Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HerrGoreMann:

Fan vad snyggt! Längtar tills vi får se det färdiga resultatet! =D

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Spille:

Så sjukt nice det blir! Grymt jobbat!

Skrivet av SysGhost:

Ett otroligt bra och väl utfört jobb.

Skrivet av segafreaks:

Riktigt snyggt:D

Skrivet av Holm01:

Ser mycket lovande ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zened:

Tycker du ska köra på guldlinjerna riktigt imponerande projekt det där

Tack allesammans!!

Skrivet av skog1s:

Ja det blev supersuperfint! Men tycker att "böjen" på strömsladden är för stor. Tycker det skulle bli snyggare om man kortat den lite och gjort "böjen" lite mindre! Men som sagt. Sleevade sladdar är sexigt Så jag har egentligen inget att klaga på!

Tycker du ska lägga upp ett galleri här, sen när du är färdig, så allt är samlat. Så alla kan ta del av ditt underbara arbete!!

Tack Skog! I mina ögon är sladden är perfekt Men det är en smaksak antar jag. Galleri kommer absolut!

Skrivet av SysGhost:

Jag själv har erfarenheten av att en VGA-signal försämras när man leder RGB signalerna igenom vanliga oskärmade trådar och ytterligare kontakter.
Skuggeffekter, synproblem och liknande uppstår.

Vore intressant att se om du har lyckats skippa dessa problem med din lösning. När tror du att du kan testa skärmen i sin nativa upplösning?

Jag anar att signalen kan ha försämrats något genom alla lager av lödningar osv. Ska försöka testa den imorgon... Bara att hoppas på det bästa!

Skrivet av CENSTRM:

Superdupersnyggt som vanligt! Kabeln är snygg som den är. Den mjukar upp den hårda rektangeln som skärmen utgör. Man kan inte få se bilder på framsidan med och utan kretskortstryck där linsen är med? More kanske är more om det används som en övergång från ett material till ett annat.

Tack så mycket! Jag håller med dig ang sladden, den bryter bra mot alla hårda linjer. När det kommer till bilder på linsen fastmonterad så får du vänta tyvärr... Jag gillar att retas Men jag tror som dig, på fina övergångar. Jag valde guldmönster just pga mässingsfönstet. Att mässingen liksom bryter ut och angriper träet. Vi får se om more är more när allt är monterat!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmoddare

Liten uppdatering

Molex verkade döda så jag klippte av dem från PSU

Jag får använda mig av en power SATA istället. 5V till grafikfläkt och 12V till LED-list.

Förlängning av fläktkabel. 5V. Ska bli skönt att få tyst på fläkten.

Fixade även till en enkel USB-kontakt till DVDn.

Här är min lilla LED-list-anordning med vinkel

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmobbare

Du är lite av en "jack of all trades" men även en mästare inom många, minsann. Otroligt fina resultat, gäller alla dina byggen jag har sett!

Jag är lite misstänksam mot användandet av kabelskor på C14-huset, är även skorna isolerade efter monteringen? Jag har varit med om när starkström har hoppat mellan pinnar och det är ingen rolig upplevelse.

Permalänk
Medlem

ser väldigt bra ut fortfarande! sugen på att se det färdiga resultatet! var ska LED-listen sitta? inne i burken så man kan se moderkort mm genom glaset??
ps. visste ej att man kunde göra egna usb pin kontakter eller splitta dem till 2 olika(men är det bara el så går det väl)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Du är lite av en "jack of all trades" men även en mästare inom många, minsann. Otroligt fina resultat, gäller alla dina byggen jag har sett!

Jag är lite misstänksam mot användandet av kabelskor på C14-huset, är även skorna isolerade efter monteringen? Jag har varit med om när starkström har hoppat mellan pinnar och det är ingen rolig upplevelse.

Tack... Jo jag är nog en sån där som kan LITE om MYCKET. Är oftast självlärd och fördjupar mig sällan mer än tillräckligt antar jag. Angående kabelskorna är jag också lite tveksam. Har dock isolerat bra så några "230v-hopp" ska nog inte förkomma. Anledningen till hylsorna är brist på utrymme. Har du andra förslag är jag vääääääldigt lyhörd.

