Permalänk
Medlem

Skapa ny upplösning, GTX 460

Hej,

Sitter här och försöker skapa en upplösning i NVIDIAs kontrollpanel men det går inte. Jag kommer dit där man bestämmer hur många pixlar man vill ha i höjd och sidled och sen trycker jag på "prova" knappen. Då blir skärmen svart och så kommer det upp en ruta att upplösningen inte är optimerad för skärmen och det går tillbaka dit man var. Jag har gjort det här tidigare men det var ett tag sen, kanske någonting med dom nyare drivrutinerna. Förut var det så att när man hade valt hur många pixlar man ska ha så kunde man lägga till upplösningen, det funkar som sagt inte längre för mig. Vet någon hur man gör nu?

Min skärm är en Samsung Syncmaster 2233RZ.

MVH David

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Om skärmen inte visar någon bild ligger troligen felet i skärmen. Man har 15 sekunder på sig att trycka "OK" för att upplösningen ska börja gälla, så ser du ingenting får du nog försöka få skärmen att visa bilden trots att den inte är "optimerad för skärmen".

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om skärmen inte visar någon bild ligger troligen felet i skärmen. Man har 15 sekunder på sig att trycka "OK" för att upplösningen ska börja gälla, så ser du ingenting får du nog försöka få skärmen att visa bilden trots att den inte är "optimerad för skärmen".

Jo men det är så att tidigare behövde jag inte byta till den på skrivbordet utan jag kunde lägga till den i listan med upplösningar man kan byta till. Och på så sätt bara byta till den ingame. Kan tillägga att den upplösningen fungerade tidigare. (960x600)

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Nu har jag även testat att dra över fönstret med kontrollpanelen till min andra skärm medans jag provar att skapa upplösningen och i så fall se om det kommer upp något om att behålla den men det gjorde det inte. Går det inte att skapa upplösningar längre? :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem (med samma grafikkort); När jag kopplar datorn till min HDTV och försöker skapa en viss upplösning (1360x768) så står det att den inte stöds av skärmen, men det händer endast när jag kopplar datorn till TV:n via hmdi (när jag kopplar via RGB ist. för hdmi så fungerar det utmärkt).

Jag har läst att det har att göra med något i stil med att vissa skärmar inte klarar av alla upplösningar via hdmi (som de klarar av via andra anslutningar), men jag har ingen aning om det stämmer.

Det konstiga är att så vitt jag kan minnas så fungerade 1360x768 via hmdi till en början, fast slutade sedan funka och jag har ingen aning om varför (tror inte att jag uppdaterade några drivrutiner eller så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroNova:

Jag har ett liknande problem (med samma grafikkort); När jag kopplar datorn till min HDTV och försöker skapa en viss upplösning (1360x768) så står det att den inte stöds av skärmen, men det händer endast när jag kopplar datorn till TV:n via hmdi (när jag kopplar via RGB ist. för hdmi så fungerar det utmärkt).

Jag har läst att det har att göra med något i stil med att vissa skärmar inte klarar av alla upplösningar via hdmi (som de klarar av via andra anslutningar), men jag har ingen aning om det stämmer.

Det konstiga är att så vitt jag kan minnas så fungerade 1360x768 via hmdi till en början, fast slutade sedan funka och jag har ingen aning om varför (tror inte att jag uppdaterade några drivrutiner eller så).

Vilka upplösningar kan du använda på din TV med HDMI då?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Vilka upplösningar kan du använda på din TV med HDMI då?

De som finns i listan är:

720x480
800x600
1024x768
1280x720
1920x1080

Alla funkar, men de är alla rätt suddiga förutom 1024x728, men det är ju en widescreen TV så allting blir brett.