Tips på bra fläktar till Fractal Design Arc?

Permalänk

Tips på bra fläktar till Fractal Design Arc?

Tjenna skulle vilja ha nå tips på nå fläktar till ny chassit, spelar ingen roll om de lyser men om så ska dom vara blåa. Söker in så högljudda, lite extra kylning kan väl inte skada?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassie dom ska sitta i?
Vilken storlek på fläktarna?
Själv kör jag på Noctua 120 fläktar och är nöjd som 17 med dom..

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Fractal design arc, minst 140mm

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem

nexus! tystare än fractal designs, blåser mer och är billiga. annars är scythe slip stream också rätt tysta, billiga och bra. noctua är också tysta och bra men kostar det dubbla...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag har http://www.inet.se/produkt/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12... och är väldigt nöjd, dock lite för dyr.

Edit: Sökte på prisjakt och hittade ett mycket bättre pris: http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nf-p14_flxchassifl%c3%a4k...

Permalänk

En silverstone Air penetrator 180mm på sidan?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Medlem

Ska köpa dator snart med Fractal Design Arc chassi. Vill överklocka min processor så vill ha extra bra luftflöde. Funderar på att sätta in Scythe Slip Stream 140mm 1200rpm på sidan, en till sådan över den förinstallerade frontfläkten, sen en till (fast 800 rpm, inte 1200) intill den förinstallerade topfläkten. De kostar inte så mycket och gör ett bra jobb vad jag hört/läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Ska köpa dator snart med Fractal Design Arc chassi. Vill överklocka min processor så vill ha extra bra luftflöde. Funderar på att sätta in Scythe Slip Stream 140mm 1200rpm på sidan, en till sådan över den förinstallerade frontfläkten, sen en till (fast 800 rpm, inte 1200) intill den förinstallerade topfläkten. De kostar inte så mycket och gör ett bra jobb vad jag hört/läst.

Gör som ovanstående sa, sätt in en Air Penetrator på sidan istället för en 140mm.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

En Air Penetrator kostar dock 200 kr, 3 st 140mm Scythe kostar 250 kr. Är inte 3 st Scythe betydligt mera prisvärt? Rekommenderar du en 180mm penetrator + 2 st scythe? Är sido intake fläkten den viktigaste av dem alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

En Air Penetrator kostar dock 200 kr, 3 st 140mm Scythe kostar 250 kr. Är inte 3 st Scythe betydligt mera prisvärt? Rekommenderar du en 180mm penetrator + 2 st scythe? Är sido intake fläkten den viktigaste av dem alla?

Jag kör bara Slip Stream 800rpm på alla 120mm-platser jag har, de funkar bra och är ljudlösa en dryg halvmeter från chassit. Blåser på bättre än Gentle Typhoon på samma varvtal (jag har provat bägge, och satte GTn i sambons dator istället, hehe).

Hade tre st i mitt gamla Centurion, front-in, sida-in, bak-ut.

Nu har jag dock bytt till ett HAF 912 så jag kör istället 200mm in på fronten, 200mm ut i toppen, sen har jag kvar två av mina Slip Stream, en in på sidan och en ut i bak. Underbart tyst låda ihop med min Phanteks-kylare X)

Tänker dock skaffa en 140mm Slip Stream på sidan så att jag får tillbaka övertrycket, blir lite onödigt dammigt nu med 0-tryck.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Berätta mera om övertryck och 0-tryck. Är helt ny till det här med datormontering så vet inte riktigt vad du menar. Övertryck är alltså det man vill eftersträva? =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Berätta mera om övertryck och 0-tryck. Är helt ny till det här med datormontering så vet inte riktigt vad du menar. Övertryck är alltså det man vill eftersträva? =p

Har du mer insug än utblås skapas ett tryck i chassiet som hindar att damm kommer in på vissa ställen.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Vad händer om man på t.ex. Fractal Design Define R3 BARA har insugs fläktar på alla platser? 7 fläkt platser, 3 140mm/120 4 120mm?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Ok, och finns det någon nackdel med övertryck? Finns det fördelar med undertryck? Fördelar med 0-tryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Vad händer om man på t.ex. Fractal Design Define R3 BARA har insugs fläktar på alla platser? 7 fläkt platser, 3 140mm/120 4 120mm?

