Permalänk
Medlem

CPU overheat

Tjena Sweclockers!

Nu har jag nog äntligen funnit mitt hem när det kommer till datorer/rigs, mm.
Men har även en fråga jag skulle vilja ta med er experter då jag inte har någon som har nån vidare koll på detta.

Lirade nyss BF3 som jag ofta gör och får rätt höga temps men inte överdrivit sen tidigare.
Inte först nu idag, så crashade datorn totalt och fastnade så jag fick köra hard reboot
Vid uppstart så sa den, CPU Overheart press F1 to continue till min förvåning.

Har aldrig tidigare haft problem med detta och förhoppningsvis är detta en "one time thing"
Men man kan ju inte annat än bli lite nojjig.

Mitt rigg är följande

i7-2600K
Asus 580 GTX Platinum Matrix
Sabertooth P-67
Corsair Vengeance 1833 2x4G

Temps på dessa brukar ligga runt 60-70 när jag kör på bf3 kan även stiga till 75 men aldrig över 80.
Värt och notera att jag maxar bf3 på ultra, vi snackar hela rubbet med AA och blablabla.

MEN, nu till frågan! Den har aldrig 'dött' såhär tidigare och när jag kom in i BIOS så hade den 50 grader på CPU som fortsatte åka ner till låga 30 där den nu är också när jag kollar igenom GPU tweak.
Har även klockat matrix kortet men det bör ju inte processorn överhettas av så bastant.
Värt och tillägga att kortet har varit klockat ända sen jag byggde datorn själv och det är första gången det blivit så här.

Har ni några tips till mig, bör jag oroa mig? Det ser lite dammigt ut inne i datorn men verkligen inte en mossfamilj utan lite bara på kablarna.
Har även 4 fläktar + stock kylare igång som funkar som dem ska.

-Mvh B!

Permalänk

Du bör ställa ned grafiken en aning om du vill undvika crasher i framtiden, alternativt att du köper en bättre kylare till processorn då detta kommer att hålla temperaturen nere.

Förresten, hur gammal är datorn? Har du någonsin bytt kylpasta på cpu/gpu?
Min rig är ca 1-1.5 år gammal och jag bytte kylpasta på gpu:n för någon vecka sen och tempen sjönk ca 15 grader så detta är något jag rekomenderar dig att göra om rigen inte är helt pur-ung!!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Du bör ställa ned grafiken en aning om du vill undvika crasher i framtiden, alternativt att du köper en bättre kylare till processorn då detta kommer att hålla temperaturen nere.

Förresten, hur gammal är datorn? Har du någonsin bytt kylpasta på cpu/gpu?
Min rig är ca 1-1.5 år gammal och jag bytte kylpasta på gpu:n för någon vecka sen och tempen sjönk ca 15 grader så detta är något jag rekomenderar dig att göra om rigen inte är helt pur-ung!!

Datorn är 1½-2 månader gammal som högst.
Det är som är så konstigt är att detta är första gången på nästan 1 månads konstant bf3 lirande, att behöva byta pastan är nog inget som man behöver tänka på men har funderat på en ny kylare.
Den jag hittat so far är - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430950#tests
Bra/Dålig?
Söker åsikter även mer tips om det nu finns att spilla

-Mvh B!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Tjena Sweclockers!

Nu har jag nog äntligen funnit mitt hem när det kommer till datorer/rigs, mm.
Men har även en fråga jag skulle vilja ta med er experter då jag inte har någon som har nån vidare koll på detta.

Lirade nyss BF3 som jag ofta gör och får rätt höga temps men inte överdrivit sen tidigare.
Inte först nu idag, så crashade datorn totalt och fastnade så jag fick köra hard reboot
Vid uppstart så sa den, CPU Overheart press F1 to continue till min förvåning.

Har aldrig tidigare haft problem med detta och förhoppningsvis är detta en "one time thing"
Men man kan ju inte annat än bli lite nojjig.

Mitt rigg är följande

i7-2600K
Asus 580 GTX Platinum Matrix
Sabertooth P-67
Corsair Vengeance 1833 2x4G

Temps på dessa brukar ligga runt 60-70 när jag kör på bf3 kan även stiga till 75 men aldrig över 80.
Värt och notera att jag maxar bf3 på ultra, vi snackar hela rubbet med AA och blablabla.

MEN, nu till frågan! Den har aldrig 'dött' såhär tidigare och när jag kom in i BIOS så hade den 50 grader på CPU som fortsatte åka ner till låga 30 där den nu är också när jag kollar igenom GPU tweak.
Har även klockat matrix kortet men det bör ju inte processorn överhettas av så bastant.
Värt och tillägga att kortet har varit klockat ända sen jag byggde datorn själv och det är första gången det blivit så här.

Har ni några tips till mig, bör jag oroa mig? Det ser lite dammigt ut inne i datorn men verkligen inte en mossfamilj utan lite bara på kablarna.
Har även 4 fläktar + stock kylare igång som funkar som dem ska.

-Mvh B!

Har du stresstestat processorn? Hur varm blir den då? IntelBurnTest rekommenderar jag för temperaturtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du stresstestat processorn? Hur varm blir den då? IntelBurnTest rekommenderar jag för temperaturtest.

Nej, har icke stresstestat den faktist.
Kan göra och komma åter med resultat.
IntelBurnTest? Jag prövar!

brb

-Mvh B!

Permalänk

Nej, du behöver nog inte byta pasta på en såpass nybyggd burk!
Visst, coolermaster kylaren är bra, men jag skulle nog rekommendera en kylare från noctua istället. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=572572 Till exempel. De är kända för att vara väldigt effektiva men även tysta! Så en sån skulle jag slå till på om jag var du! Dock bör du innan köp kolla så att kylaren får plats i chassit (de kan vara hög höga för att passa) och även om den funkar med höga RAM-minnen (såg att du hade corsair Vengeance och antar att det är dem med kylflänsar på).

Jag köpte faktiskt ett par såna för ett par dar sen från cdon.com och fick hem dem idag! Hade varit slarvig och inte kollat om kylaren skulle funka med dem. Det gjorde dem inte. Så gör för guds skull det så att du slipper skicka tillbaka varor hit och dit!

//Dogge

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33