Orolig för temp på överklockad athlon II x4 630

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Orolig för temp på överklockad athlon II x4 630

Hej!
Har en athlon II x4 630 som är överklockad till 3,3ghz. helt stabil och inga problem som jag märker av.
Men tycker att en temp beter sig konstigt.
Core tempen ligger stabilt på 33 grader vid stress körning Med Prime 95 i 1timme.
Men den externa cpu temp sensorn som sitter på moderkortet. (MSI 990fxa-gd65) ligger hyfsat stabilt på 58-63 grader med vissa pikar på 78-80 grader. dok bara under nån sekund innan det sjunker ner till 58-63 grader igen.

Är detta något jag behöver oroa mig för ??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

har du original kylare ?

och dessutom vad ligger volten på processorn på ?

och ja temperaturen är för hög kolla över cpu kylarens fläkt om den snurrar eller inte.....
gör den det så är det lugnt om du kan sänka volten så den inte spikar upp över 63 grader (detta är maxtemperatur innan den sänker den och ser till att den klockar ner sig och går ner i temperatur och när den gör det så visar den högre temperatur)

(rengör processor ordentligt och ta bort eventuelt damm du hittar där)

Byt processorkylare till T ex freezer 13 pro T ex om du har mkt plats (får plats i de flesta miditower chassien idag och då när du installerar den så skruvar du åt ena hållhaken helt (se till att den är rak bara och den andra sätter du dit löst så du kan vicka och röra på den att skruven knappt gått förbi ungefär och lirka dit båda ordentligt (rör inte kylpastan som finns på undersidan det blir märken och lufthål som kommer höja temperaturen på cpun även om dessa är små men oftast så planar det ut sig om du inte gjort en enorm reva i allt med nageln )
ps lägg ner datorn (avstängd) och dra ur all ström från den skärm nätverk och bildkabel är det viktigaste (fick göra en cmos reset för att jag inte dragit ur bildkabeln )

min maxtemperatur i prime 95 går upp i 42 grader och då har jag låst upp och klockat till 3.4 ghz
om jag stänger av ena kärnan går den inte över 33 grader och då har jag fortfarande överklockat x)
men jag kör quadcore på min just nu och den presterar lite bättre än vad din gör pga högre klock men det är inte mkt skillnad förutom att din processor kommer kunna klocka ytterligare eftersom min processor är varmare än din

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Hej!
Ligger på 1.45 i vcore ska testa att sänka den lite.
Har en Thermalright Silver Arrow Multiple Heatpipe Cooler kyllare till processorn (långt namn). Så den borde ju funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Oiuyp:

Hej!
Ligger på 1.45 i vcore ska testa att sänka den lite.
Har en Thermalright Silver Arrow Multiple Heatpipe Cooler kyllare till processorn (långt namn). Så den borde ju funka.

1.45 i vcore jag ligger på en upplåst processor och har den på 1.375 du kan nog sänka den lite mer tror jag

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Har testat av sänka vcoren till 1,32 då går den stabil men pikar fortfarande på 63-65 grader. core tempen går aldrig över 32 grader.

lyckades bara klocka den till 3ghz och då pikar den på 59grader. så det var inte mycket. Men denna processorn är väl inget klockning under direkt så det får väl bli en uppgradering istället. till Bulldozer eller Phenom.

Men tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Oiuyp:

Har testat av sänka vcoren till 1,32 då går den stabil men pikar fortfarande på 63-65 grader. core tempen går aldrig över 32 grader.

lyckades bara klocka den till 3ghz och då pikar den på 59grader. så det var inte mycket. Men denna processorn är väl inget klockning under direkt så det får väl bli en uppgradering istället. till Bulldozer eller Phenom.

Men tack för hjälpen

phenom II X4 960T den borde klocka till 3.8 ghz på luft utan problem ^^