelskspråkiga sidorna är CMR ett värde utan enhet. Det är den svenska sidan som slängt på ett Hz.

http://www.samsung.com/us/video/tvs/UN55D8000YFXZA-features
"
Clear Motion Rate of 960

Clear Motion Rate (CMR) is Samsung's more comprehensive and accurate measure for how well an LCD or LED TV can display fast-moving images. Previously, motion clarity was expressed simply by the refresh rate, measured in Hz. CMR, however, takes into account all three factors that contribute to motion clarity: panel refresh rate, image processor speed and backlight technology.
"

Alltså, det lutar åt att det enbart är Samsungs egna värdering av hur bra TVn ger rörelseskärpa. Dock ingen information om det skapas 1, 2 eller ännu fler bilder som slängs in mellan de riktiga. Ett intetsägande värde där allt man vet är att högre förmodligen är bättre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Ett fultrick som används är ju att mata de billigare apparaterna med material som har lägre upplösning, vilket får de dyrare att se bättre ut.

Och detta gör ingen åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kan säga att det är något jävligt fuffens med det butiker spelar upp. Många TVs där som hackar om de inte har bildförbättringar på. Gissar på att de har en dvd som hackar lite så att förbättringen gör att det ser bra ut. Det värsta med försäljaren var att han inte ville hjälpa mig för jag var lite kunnig utan han blev sur och började snacka i telefon och gick iväg.

tror också det är en jävla massa sånt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Och detta gör ingen åt?

Jag vet faktiskt inte hur lagstiftningen ser ut kring det, men så länge det är lagligt så lär ju butikerna göra det.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Ett fultrick som används är ju att mata de billigare apparaterna med material som har lägre upplösning, vilket får de dyrare att se bättre ut.

Körde de med på elgiganten för några veckor sedan när jag var inne i en av deras butiker här i göteborg. De hade en billig Samsung som nån verkade ha ansträngt sig för att få fram så DÅLIG bild som möjligt på. Antagligen var det för att "motivera" kunder till att köpa en dyrare TV...

Dock vet jag att den Samsungen i flera avseenden är "bättre" än Samsungs dyrare eftersom den slipper problematiken som ofta kommer med modeller som är LED-bakgrundsbelysta och fullproppade med "bildförbättringar" (försämringar imo) som motionplus/100Hz och allt vad de kallar det...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man ska kolla på då om man ska köpa ny TV? Hz är det ju det enda butikerna tjatar om, och det stämmer ju itne -
både webb & butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Någon som vet vad man ska kolla på då om man ska köpa ny TV? Hz är det ju det enda butikerna tjatar om, och det stämmer ju itne -
både webb & butik

Titta med ögonen borde vara ett bra råd men det fungerar ju inte som vi konstaterat eftersom i princip alla TV-apparater medvetet eller omedvetet är felinställda. Det som återstår är ju då att själv läsa på rätt mycket om olika tekniker (som du ju gör nu ) och sen läsa recensioner på de specifika apparater man är intresserade av (och läsa på olika forum). Lyssna på försäljare är väl det man skall undvika

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ta med sig laptop, hdmi och en bra film. För att sedan prova de tv-apparater man är intresserad av och få en korrekt bild av en billigare mot en dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det möjligt att ta med sig laptop, hdmi och en bra film. För att sedan prova de tv-apparater man är intresserad av och få en korrekt bild av en billigare mot en dyrare.

Ska du bara se på film på tv-apparaten så är det en Plasma du ska ha, och det är odiskutabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Titta med ögonen borde vara ett bra råd men det fungerar ju inte som vi konstaterat eftersom i princip alla TV-apparater medvetet eller omedvetet är felinställda. Det som återstår är ju då att själv läsa på rätt mycket om olika tekniker (som du ju gör nu ) och sen läsa recensioner på de specifika apparater man är intresserade av (och läsa på olika forum). Lyssna på försäljare är väl det man skall undvika

Ja det sist nämna är så sant så