Klocka en gammal e8500. Totalvägrar över 450FSB. Hjälp!

Permalänk

Klocka en gammal e8500. Totalvägrar över 450FSB. Hjälp!

Jag har en lite äldre dator som jag skulle vilja få fart på. Denna skall ju vara att klocka sägs det. MEN datorn totalvägrar om jag sätter FSB över 350. Med FSB 351 så botar den inte medans FSB 350 går den kanon. Även om jag sänker multiplayern så kan jag inte få den ett enda steg högre än 350. Har prövat med att höja och sänka vcore lite utan resultat. Vad skall jag göra? Skulle verkligen behöva lite hjälp med denna

Datorn Spec.
Intel E8500
ASUS P5E3 DDR3
4x2gb DDR3 1333Hz Corair minnen

Moderkortsettings
Ai Overclock Tuner Manual
CPU Ratio settings 9.5
FSB Strap to north bridge Auto
FSB Frequency 350
PCIe Frequency 100
DRAM frequency Auto
DRAM command Rate 1N
DRAM CLK Skew on Channel A Auto
DRAM CLK Skew on Channel A Auto
DRAM trimming control
1st. 9-9-9-24-5-74-10-5
2an. 10-5-5-4-7-6-7
DRAM Static Read control Auto
DRAM Dynamic write control Auto
Ai Clock Twister Auto
Ai Transaction Booster Auto
CPU Voltage 1.2225 (Min VID enligt realtemp)Spelar ingen roll om jag ökar denna. Ger ingen förändring)
CPU OLL Voltage Auto
FSB Terminatino Voltage Auto
DRAM Voltage Auto
NB Voltage Auto
SB Voltage Auto
Clock Over-Charging Voltage Auto
Load-line Calibration Enabled
CPU GLT Voltage Reference Auto
NB GTL Voltage Reference Auto
CPU Spread Spectrum Disabled

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Vila i frid

Läs på lite om klockning. Din cpu kör med 333 MHz på FSB som default - och när du höjer till 350 så följer även minnesfrekvensen med upp därför att den står på Auto. Sätt "FSB Strap" på NB till 400 och minnena till 1:1 och börja med en FSB på 400 MHz och vcore på 1.35 (som den bör kunna köra på originalkylaren med lite tur.

Permalänk

Som sagt, flera värden måste vara i rätt förhållande till andra värden, dessutom så behöver du öka på spänningen på flera ställen då auto aldrig är rekommenderat för överklockning av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

CLK Scew kan också användas. Kanske även lättare?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Tack för tipsen. Skall hem och testa direkt. Ang minnena så har jag hört 1:1 regeln inte gäller DDR3 minnen med denna just denna processorn då minnena är "för" snabba. 1:1 skulle leda till att jag clockar ner minnena i hastighet. Minnena klarar sig utan clockning upp till 444FSB (1333/3=444)
Har jag tolkat det rätt eller har jag missuppfattat det?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Läs på lite om klockning. Din cpu kör med 333 MHz på FSB som default - och när du höjer till 350 så följer även minnesfrekvensen med upp därför att den står på Auto. Sätt "FSB Strap" på NB till 400 och minnena till 1:1 och börja med en FSB på 400 MHz och vcore på 1.35 (som den bör kunna köra på originalkylaren med lite tur.

Tack. Fungerade kanon! Körde lite snabbt med prime95 utan problem. Skall låta den arbeta mer under dagen.
Jag har en FSB:DRAM ration på 3:5, vilket jag tolkar att minnena fortfarande går snabbare än processorn. Har jag rätt?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Vila i frid

Det är cpu-hastigheten som är viktigast. Av totala systemprestandan är cpu ca 95%, fsb ca 4 % och minneshastigheten ca 1%.