Permalänk
Medlem

Vattenkylning för nybörjare

Har sett att det är väldigt många är på Sweclockers som är helt otroliga på att bygga ihop mästerverk. Det här med vattenkylning att jag fått allt mer intresse för. Har bara en simpel H70 i min dator just nu. Till er så har jag lite frågor om just vattenkylning.

1. Vad är det man behöver ha till vattenkylning vad för delar?

2. Är det svårt att koppla in i burken jämfört med H70?

3. Vad är det man bör tänka på innan man ska pilla ihop allt?

4. Hur vet man om sakerna är bra? så det inte börjar läcka.

5. Vart ifrån ska man köpa och är det värt att göra detta?

6. Bör man få hjälp första gången av någon som kan detta?

Tack så mycket till er som svarar och hjälper mig med detta.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Behöver? Beror ju på. Vanligast är att man vattenkyl processor, men även grafikkort är populärt. Det mesta går att vattenkyla om man är extremist dock, allt ifrån RAM, NB/SB, Hårddiskar, you name it.
2. Svårare, såklart. Kräver ju egna slangar och kopplingar, och är lite mer pill. Man ska vara hängiven för att orka syssla med det.
3. Man bör ha tänkt ut hur man ska montera allt på ett så bra sätt som möjligt.
4. Sakerna? Blocken läcker i princip aldrig, det som isåfall skulle läcka skulle vara där slangen går in i block, reservoar, pump eller så. Kopplingarna, helt enkelt. Man drar åt hårt, kollar hur andra har gjort, osv.
5. Finns massor av affärer, svenska coolingstuff.se är populära. Är det värt det kan bara du svara på. Vattenkylning är dyrare än luftkylning, och innebär mer underhåll. Det kyler naturligtvis bättre, men inte i förhållande till det extra priset. Prestanda/pris är det sämre, men rent effektmässigt är det bättre. Det ser ju tufft som fan ut med, det får man inte glömma.
6. Känner du någon som pysslat med det så är det naturligtvis en bra idé att fråga denne om tips och råd. Annars finns det många bra guider här i forumet som går att läsa, att någon som gjort det tidigare är med är inget krav.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.