Vcore sänks i load och höjs i idle, Snabbt svar snälla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ullånger
Registrerad
Dec 2010

Vcore sänks i load och höjs i idle, Snabbt svar snälla

Vcoren som jag satt i bios (1.35) får jag bara i idle sedan när jag belastar så sänks vcoren till 1.26 typ enligt cpu-z och guppar där i kring.
Vad är det som orsakar detta? Vågar inte pilla med alla funktioner själv så jag frågar här istället för att förstöra något.
Har en i5-760 med en h60

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Jag är inget proffs utan "vidarebefordrar" mest info jag läst.
Det du beskriver kallas Vdroop och är vanligt när man kör CPUn i full load, Load Line Calibration heter en inställning (iaf på mitt ASUSmoderkort) som har i uppdrag att hålla koll på Vcoren och dämpa Vdroopen.
min går ner till max 1.34 i full load (1.35 i BIOS) med LLC på Extreme, hoppas det hjälper.
rätta mig gärna om jag har fel någon : )

/Alfred

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ullånger
Registrerad
Dec 2010

Tackar så mycket för svaret har suttit och läst i några timma och komme fram till att detta är fallet och ditt svar stödjer endast mina misstankar.
Fortsätter nu kampen för 4.0 Ghz

i5 760 @ 3.8Ghz|GTX 460|XMS3 4GB 1333Mhz|MSI P55A-GD65|FD Newton R2 1000W|FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Något som också kan vara värt att notera är att CPU-Z ibland inte vissar den korrekta spänningen, varför det är så vet jag inte.

Laptop: ASUS-G751JY