Skrivet av gs242:

ser väldigt bra ut fortfarande! sugen på att se det färdiga resultatet! var ska LED-listen sitta? inne i burken så man kan se moderkort mm genom glaset??
ps. visste ej att man kunde göra egna usb pin kontakter eller splitta dem till 2 olika(men är det bara el så går det väl)

Tack. LED-listen skall sitta innanför frontpanelen och försköna insidan, med kylflänsen i fokus såklart

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tänkte koppla både papst- och CPU-fläkt till en kontroller och undrar hur jag kopplar mellan röd/gul/svart - röd/vit/svart???

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av quizz_kid:

Jag tänkte koppla både papst- och CPU-fläkt till en kontroller och undrar hur jag kopplar mellan röd/gul/svart - röd/vit/svart???

http://img215.imageshack.us/img215/8959/fanxr.jpg

röd/gul/svart - röd/vit/blå menar du va?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quizz_kid:

Jag tänkte koppla både papst- och CPU-fläkt till en kontroller och undrar hur jag kopplar mellan röd/gul/svart - röd/vit/svart???

http://img215.imageshack.us/img215/8959/fanxr.jpg

Jo, Minuspolen är oftast återgiven som antigen blå eller svart ledare. Den röda är pluspolen, varav den vita återståro ch är högst trolig att den är PWM-signalen och skall inte kopplas in alls.
Du bör bara ha pwm-signal från endast en fläkt.
Annars finsn risken att eventuell PWM-styrning kommer att falera och orsaka att fläktarna stannar helt.

Det kallas för master/slave koppling. En fläkt agerar master, resten blir då slaves och förhoppningsvis snurrar i samma tempo som master-fläkten.
Du bör också undvika att använda olika modeller/fabrikat på fläktarna, då PWM-styrningen bara kan anpassa sig till en fläkt. Men är inte lika påtagligt viktigt. Många gånger fungerar det att blanda, så länge fläktarna är av samma storlek och har lika / nära lika hastigheter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Proffsmobbare

Som uppbackning till SysGhost:

http://www.endpcnoise.com/e/images/papst40mm.jpg

Gul -> Röd
Svart -> Blå
Röd -> Vit

Permalänk
Proffsmoddare

Ja, blå menar jag såklart... Så för att inte skapa osämja i pwm-signal så bör jag koppla Gul/röd samt svart/blå och lämna röd och vit fria?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har inte hängt med riktig här, men är fläktkontrollen fysisk eller elektronisk?

Att PWM inte ska kopplas samman gäller bara elektroniska kontroller som styrs av signal (tänk speedfan). En fysisk kontroller sänker enbart volten och använder inte ens PWM-signalen över huvudtaget.

Vad SysGhost menar är att du ska använda PWM från första fläkten i kedjan och klippa PWM-kabel på alla andra fläktar därefter då alla ändå skulle ha levererat samma signal om dessa skulle varit enskilt kopplade till moderkortet.

Du har bara en strömförsörjning till samtliga fläktar i kedjan, därav behövs enbart PWM-mätning från en fläkt.
Åter igen, är det en fysisk kontroller så behövs ingen PWM överhuvudtaget.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Jag har inte hängt med riktig här, men är fläktkontrollen fysisk eller elektronisk?

Att PWM inte ska kopplas samman gäller bara elektroniska kontroller som styrs av signal (tänk speedfan). En fysisk kontroller sänker enbart volten och använder inte ens PWM-signalen över huvudtaget.

Vad SysGhost menar är att du ska använda PWM från första fläkten i kedjan och klippa PWM-kabel på alla andra fläktar därefter då alla ändå skulle ha levererat samma signal om dessa skulle varit enskilt kopplade till moderkortet.

Du har bara en strömförsörjning till samtliga fläktar i kedjan, därav behövs enbart PWM-mätning från en fläkt.
Åter igen, är det en fysisk kontroller så behövs ingen PWM överhuvudtaget.

Nu är jag med... Det är en liten fysisk fanmate. Tack för snabbt svar!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Entusiast
Skrivet av quizz_kid:

Nu är jag med... Det är en liten fysisk fanmate. Tack för snabbt svar!

Ah. Tänk dock på att om du behöver läsa av hastigheten på fläktarna, kommer signalen vara felaktig om det kommer in signaler från flera fläktar samtidigt. Fanmate, som du nämner, släpper igenom signalen så att moderkortet eller annan bakomliggande utrustning kan läsa av den.

