Konfigurera fläkthastighet på CPU fan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Konfigurera fläkthastighet på CPU fan?

Hej kära sweclockare!

Jag har nu förlorat min överklockningsoskuld med att klocka både min CPU(athlon 2 x4 640 med 300mhz), ram och mitt 5770. Moderkortet är ett MSI 770-C45.

Problemet jag har är att jag inte lyckas ändra fläkthastighet på min 4pin cpu fläkt(stock kylare). I bios så drar jag ned fläkthastigheten men rpm ändras inte. Jag har testat både med och utan cool and quiet.

CPU'n ligger enligt bios på ca: 30 grader celsius i idle
CPU'n ligger enligt Speccy och HW monitor på 17C i idle och ca: 35 i load(BF3)

Enligt bios så ligger min CPU fläkt på 3,5k rpm(är inte det väldigt mycket?)
Jag har också försökt att sänka fläkthastigheten i MSI's mjukvara Controlcenter, men icke!

Förlåt om jag är rörig:D

MvH

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av LTsm:

Hej kära sweclockare!

Jag har nu förlorat min överklockningsoskuld med att klocka både min CPU(athlon 2 x4 640 med 300mhz), ram och mitt 5770. Moderkortet är ett MSI 770-C45.

Problemet jag har är att jag inte lyckas ändra fläkthastighet på min 4pin cpu fläkt(stock kylare). I bios så drar jag ned fläkthastigheten men rpm ändras inte. Jag har testat både med och utan cool and quiet.

CPU'n ligger enligt bios på ca: 30 grader celsius i idle
CPU'n ligger enligt Speccy och HW monitor på 17C i idle och ca: 35 i load(BF3)

Enligt bios så ligger min CPU fläkt på 3,5k rpm(är inte det väldigt mycket?)
Jag har också försökt att sänka fläkthastigheten i MSI's mjukvara Controlcenter, men icke!

Förlåt om jag är rörig:D

MvH

Har du kallt inne? Eller så visar programmen fel.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Dahle86:

Har du kallt inne? Eller så visar programmen fel.

Jag har ca: 15C i huset, vet inte hur mitt rum är:D

När man är ensam hemma stänger man av alla element så det inte blir så jävla varmt:)

Why procastinate now when I can do it tomorrow?