Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

120 hz på min nya 3D-tv?

Hej vänner!

Jag har köpt mig en LED 3D-TV från Samsung med 120hz i frekvens.
Min fråga är som följer:

I nuläget (HDMI-HDMI), kan jag bara välja 60hz i HD-upplösning i datorn.
Om jag köper en HDMI-DVI-kabel, kommer denna då att kunna ge mig möjlighet att välja 120hz, och kommer detta att vara fördelaktigt när det gäller att spela?

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
...
Registrerad
Apr 2011

Din tv har endast 60 hertz.

Sök innan du startar en tråd: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Närmare än du tro.
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av siliconmessiah:

Hej vänner!

Jag har köpt mig en LED 3D-TV från Samsung med 120hz i frekvens.
Min fråga är som följer:

I nuläget (HDMI-HDMI), kan jag bara välja 60hz i HD-upplösning i datorn.
Om jag köper en HDMI-DVI-kabel, kommer denna då att kunna ge mig möjlighet att välja 120hz, och kommer detta att vara fördelaktigt när det gäller att spela?

jag kanske har fel men tycker mig minnas att man måste ha 2 kablar för att kunna ha 120hz ? rätta mig om jag har fel

Intel i5 7600k 5.0 Ghz 1.325 volt | Corsair H100i V2 | 16 GB DDR4 Corsair VENGEANCE LPX 2400MHz | Asus Prime Z270-A | Gigabyte Gaming G1 GTX 1070 | Xfx pro 650 watt | Corsair Air 540 | Dell U3415W 3440x1440 | Acer XG270HU 2560x1440 144hz | Corsair VOID Stereo | HTC VIVE <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Vad är det för TV lite mer Exakt?
Känner inte till någon TV på marknaden som kan matas med mer än 60Hz från en dator

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för TV lite mer Exakt?

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

En sån här är det. Det finns ett uttag som heter HDMI (DVI) och det är där jag tänker att HDMI-delen av HDMI-DVI-kabeln ska in. DVI-kabeln ska in i datorn och ljudet hämtas separat från ett annat uttag i teven (PC/DVI audio in).

Själv tror jag att det är möjligt att med denna koppling få ut mer än 60hz, av vad jag har lyckats läsa mig till. Men jag kanske har fel?

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Det är motion rate 200hz inte 120hz din tv har bara 60hz.

Motion rate är ett tilläg som man har för att bilden ska kännas mer flow typ i filmer etc

CASE Hex Gear R80 CPU GPUs GTX 1080 RAM PSU EVGA T2 1600W SSD Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Motherboard

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Okej! Då vet jag och slipper lägga ut onödiga pengar på kablar som ändå inte hade hjälpt.
Tack för hjälpen!

GUNS N ROSES...ARE BACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av tvelander:

Det är motion rate 200hz inte 120hz din tv har bara 60hz.

Motion rate är ett tilläg som man har för att bilden ska kännas mer flow typ i filmer etc

Okej! Då vet jag och slipper lägga ut onödiga pengar på kablar som ändå inte hade hjälpt.
Tack för hjälpen!

Citat:

TV:n är förberedd för att återge 3D-material vilket ger ytterligare en dimension till TV och filmtittande. Med en 3D-kompatibel Blu-ray-spelare samt aktiva 3D-glasögon (glasögon medföljer ej, glasögon i SSG-31xx, SSG-33xx och SSG-37xx-serien säljs som tillbehör) kan du njuta av de senaste filmerna på ett helt nytt sätt.

Vad har du för grafikkort?

i7 4770k + Corsair H100i | Asus Maximus VI Extreme | 16GB Vengeance LP@1600MHz | EVGA GTX 980 SC | Samsung 830 512GBx2 + Plextor M5 Pro 128GB | 750GB + 1,5TB + 3TB| NZXT H440 | Corsair AX850W | Asus VG278H+Samsung 2233rz | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G900 | Astro A50 G2 | Corsair SP2500 | Asus Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av kabex:

Vad har du för grafikkort?

Jag har ett GTX 295.
Skulle det innebära något särskilt?

GUNS N ROSES...ARE BACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Feb 2008

Jag har ett GTX 295.
Skulle det innebära något särskilt?

Vet faktiskt inte varför det inte funkar rakt av men läs nedan (jag är skittrött, så ursäkta viss ostruktur):

http://www.nvidia.com/object/3dtv-play-compare.html

Enligt den där listan så ska det gå att se blurayfilmer i 3d utan extra tillbehör.

För övriga 3D-saker, typ spel och bilder, krävs 3DTV Play: http://www.nvidia.com/object/3dtv-play-overview.html (kostar $40)

Citat:

* NVIDIA 3DTV Play software can be activated free to all 3D Vision™ PC owners. Download the latest Release 265 GeForce® Drivers for desktop GPUs and Release 265 Verde Notebooks drivers for notebook GPUs. The 3D Vision IR emitter is required to activate 3DTV Play software on your PC.

i7 4770k + Corsair H100i | Asus Maximus VI Extreme | 16GB Vengeance LP@1600MHz | EVGA GTX 980 SC | Samsung 830 512GBx2 + Plextor M5 Pro 128GB | 750GB + 1,5TB + 3TB| NZXT H440 | Corsair AX850W | Asus VG278H+Samsung 2233rz | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G900 | Astro A50 G2 | Corsair SP2500 | Asus Xonar DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av kabex:

Vet faktiskt inte varför det inte funkar rakt av men läs nedan (jag är skittrött, så ursäkta viss ostruktur):

http://www.nvidia.com/object/3dtv-play-compare.html

Enligt den där listan så ska det gå att se blurayfilmer i 3d utan extra tillbehör.

För övriga 3D-saker, typ spel och bilder, krävs 3DTV Play: http://www.nvidia.com/object/3dtv-play-overview.html (kostar $40)

Just det! Vad coolt.
Gejma i 3D, hade ju varit något, nu när man ändå har köpt sig en ny teve med den finessen.
Får titta närmare på detta och hur jag ska lösa det. Står ju att mitt grafikkort är supportat!
Tack för informationen!

GUNS N ROSES...ARE BACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alfta/Skara
Registrerad
Apr 2009

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
...och ljudet hämtas separat från ett annat uttag i teven (PC/DVI audio in).

2xx stödjer väl ljud via hdmi vill jag minnas!

Quake, världens bästa e-sport!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Anton_Cimex:

2xx stödjer väl ljud via hdmi vill jag minnas!

Det har du helt rätt i. Idag kör jag HDMI (tv)-HDMI (dator) och allt fungerar fint med ljud ut & allt.
Men just det citatet handlade om HDMI-DVI-kabel, vilken inte ger ljud utan en separat kabel.

(se denna: http://www.awgcables.com/products_detail.php?pId=124&id=0002....)

GUNS N ROSES...ARE BACK!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Feb 2008

Just det! Vad coolt.
Gejma i 3D, hade ju varit något, nu när man ändå har köpt sig en ny teve med den finessen.
Får titta närmare på detta och hur jag ska lösa det. Står ju att mitt grafikkort är supportat!
Tack för informationen!

Jag kan inte garantera något, men allt pekar mot att det ska fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av kabex:

Jag kan inte garantera något, men allt pekar mot att det ska fungera.

Ja, jag hittade både min tv och mitt grafikkort på den listan. Frågan är ju om jag måste ha någon särskild kabel till mina DVI-dual input-uttag? Men,men...3d-gaming får väl bli ett framtida projekt kanske. Men tack för din input!

GUNS N ROSES...ARE BACK!