Min gissning är att ditt luftflöde inte kommer vara så bra, varm luft kommer inte ta sig ut ur ditt chassi särskilt effektivt?

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar kör jag med..funkar bra

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Kör man bara inblåsfläktar så behöver ju all varmluft pressas ut genom springor, hål och galler, det blir mycket varmare då luft kan "fastna" uppe i hörn av chassit. Man vill ha en fin ström från fram/botten till bak/topp så att varmluftens naturliga stigning får hjälp och flödet drar över alla viktiga delar.

Fördel med undertryck brukar sägas vara lite lägre temperatur, men personligen skulle jag aldrig offra dammskyddet för någon grad eller två hit och dit. Har du undertryck så kommer ju damm att dras in via samma sprickor och hål som övertrycket blåser ut genom, eftersom utsugsfläktarna vill blåsa ut mer luft än du skickar in. Det kan gå massa damm genom DVD-läsare och liknande då X(

Lite extra exempel om man orkar läsa: X)

För att ta ett enkelt exempel så hade mitt gamla Coolermaster Centurion 534 Lite 3st fläktplatser, front, sida, bak, alla 120mm. Dessutom en 80mm-plats för antingen CPU-vindtunnel eller extra fläkt på sidan. PSUn tog luft från CPU-området och blåste ut i bak, så den 120mm-fläkten som är inbyggd där räknas till utblåset.

Jag körde med en Hyper TX3 på CPUn, så vindtunneln fick inte plats, därför körde jag extra fläkt. Det blev då 120mm + 120mm in front och sida + 80mm in sida, sen 80mm + PSUns 120mm ut, så en fläkt mer på inblåset. Perfekt ratio tyckte jag

Nu har jag 200mm in fram, 120mm in sida, 200mm ut tak, 120mm ut bak, PSUn är bottenmonterad så den påverkar inte flödet inne i lådan längre. Jag skulle alltså behöva en starkare fläkt på sidan t.ex. (finns plats för 140mm, så tror jag ska ha en Slip Stream 1200 eller liknande där) för att få övertryck igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för info blackeagle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

En Air Penetrator kostar dock 200 kr, 3 st 140mm Scythe kostar 250 kr. Är inte 3 st Scythe betydligt mera prisvärt? Rekommenderar du en 180mm penetrator + 2 st scythe? Är sido intake fläkten den viktigaste av dem alla?

men en airpenetrator har ju sin speciella fläkt "teknik" så det blir lättare att rikta den mot speciella delar till exempel grafikkortet så kommer tempsen att gå ner en hel del, det blir ju lite dyrare och så men hellre spendera lite mer pengar på något väldigt bra istället för lite mindre på något halvbra?

Visa signatur

coolermaster 690 II advanced | en benq 24 tums skärm | intel i5 2500k | gigabyte z68x udh3-b3 | corsair 120 gb ssd | 2 tb seagate barracuda | corsair h100 | 6970 gigabyte windforce(kort med fläktar på...) | corsair 750 w tx modular(dumt tjut i..) | windows 7

Permalänk
Medlem

Lånar denna döda tråden och frågar vad ni tror om att modda in tre st 180 Air penetrator i toppen och en i botten. insuget fram lågvarviga 140mm och sidan tänkte jag mig något modu-vent eller en till air penetrator. jag gillar de fläktarna pga att de blir ganska tysta i lägsta läget. men kyler bra som helvette i högsta. självklart en fläktkontroller till alla. sitter bara och funderar på hur bra suger är i AP fläktarna, vet att dom flåsar bra, men hur suger dom!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |