Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Feb 2003

DVi & Displayport

Ska köpa mig en Dell U2711 & funderar på skilnaden mellan dvi och displayport är..
Vad ska jag köra? har dator i sign.

Data 00110011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Skillnaden är att DP är ett modernare gränssnitt med plats för mer information i överföringen. Dock är båda digitala gränssnitt så det blir ingen skillnad i bildkvalitet mellan dem, förutsatt att du har Dual DVI (enkel DVI begränsar maxupplösningen till 1080p) men det har du. DP är förberett för att kunna skicka data och ljud i kabeln utöver bilden men det spelar ingen roll för denna skärm då den ändå inte har möjligheter att hantera detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Båda överför Digital signal. Displayport kabeln är tunnare än både HDMI och i synnerhet DVI kabeln.
Skärmen har möjlighet att köra alla varianterna och bildkvaliteten blir densamma.
Skall datorn och skärmen vara i närheten av varandra och du redan har en kort DVI kabel så använd den.

P.S. Jag noterade inte att du redan fått ett bra svar.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800 | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Feb 2003

tack för svaren, alltid bra med fler svar

Data 00110011