Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Sant, men oftast så blir pumpar nedsänkta i vatten tystare pga att vibrationerna dämpas mkt bra.

Inte så mycket om pumpen fortfarande sitter fast i själva behållaren på något sätt. Dessutom brukar de pumparna inte vara de med bäst kvalitet. De brukar använda ganska dåliga i en del.

Det bästa för att få en vibrationsfri pump är att köpa en separat, och montera den på någon sorts vibrationsdämpningsprodukt, t.ex. de skum sakerna som säljs.

Permalänk
Avstängd

jag ska nog vänta på NZXT nya chassi

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

för 2580's + en I7'a skulel jag Starkt reomendera 2x360 i radiator plats, Minst 360+240. Kör själv med 360+240 på en i5 2500k och 2 6970's och på lägre fläkthastigheter kan den lätt bli 45 c i vattnet (5xGt1850 fläktar på 40% hastighet)

Skrivet av Toivo83:

Du måste ha större radiatorer för sli
Minst 2 st 240 eller 120 + 360 eller 120+120+240 beroende vad som får plats
Då är det räknat cpu,gpu och gpu

Jag tycker dessa uttalanden är lite väl kategoriska och saknar(i alla fall i sista citatet) mer information om VARFÖR ni tycker det behövs. Jag skulle vilja lägga fram det så här:
1. Räkna ut den maximala effekten du måste kunna kyla. I ditt fall får jag det till ((2x244)+95)=583 W om du kör allt i original. Ta samtidigt reda på viken den högsta temperaturen som de komponenter du kyler klarar av. Kör "så varma komponenter du vågar" för att maximera kylningen.

2. Ta reda på eller uppskatta hur bra dina vattenblock klarar av att kyla komponenterna. Detta brukar anges som skillnad mellan vattentemperaturen och "core-temp" mellan 25 och 40 grader(beror av flödet och givetvis vilket block).

3. Avgör hut TYST system du vill ha, det vill säga vilket är det högsta varvtal du skall köra fläktarna på och vilken pump du skall köra för att driva runt vattnet för ovanstående block + din(a) radiator(er).

4. "Lägg i hop allt" och kolla i en tabell för vilken temperaturskillnad mellan vatten och luft (ofta ca 5-15 grader), givet ett visst vattenflöde och fläktvarv, radiatorn kan kyla (någonstans mellan 200-1000W för en 3x120 radiator). Se tex. Skinneelabs.com för några modeller.

När du sen monterat systemet och testat hur det funkar i praktiken (teorin och praktik är tyvärr inte samma sak.. ) så kan du börja fininställningar och ändringar. Om du nu är missnöjd, med kylförmågan så kan du ju alltid köpa till en extra radiator.. Vill även tipsa om att inte köpa för "klen" pump om man ska ha många restriktiva/högpresterande block i sitt system.

Detta är i mitt tycke en modell för hur man kan uppskatta/räkna lite på sitt behov av radiator, snarare än att gissa eller att säga "Du måste..".
Men som alltid: Smaken är som baken... Rosa och hårig..

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Hellre någon radiator mer än för lite, då jag kör endast med lågvarvsfläktar ~ 800 rpm.

Då jag uppskattar tyst system.
Så mina förslag grundar sig på den info jagbfått och hur jag skulle göra.
Tyst med bra kylning.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |