Hur vet jag när CPU är flaskhalsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Hur vet jag när CPU är flaskhalsen?

Jag spelar en hel del spel och har fina grafikkort men har noll koll på CPU, hur vet jag när min cpu är den som bromsar?

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

När den har 100% i processorbelastning vilket du kan kolla i aktivitetshanteraren.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Kolla i MSI Afterburner och Kontrollpanelen när du spelar. Ligger CPU på 100% aktivitet när grafikkorten inte gör det, så är det en flaskhals.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

ahh, så simpelt

Vad blir effekten av för långsam CPU?

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Kan orsaka lagg

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Generellt sett : Att den inte hinner göra alla beräkningar så fort som man skulle vilja.

I spel : Färre FPS. Kan upplevas lite hackigt. Spel är ju framförallt beroende på grafikkort (hmm) men flaskar processorn så blir det lite av samma fenomen.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

Bra kan vara att ha två skärmar eller köra i windowed mode så att du kan kolla samtidigt som du spelar då båda aktiviteterna (gpu o cpu) ändras när du tabbar ned.

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

Går att kolla i Bf3 med
Render.perfoverlayvisible 1

Då ser man rendreringtider för cpu och gpu.

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bästa sättet är att kolla om du tjänar prestanda på att sänka upplösning eller grafikinställningar, då sänker du kraven på grafikkorten och borde därmed tjäna en hel del FPS. Tjänar du inget eller bara lite på att sänka de inställningarna så är det inte grafikkort som begränsar, då är det med största sannolikhet processorn som gör det. Du kan jämföra med en benchmark hur stor skillnaden ska vara mellan olika upplösningar, har du mycket mindre skillnader så är du antagligen processorbegränsad.

Skrivet av Superlight:

När den har 100% i processorbelastning vilket du kan kolla i aktivitetshanteraren.

Stämmer inte alls. Du kan få 100% i processorbelastning ändå beroende på spel. Dessutom kan du ligga på 25% om processorn är flaskhalsen om spelet bara kan utnyttja 25% av trådarna processorn är kapabel till. Alltså kan man luras att tro att processorn inte är flaskhals trots att spelet beöver mer CPU prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MoNkeY-05:

Generellt sett : Att den inte hinner göra alla beräkningar så fort som man skulle vilja.

I spel : Färre FPS. Kan upplevas lite hackigt. Spel är ju framförallt beroende på grafikkort (hmm) men flaskar processorn så blir det lite av samma fenomen.

bra sagt där märkte det även innan jag låste upp min processor då hade jag ca 106 fps som average i trackmania och efter jag låste upp fick jag 123 fps (höjde sedan och ändrade lite inställningar så nu går den på 96 fps sist jag kollade ^^)

har ju klockat uppden till 3.4 ghz och det rullar på fint och portal 2 laggar inte när det blir mkt som laddas upp nu heller ^^

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.