Använda vattenburet element som radiator till vattenkyld dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008

Använda vattenburet element som radiator till vattenkyld dator?

Hejsan!
Jag är en av de som stör sig på en dator som för massa oljud då jag foldar 24/7 och sover ca 1m från datorn. Använder idag en 360 rad från EK med GT 1450rpm @ ca800rpm för att kyla min rig i sign.
Har funderat från och till på hur jag ska göra datorn ännu tystare och i och med att fläktar = ljud så skulle det vara trevligt att eliminera så många som möjligt. Är väl medveten om att det är min PSU som låter mest i mitt system men det hade varit roligt att göra ett större projekt än bara byta PSU.

Så mina frågor är:
*Har någon testat detta innan?
*Kommer jag behöva byta pump till en kraftigare eller kan jag köpa en till likadan och koppla i serie?
*kommer det vara någorlunda effektivt?

Beroende på input så kan det mycket väl vara något jag testar och se om det är möjligt att utföra

/S

PS: för att se systemet idag klicka här DS
Ytterligare tillägg: När Kepler kommer ska det köpas ett nytt grafikkort och kommer då sättas in i burken tillsammans med det nuvarande GTX470, då kommer antagligen ett nytt nätagg oxå inhandlas. Då kommer det behövas mer kylning vilken jag vill ha så ljudlös som möjligt, därav min lite udda idé.

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Saandberg:

Hejsan!
Jag är en av de som stör sig på en dator som för massa oljud då jag foldar 24/7 och sover ca 1m från datorn. Använder idag en 360 rad från EK med GT 1450rpm @ ca800rpm för att kyla min rig i sign.
Har funderat från och till på hur jag ska göra datorn ännu tystare och i och med att fläktar = ljud så skulle det vara trevligt att eliminera så många som möjligt. Är väl medveten om att det är min PSU som låter mest i mitt system men det hade varit roligt att göra ett större projekt än bara byta PSU.

Så mina frågor är:
*Har någon testat detta innan?
*Kommer jag behöva byta pump till en kraftigare eller kan jag köpa en till likadan och koppla i serie?
*kommer det vara någorlunda effektivt?

Beroende på input så kan det mycket väl vara något jag testar och se om det är möjligt att utföra

/S

Intressant Detta skulle jag också vilja ha svaret på verkar inte så effektivt men

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av roobi:

Intressant Detta skulle jag också vilja ha svaret på verkar inte så effektivt men

Varför skulle det inte vara effektivt?

Eller ja, kanske inte effekt/yta, men nog skulle det nog kunna avleda en hel del värme.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Okt 2010

Har för mig att jag sett i galleriet att en kille använt en radiator från en bil Värt att kolla upp antar jag, tror inte en sån går på speciellt mycket heller om man kollar på en bilskrot.

http://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilradi...
Lyckades hitta länken, så ni slipper bläddra själva:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

är det ett sånt här du menar? isf tror jag att den pump som skulle krävas låter mer än nuvarande rigg

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av FaniSkogen:

Eller ja, kanske inte effekt/yta, men nog skulle det nog kunna avleda en hel del värme.

Men det borde väl inte funka så bra jämfört med en kylare med Genomströmmande luft?

Skrivet av Jocke.:

Har för mig att jag sett i galleriet att en kille använt en radiator från en bil Värt att kolla upp antar jag, tror inte en sån går på speciellt mycket heller om man kollar på en bilskrot.

Jocke = Det där har jag funderat på länge

Asus Crosshair IV Formula - AMD 965 Black Edition 3,9Ghz - CoolerMaster Hyper 212 EVO (2x BeQuiet SilenWings 2 PnP) - Asus HD7950 DCII TOP - BeQuiet Dark Power Pro 750W - Verbatim 120gb SSD - Diverse 1TB Diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Fick en liten idé förut att jag skulle testa att köra en Slang från kranen i badrummet till Cpu/Gpu block och ha returen ner i avloppet bara för skojs skull Gratis vatten hahahaha, men det skulle nog inte hålla så länge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Hör du verkligen dina 800rpm fläktar? Det måste vara bra tyst i Helsingborg. Är du säker på att det inte är pumpen som låter? Vad har du för pump idag?

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2011

Jag har kört med en kylare från en volvo 240... gick på 100:- på skroten, funkade hur fint som helst, den avledde så mycket värme att jag inte ens behövde ha en fläkt på den.

Att det skulle krävas en större pump tror jag inte på, ett element har ju extremt lite motstånd eftersom att det inte har så trånga kanaler som en vanlig radiator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av FaniSkogen:

Lite så jag tänker också, jag har väldigt mycket yta bakom skrivbordet och där skulle man kunna ställa ett element utan att det är i vägen. ser man till hur mycket ett element avger i värme när det används så bör det kunna vara ganska effektivt, fast det vattnet man värmer ett hur med är betydligt varmare har jag fått för mig

Skrivet av Jocke.:

Tack för länk, har kollat på den förut enda grejen där är att jag vill ha det helt passivt och och just en bilradiator behöver aktivt luftflöde och är mycket restriktiv.

Skrivet av Mr.Azum:

är det ett sånt här du menar? isf tror jag att den pump som skulle krävas låter mer än nuvarande rigg

Japp ett sådant är just exakt det jag är rädd för... det används ju 230v cirkulationspumpar för det i vanliga fall och det är inte riktigt ett alternativ...

/S

Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 24GB 1600MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Inveramsay:

Hör du verkligen dina 800rpm fläktar? Det måste vara bra tyst i Helsingborg. Är du säker på att det inte är pumpen som låter? Vad har du för pump idag?

Som jag skrev i mitt först inlägg så är det min PSU som låter mest, en Corsair TX650. men fläktarna hörs om det är helt tyst i rummet. pumpen är knäpptyst dels för att den är svag (Phobya DC12-260 12Volt) 6w och står på en kudde "fluff"

Skrivet av frejo:

Jag har kört med en kylare från en volvo 240... gick på 100:- på skroten, funkade hur fint som helst, den avledde så mycket värme att jag inte ens behövde ha en fläkt på den.

Att det skulle krävas en större pump tror jag inte på, ett element har ju extremt lite motstånd eftersom att det inte har så trånga kanaler som en vanlig radiator.

ett element kanske tom. skapar ett eget litet flöde då det kallare vattnet sjunker?

/S