Hjälp med att välja processor cirka 1000 kr.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Tips, Inet har nu en 2TB-hårddisk som är nere i vettig nivå igen, 1090kr (jag köpte min 1,5TB innan krisen för ca 700kr, så det är inte så långt ifrån för en 500GB större HDD)

http://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-western-digital-caviar-green

Fractal Design Define Mini ser väl bra ut också, det hänger på hur mycket plats man vill ha att jobba i, men det såg ut att ha bra med fläktplatser för att få bra kylning, så det är nog en smaksak mot det fullstora Define R3.

En DVD-brännare kostar inte ens 200kr, så det är inte mycket extra och förenklar lite när man kommer på att man vill installera något från skiva. Absolut inget nödvändigt som du säger, man kan ju installera från USB, det gjorde vi på sambons brors nya dator förrförra helgen, då hans gamla DVD inte hade SATA.

Jag skulle nog kört på med åtminstone 550W nätaggregat, just för att du ska kunna stoppa i ett hyfsat grafikkort utan att behöva byta nätaggregat. Mitt tips om XFX Core 550W eller 650W står kvar, de är inte modulära, men har fått mycket bra recensioner och är tysta och fina. Vill du ha modulärt för att slippa kablar så är nog det som du redan var inne på ett bra alternativ. Det är aldrig fel med extra kraft om man vill vara framtidssäker.

Här är länk till recension på XFX Core, anledningen till att det saknas betyg på 550W på prisjakt är nog att många köper 650W eller starkare. 550W är inte med i recensionen då det kom senare, men är såvitt jag vet samma modell som 650W men lite klenare bara. Det räcker fortfarande gott och väl till en i5 ihop med ett bra grafikkort om du köper det senare.

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1042/pg10/xfx-pro-series-power-supplies-650w-750w-and-850w-review-conclusion.html

Jag står kvar vid att en i5 2500k bör passa dina behov bäst, eftersom du ändå kommer skaffa separat grafikkort i framtiden om du vill spela mer spel, så finns det ingen anledning att köra på AMD Llano bara för att den har bra inbyggd grafik.

Extra kylare är inte bara för överklockning utan mycket för att få ner ljudnivån. Det blir dock en del extra jobb för att få dit dem, men när de väl sitter bra, så har man ju dels en tyst dator och dels alla möjligheter till att överklocka om ett år eller två ifall man tror att det behövs för framtidens krav.

Gjorde om lite i Fönsterputsarens förslag för att få med starkare nätdel, XFX Core 55W då den fått så bra recensioner och jag själv har bra erfarenhet av stabilitet och låg ljudnivå. La till DVD-brännare då den bara kostar 199kr, samt en 2TB lagringsdisk då den är nere på vettig nivå igen jämfört med i julas.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1415093/be-2012-01-25

Det som kan ändras är som sagt:
*Byta till Fractal Design Newton R2 modulär PSU, det kostar dock lite mer bara för att få de modulära kablarna.

*Sen kan du välja om lagringshårddisken är billig nog eller inte, de låg ju på över 1500kr precis efter krisen och var nere runt kanske 700kr innan, så det är ju närmare det billiga än det dyra priset nu.

*Skippa DVD-brännaren och köpa den senare ifall du behöver en.

När det gäller grafiken, är den bättre i ett billigt grafikkort (under 800 kr) än den inbyggda grafiken i AMD-processorn föreslagen i inläggen ovan? Jag tänker nog aldrig betala mer än kanske max 800 kr för ett separat grafikkort. Är det då någon vits med att köpa i5:ans processor och ett billigt grafikkort eller bör jag kanske då istället välja AMD-processorn (A8:an) och vara utan grafikkort?

Är grafiken bättre i i5.an och AMD A8:an än i en pentium 4 eller celeron 530. Det är just dessa två processorer som jag har haft i mina senaste datorer, grafiken där duger för mig. Är grafiken i billiga grafikkort bättre/sämre än dessa två gamla processorer? Vilken av de två gamla processorerna har bäst grafik/är bäst (snabbast) osv. Kommer jag att märka mycket skillnad i snabbhet om jag väljer AMD:n eller i5:an?

En i3 processor jämfört med AMD A8:an vilken är bäst i snabbhet? alltså vilket klarar av mest.

Permalänk
Skrivet av resqual:

Tänkte bara tipsa om paketet jag köpte till min farsa som kontorsdator. Funkar prima och har inte hört han klaga (inköpt för 5 månader sedan)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1414962/2012-01-25

Kraftig processor som är framtidssäker, klarar att spela upp högupplöst film etc. Mer än väl när man bara utför "kontorssysslor".
Skippade HDD pga det höga priser (värt att vänta, om inte annat finns en del)
Hade inte en ssd i min farsas paket, upplever inte hans dator seg men då de här på swec kanske klagar så lägger jag till en ändå. Man har endast det väsentliga på den så mycket lagring där är inte ett krav, om inte annat så räcker det med en 60gb ssd då du inte kommer göra platskrävande saker (enligt vad du skrev i inledningen.) Lite bilder och kanske något dokument klarar en 60gb galant.

4gb minne räcker för det alldagliga, men om du känner ett sug för mer kostar det inte skjortan.
Köpte i stort sett samma paket på Dustin (kan inte länka därifrån) för 6300 och då hade jag en hdd inräknad och två skärmar inkl. lite lullull så jag tycker att detta paket är prisvärt. imo.

Jag skulle själv vilja att min dator vore lite bättre än just en "kontorsdator" men ändå inte lika kraftfull som en värstingmaskin. Något mellanting vore perfekt. När jag hör ordet "kontorsdator" så tänker jag mig en dator som max klarar att köra kanske en-två olika Office program och kanske en flik i Chome samtidigt. Jag skulle nog villja att min dator kunde prestera lite mera, som typ kanske iaf ha fyra till fem program igång samtidigt. Visst det beror ju på vilket program förstås men iaf två krävande program och kanske en-tre mindre krävande ska kunna köras samtidigt. Sen ska man kunna ladda ner tunga filer, filmer osv. allt detta ska kunna göras utan att datorn känns på något sett seg. Nedladdningstiden/hastigheten beror ju så klart på vilken uppkoppling man har, men förutom det.

Det här kortet såg ju någorlunda bra ut, det har alla anslutningar och alt som jag kommer att behöva. Dock är jag rädd för att ett så billigt kort kommer att gå sönder efter kanske 1-1½ år eller så. Man vill ju inte att det ska gå sönder utan det ska ju åtminstone hålla i ett par år, säg 4 år kanske, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

När det gäller grafiken, är den bättre i ett billigt grafikkort (under 800 kr) än den inbyggda grafiken i AMD-processorn föreslagen i inläggen ovan? Jag tänker nog aldrig betala mer än kanske max 800 kr för ett separat grafikkort. Är det då någon vits med att köpa i5:ans processor och ett billigt grafikkort eller bör jag kanske då istället välja AMD-processorn (A8:an) och vara utan grafikkort?

Är grafiken bättre i i5.an och AMD A8:an än i en pentium 4 eller celeron 530. Det är just dessa två processorer som jag har haft i mina senaste datorer, grafiken där duger för mig. Är grafiken i billiga grafikkort bättre/sämre än dessa två gamla processorer? Vilken av de två gamla processorerna har bäst grafik/är bäst (snabbast) osv. Kommer jag att märka mycket skillnad i snabbhet om jag väljer AMD:n eller i5:an?

En i3 processor jämfört med AMD A8:an vilken är bäst i snabbhet? alltså vilket klarar av mest.

Den inbyggda grafiken i A3850 är Radeon HD6550, den är ungefär hälften så snabb som ett separat Radeon HD6670 som kostar ca 600kr, så om du kan lägga 800kr så kommer du få mer än dubbla prestandan fortfarande.

Så ja det är nog fortfarande bättre med en i5. Då finns dessutom alltid möjligheten att köpa dyrare grafikkort kvar.
Du får en rejäl prestandaökning som är säkrare för framtiden.

I gamla Pentium 4 eller Celeronen så var grafiken inte i CPUn, utan i moderkortet, men bägge de nya CPUerns inbyggda grafik är långt mycket snabbare än alla grafikchip dina gamla P4 och Celeron-moderkort kan ha varit.

Skrivet av MartinAsplund:

Jag skulle själv vilja att min dator vore lite bättre än just en "kontorsdator" men ändå inte lika kraftfull som en värstingmaskin. Något mellanting vore perfekt. När jag hör ordet "kontorsdator" så tänker jag mig en dator som max klarar att köra kanske en-två olika Office program och kanske en flik i Chome samtidigt. Jag skulle nog villja att min dator kunde prestera lite mera, som typ kanske iaf ha fyra till fem program igång samtidigt. Visst det beror ju på vilket program förstås men iaf två krävande program och kanske en-tre mindre krävande ska kunna köras samtidigt. Sen ska man kunna ladda ner tunga filer, filmer osv. allt detta ska kunna göras utan att datorn känns på något sett seg. Nedladdningstiden/hastigheten beror ju så klart på vilken uppkoppling man har, men förutom det.

Det här kortet såg ju någorlunda bra ut, det har alla anslutningar och alt som jag kommer att behöva. Dock är jag rädd för att ett så billigt kort kommer att gå sönder efter kanske 1-1½ år eller så. Man vill ju inte att det ska gå sönder utan det ska ju åtminstone hålla i ett par år, säg 4 år kanske, minst.

Så kallade "kontorsdatorer" heter det mest för att de inte har ett spel-grafikkort i sig. I övrigt har de ofta tillräckligt minne och fart i CPUn för att göra allt utom spel och tyngre saker som videoredigering.

Jag sitter nu på jobbet med "bara" en Athlon dual core på 2.9GHz som lätt klarar av att ha 20 flikar upp med sidor i FireFox, köra ett etikett-designprogram för skrivare, ha openoffice igång med både dokument och kalkylblad, samtidigt som winamp kan spela lite bakgrundsmusik och jag har några filhanterare upp och skickar filer över nätverket. Har dessutom ibland Visual Studio öppet för att programmera lite.

Allt detta drar dessutom inte i närheten av 100% CPU.

Allt det här kan man köra på vilken enkel modern CPU som helst. Där spelar det som jag sagt tidigare inte någon roll om du har en värsting i7 med sex kärnor och hyperthreading, eller en billig Athlon X4. Det är enbart spel och tyngre program som du kommer märka av skillnaden i.

Vill du spara lite pengar och ändå få en dator som kommer hålla för det mesta, även spel ihop med ett extra grafikkort så kan du lika gärna ta A3850 och det moderkortet du länkade.

Min sambo sitter och spelar spel och kör massor av program på dubbla skärmar med en Athlon X4 på 3GHz, hon köpte till ett lite dyrare grafikkort som kostade 2000kr för två år sedan och då klarade även den billiga CPUn av alla spel hon ville köra i väldigt höga inställningar.
Jag hade samma CPU, men ett billigare 800kr-grafikkort, som nu sitter i min sovrumsdator och det kan också spela spel som World of Warcraft, på medelinställningar fortfarande.

Sen vad gäller moderkort, så brukar de hålla i minst 5 år hela högen. Mina äldsta som jag gav bort till kompisar före jul hade fungerat finfint i drift i ca 10 år! Det enda jag bytt då var batteriet till BIOS-minnet, som håller ca 5 år.

Moderkortet i den här datorn kostade förresten bara 400kr och det funkar fint till allt utom överklockning.

Sitter de väldigt varmt till i dammig miljö som vi kan ha på fabriken här, så kanske de håller i "bara" 6-7 år innan några komponenter, oftast kondensatorer ger sig, men efter 6-7år så har man som privatperson redan köpt nytt. Vi har väldigt gamla datorer som bara snurrar på här på jobbet på vissa ställen

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Här kommer jag med ett förslag om du vill komma undan billigt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1433101/2012-01-29-3731kr

diskret grafikkort HD5450 med Athlon2 X4 651 3.0Ghz som blir billigare än A3870K 3.0Ghz. (samma cpu kraft i båda)

3731kr inklusive 64Gb SSD

Lägg dit bara valfri chassi och du är klar.