Program som läser av fläkthastigheter kommer således läsa en underlig signal från flera fläktar. Det skadar inte, men kan skapa förvirring hos den som läser av signalen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Som uppbackning till SysGhost:

http://www.endpcnoise.com/e/images/papst40mm.jpg

Gul -> Röd
Svart -> Blå
Röd -> Vit

Var uppmärksam!!!.
Detta är en Molex -> Fläkt koppling.

Det TS visar i sin skiss, är troligen FAN-kontakten på moderkortet. Där är den gula ledningen inte 12v, utan PWM/pulssignal.
Kopplar man gul ledning från nätagget till gul ledning på en fläkt, finns risken fläkten blåser annat än luft.

Vad som alltså gäller på fläkten:

Röd: 5/12 volt (plus)
Blå: 0 volt (minus)
Vit: RPM/PWM signal. (Lämnas okopplad i TS fall, om han tänkt parallellkoppla fläkten)

Skissen som TS visar, är korrekt kopplad, sånär som på den vita ledningen som inte bör kopplas in i det fallet för att undvika eventuell framtida förvirring i signalen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SysGhost:

Var uppmärksam!!!.
Detta är en Molex -> Fläkt koppling.

Det TS visar i sin skiss, är troligen FAN-kontakten på moderkortet. Där är den gula ledningen inte 12v, utan PWM/pulssignal.
Kopplar man gul ledning från nätagget till gul ledning på en fläkt, finns risken fläkten blåser annat än luft.

Vad som alltså gäller på fläkten:

Röd: 5/12 volt (plus)
Blå: 0 volt (minus)
Vit: RPM/PWM signal. (Lämnas okopplad i TS fall, om han tänkt parallellkoppla fläkten)

Skissen som TS visar, är korrekt kopplad, sånär som på den vita ledningen som inte bör kopplas in i det fallet för att undvika eventuell framtida förvirring i signalen.

Mitt fel, jag får 'skylla' på trötthet (och oundvikligen dumhet).

Röd går självfallet till röd och inget annat när det gäller 3pin fläktkontakt.

http://www.endpcnoise.com/e/images/papst40mm.jpg

http://justabitlol.com/wp-content/uploads/2011/01/3-4-pin.jpg

Jag borde skärpa till mig och dubbelkolla.

Permalänk
Skrivet av quizz_kid:

Tack... Jo jag är nog en sån där som kan LITE om MYCKET. Är oftast självlärd och fördjupar mig sällan mer än tillräckligt antar jag. Angående kabelskorna är jag också lite tveksam. Har dock isolerat bra så några "230v-hopp" ska nog inte förkomma. Anledningen till hylsorna är brist på utrymme. Har du andra förslag är jag vääääääldigt lyhörd.

Tack. LED-listen skall sitta innanför frontpanelen och försköna insidan, med kylflänsen i fokus såklart

Att använda helisolerade flatstift kanske inte vore en dum investering: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SysGhost:

Skissen som TS visar, är korrekt kopplad, sånär som på den vita ledningen som inte bör kopplas in i det fallet för att undvika eventuell framtida förvirring i signalen.

Tackar!

Skrivet av zekkexavior:

Att använda helisolerade flatstift kanske inte vore en dum investering: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelk...

Jo, jag använder dessa... tycker det borde räcka. Ingen skall ju in där och pilla liksom.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

har några frågor fortfarande, vad är det du använder för självhäftande plast när du gjorde schablonerna? och hur gör du för att betsen inte ska flyta ner i träets små skåror och sprida sig?
skär du ut plasten själv eller har du någon typ av speciell skrivare som kan det(har set sådana nämligen)?

för övrigt är detta bygge väldigt finns och gytt! har själv planer på att bygga nu och är sugen på att bygga en "trädator" jag med ;P

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gs242:

har några frågor fortfarande, vad är det du använder för självhäftande plast när du gjorde schablonerna? och hur gör du för att betsen inte ska flyta ner i träets små skåror och sprida sig?
skär du ut plasten själv eller har du någon typ av speciell skrivare som kan det(har set sådana nämligen)?

för övrigt är detta bygge väldigt finns och gytt! har själv planer på att bygga nu och är sugen på att bygga en "trädator" jag med ;P

