Permalänk
Medlem

ATOM vs FUSION = XBMC

Hej alla kloka, jag är i startgroparna att bygga en htpc från grunden, men jag funderar kring vilken plattform som jag ska satsa på.
Systemet kommer att baseras på mITX format och programmet jag kommer köra är ubuntu 10.04LTS + XBMC. Men min stora fundering är kring om ION & fusion båda är lämpade för att köra programmen eller om nått är att föredra! Jag är inte märkes beroende och jag skulle uppskatta om tipsen är objektiva, med en förklaring helst=) Jag VILL lära mig så mycket som möjligt =P

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Tja, jag kör med en E-350 till min linuxbaserade "HTPC" eller vad man skall kalla det och det fungerar problemfritt. Atom har nackdelen att den kräver grafikchip eller grafikkort för att orka med - den inbyggda grafiken är för dålig. Såga inte heller idén att köra en 1155 propp Intel® Pentium® Processor 350 med TDP på 15W och med två kärnor och HT ger lockande möjligheter om du ändå skall ha separat grafikkort. Ett passivt GT 520 på det så har du ett rejält coolt system med bra pretanda till vettig prislapp.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Har varit i banerna att köra ett intel sys, då det känns bäst lämpat till unix base sys, men jag visste inte om det var förutfattade meningar

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |