Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Troll.
HT ger sämre prestanda än med det igång. Kolla sista testet där de jämför HT on med off.
En dualcore i3 med HT ON isåfall lär ha sämre prestanda än utan.

Och den enda i3 jag vet som har HT är 2105. Finns många som spelar spelet på High med 50fps i 1080p med 560ti kort med 2100 som inte har HT.

Och om du läser:
It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care.
Denna delen är nog riktad mot just i3an: with two Hyper-Threaded cores

Om du tar av dig skygglapparna och slutar läsa testresultaten så selektivt som du gör, så ser du att jag verkligen inte trollar. Du själv däremot, verkar snarare vara ute efter skrivbordskrig än en seriös diskussion. Beakta följande, och försök se var ditt resonemang fallerar:

- i3 med HT påslaget, alltså i fyrtrådat läge, klarar utan problem att driva THW:s grafikkort till maxgränsen. THW drar, precis som du själv, slutsatsen att en i3 med HT gör ett lika bra jobb med att driva BF3 som någon dyrare modell med fyra kärnor eller fler. Så långt allt väl, men den kör fortfarande fyra trådar! (Angående HT på i3-processorerna, så finns det på både i3-530 och i3-2105 som THW använder i testet).

- THW testar att successivt stänga av kärnor på en i7 2600k och konstaterar att två kärnor med HT påslaget gör ett lika bra jobb som fyra kärnor med HT påslaget. Återigen två kärnor, fyra trådar. Det enda vi kan utläsa ur den grafen är att BF3 flyter på lika bra med fyra trådar som med åtta, och att två kärnor med HT påslaget som körs vid en högre klockfrekvens än vad än i3 gör, presterar lika bra som en i3 med HT påslaget. Så här långt har testet konstaterat att två kärnor, fyra trådar, minst 2,93 GHz är allt som krävs för att driva upp THW:s grafikkort i taket.

- THW testar att successivt stänga av moduler på en FX-8150 och konstaterar att två moduler presterar lika bra som fyra, men att en modul presterar märkbart sämre än två. Skillnaden är 9-10% vilket är alldeles för mycket för att man blint ska kunna skylla på mätfel; Bulldozern behöver helt enkelt köra fyra trådar för att det ska flyta. Visserligen är FX-8150 inte lika snabb som en i7, men den är tillräckligt snabb för att hänga med en i3. Det här är den enda gången i testet som THW kör BF3 på två trådar, och prestandaförsämringen är märkbar!

- Slutligen testar THW att stänga av HT på en i7-2600k och konstaterar att det generellt sett flyter lite bättre (1-2%, kan även vara mätfel) på fyra kärnor/fyra trådar än vad det gör på fyra kärnor/åtta trådar. Återigen, fyra trådar. Men om du ber någon av de "många som spelar spelet på High med 50fps i 1080p med 560ti kort med 2100", som för övrigt har HT, att stänga av HT och berätta vad vad som händer, så lyssnar jag gärna!

EDIT:
För att svara TS: Teknikutvecklingen går snabbare än spelutvecklingen. Fyra kärnor räcker några år framöver!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Folk spelar utan problem med i3or i BF3 i multiplayer.
Och multiplayer kräver inte särskilt mycket mer prestanda än singleplayer. Det händer inte så mycket mer, och hör talats om LOD/occlusion? Nej klart du inte har.

Och tänker man logiskt så borde väl min 2500k, om jag stänger av 2 kärnor, få 20fps i Bf3 i MP? Eller?
Vilket jag inte får..

Jo, multiplayern är mer CPU-krävande än single-playerdelen, särskilt på stora banor med många spelare. På mindre banor med mindre folk beter sig spelet mer likt single player.

Om du stänger ned två kärnor på din processor när du lirar Caspian borders, lär du märka att FPS.en blir lägre. Dock har en i3:a HT, vilket hjälper upp dess prestanda i spel som kan nyttja fler än två kärnor.

i3 och särskilt 2120 är en mycket trevlig processor, som i många fall presterar bättre än Phenom II x4 i motsvarande klockfrekvens (beror på vilket spel som testas). Vad jag reagerade på var att du drog dina slutsatser enbart på grundval av recensioner av single player delen och jag påpekade bara att multiplayerdelen på stora banor med mycket folk är mer CPU-krävande än Single player delen.

Jag är medveten om att man kan få rätt bra prestanda ur en i3:a i BF3, dock får du bättre prestanda med en i5:a eller en i7:a (i multiplayer med många spelare och stora banor, särskilt i kombination med en lite mer high end grafikkortslösning med CF/SLI).

Slutsatsen som många drar att två kärnor med HT skulle vara sämre än två kärnor utan HT aktiverad är uppåt väggarna. Ghoti har ett bra inlägg om det som väl säger det mesta som behöver sägas.

Edit: Alla i3:or har HT, de har dock inte turbo, vilket de tvåkärniga varianterna av i5 har (och HT).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Måste instämma här, schitzo har helt fel. Tänk efter lite, du försöker jämföra en situation där du är ensam på en bana med en situation där du spelar med 63 andra personer och CPUn måste hålla koll på er allihopa, och du försöker jämföra en situation där man genom att slå av HT drar ner en 8 trådig processor till 4 med en situation där man drar ner en 4 trådig processor till 2. Anledningen till att prestandan med HT av på en i7 blir bättre är ju just att BF3 kan använda 4 trådar (och inte mer i annat än teorin, det är i så fall så små grejer som hamnar på resterande kärnor att det inte spelar någon roll) effektivt, så om du redan har 4 kärnor och använder HT så finns ju risken att 2 av de stora trådarna hamnar på samma kärna, vilket ju ger sämre prestanda. Om du däremot bara har 2 kärnor så måste ju alla 4 trådar köras på 2 kärnor i alla fall, och det är just det, att köra 2 trådar på 1 kärna, som HT är gjort för.

I slutändan så är det irrelevant, det finns bara Intel processorer som har mer än 4 kärnor på riktigt i dagsläget, och det är topp modellerna på socket 1366 och 2011, så om du vill vara framtidssäkrare än en i7 2600k, som kommer klara program som kräver upp till 8 trådar bra, så blir det till att ta fram plånboken och punga ut rejält för ett X79 moderkort och en 3930k.

Citat:

Edit: Alla i3r har HT, de har dock inte turbo, vilket de tvåkärniga varianterna av i5 har (och HT).

Vad menar du nu? Det är ju indelat så att i3 är 2 kärnor med HT, i5 är 4 kärnor utan HT och i7 är 4 kärnor med HT. Vad är det för 2 kärniga i5 du pratar om?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

det är ju som intels HT dvs den vanliga kärnan delar sig i två

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Hoppas du driver.

Låt oss säga att man har en singelcore cpu på 20ghz, då skulle man väl kunna köra bf3?

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakob.L:

Låt oss säga att man har en singelcore cpu på 20ghz, då skulle man väl kunna köra bf3?

Jag tror ärligt talat inte det,
Cpun måste hantera så otroligt mycket saker....
Detta körs ju på olika kärnor för att inte ex: I/O måste vänta på att en Fysikuträkning ska bli klar innan den kan köra.

  • OS

  • I/O

  • Nätverk (andra spelare, upp till 63st)

  • fysik (?)

  • massa mer skit

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ta en titt här http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Det är ganska tydligt att Intel ligger bra till när deras två-kärniga i3'a går om AMD's fyr-kärniga i flera fall och vid något tillfälle även en sex-kärnig.
Tänk då vad en i5'a eller en i7'a kan åstakomma(ja eller kolla i testet )

Skrivet av _vanilla:

Jag tror ärligt talat inte det,
Cpun måste hantera så otroligt mycket saker....
Detta körs ju på olika kärnor för att inte ex: I/O måste vänta på att en Fysikuträkning ska bli klar innan den kan köra.

  • OS

  • I/O

  • Nätverk (andra spelare, upp till 63st)

  • fysik (?)

  • massa mer skit

Jo visst får den vänta, men allt skulle gå så snabbt att allt blev klart så fort att det trots den lilla väntetiden blev klart fortare än det skulle blivit annars.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Kör själv med en klockad i5a på 3.8ghz det driver bf3 64players maps utan problem!

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbsen5:

Kör själv med en klockad i5a på 3.8ghz det driver bf3 64players maps utan problem!

Jo, självklart, även utan överklockning så klarar den det utan problem. "Frågan" är om en i3 utan HT kan det, och vilken av dem som kommer att kunna driva grejer längst.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Jag har personligen alltid tyckt bättre om Intel. Alla AMD jag har haft har trots dess lägre klockhastighet alltid blivit varmare i mina datorer och därmed presterat sämre. Min tidigare Athlon64 X2 3800+ var tröttare än den P4/2.8 som stod bredvid. Och min första AMD (Athlon 2400+) var uppe i nästan 80 grader vid spel, och ca 65-70 i idle mode.
Dock verkar det vara rätt stryktåliga prylar, naturligtvis är detta siffror som noterats med värdelös originalkylning och Intels betydligt högre priser borde nog innebära att något bättre standardkylare medföljer. I bärbara datorer har AMD:s processorer definitivt inga bekymmer att hänga med.
AMD som företag är livsnödvändigt för oss gamers, för att kunna driva utvecklingen framåt, och den dagen man som student får råd med en välkyld gamingdator kommer absolut AMD hamna med på min processorlista. Nu är detta inlägg visserligen rätt irrelevant gällande nyare maskiner, men det är åtminstone min personliga erfarenhet genom åren

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Vad menar du nu? Det är ju indelat så att i3 är 2 kärnor med HT, i5 är 4 kärnor utan HT och i7 är 4 kärnor med HT. Vad är det för 2 kärniga i5 du pratar om?

I den senaste iterationen av core (dvs Sandy Bridge) ja, men i föregående generation finna både tvåkärniga i5 med HT (6xx) som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527336 och rena fyrkärniga utan HT (7XX) som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=669989

Visa signatur

~Pelle~