Det är en självhäftande plastfilm på rulle som man använder i en s.k. skärplotter. Vi har en sådan skrivare på skolan. Ang betsen så gäller det att vara ytterst föriktigt vid applicering. Jag använder lite förtjockningsmedel i betsen, en torr svamp med väldigt lite bets på och sedan duttar jag försiktigt i 2-3 lager. Kul att inspirera till träbyggen. Trä 4 life!!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Proffsmoddare

Fick kapa ner HDD-beslaget lite för att SATA-kabeln ska få plats på moderkortet

Gjorde ny dekal också, för lufthålen

LED-list på plats

Gjorde en liten sladd till startknappen. Testade krympslang för första gången. Hur kan jag ha missat detta??? Helt fantastiskt ju. Ingen mer eltejp!!

Power-SATA till grafikfläkt

Fanmate till parallell-kopplat utsug

Körde en sista testkörning innan montering... Allt verkar funka.

Gjorde fläktkabeln lite finare med nyupptäckten; krympslang!!!!

Montering, första fasen:

Tomt chassi

DVD

På plats

Låsbitar i trä

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Det är en självhäftande plastfilm på rulle som man använder i en s.k. skärplotter. Vi har en sådan skrivare på skolan. Ang betsen så gäller det att vara ytterst föriktigt vid applicering. Jag använder lite förtjockningsmedel i betsen, en torr svamp med väldigt lite bets på och sedan duttar jag försiktigt i 2-3 lager. Kul att inspirera till träbyggen. Trä 4 life!!

tack för svar! har tyvärr ej tillgång till sen sådan maskin så kanske får testa en egen variant(bokplast och kniv ). håller med dig angående trä 4 life! dock ej så praktiskt alltid men oftast så funkar det ändå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Snyggt bygge :D!

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Snyggt som vanligt!
Längtar till nästa update:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Fantastiskt!!!

Permalänk
Proffsmoddare

Tack!

Nu till fortsatt montering.

Nätagget

På plats

Fick tejpa upp ATX lite för att komma in med mobo

Mobo på plats och frontpanel in

Här är beslagen som skall hålla agg på plats

Dubbla distanser är idén här. Samma skruvar till både mobo och agg. Är nöjd med lösningen.

Från sidan med distanserna

Tajt men hållbart

PCI-E -risern som går under mobo och upp på andra sidan

4-pin atx var lite väl lång så bestämde mig för att kapa den en aning och göra den lite finare

Löda lite

Sådärja!

Glömde ju sätta in gallret

Fick plocka isär och börja om från början. Galler på plats

Nu till grafiken. Var tvungen att sätta VGA-porten med bakpanel inskjuten vilket skapade minimalt med utrymme och jag fick börja leka kirurgi.

Trångt!

Lyckades få det på plats efter 20 min

Fläktkabeln till grafiken får gå bakom minnet

Här ser ni hur mycket utrymme jag hade att jobba med för att få på risern på kortet. Hade risern vart 1cm kortare hade det inte funkat. Tur för mig!

VGA-kontakt fastskruvad på utidan

I med 4-pin atx

Knapp för DVD eject

På med flathylsor

När jag skulle skruva fast fanmaten gick det inte att komma åt med mejsel så jag fick skapa ett spontanverktyg av träbit och kryss-bit=)

Lite klurigt men det funkade

... och där fick jag sluta för dagen.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Epic update...

Grymt jobbat! Känns som om du snart har en färdig produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

saknar ord! sjukt roligt att se hur du tänkt mer och mer!
Grymt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

På den första bilden där du vissade grafikkortet så tänkte jag bara "Åhh herregud han kommer att kortsluta grafikkortet mot processorn kylaren", sen insåg jag att du skruvade fast det på säkert avstånd

Permalänk

Helt sjukt snyggt bygge! skulle du inte kunna lägga upp en snabb video när du är klar med den så man får se lite mer av allt speciellt start "spaken"?

Permalänk
Medlem

Känns lite som du skulleha en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragve...
med passande bitssats ^^ Mycket smidig i små utrymmen, har gjort arbete med datorn lättare många gånger för mig

Riktigt grym update. Känns lite tråkigt att det börjar dra sig mot en färdig burk nu vill se mer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt