Permalänk

Sista koll innan överklockning!

Tja!

Har varit sugen på att överklocka ett tag nu och bestämde mig att lära mig hur det funkar och hur man gör det. Läste igenom FAQ här på forumet om klockning och läste även om andra som hade klockat samma processor. Behöver bara en sista koll att det är rätt saker jag ändrar, så inget blir fel. Vore sjukt bra också med några sista tips och saker att tänkt på innan jag drar igång.

Detta är vell den jag ska ändra för att höja Ghz på processorn?

Och detta är den jag ändrar när jag ska ändra på vcore? (Tempraturen på processorn stämmer inte)

Spec:

Ny processor kylare: Noctua NH-U9B SE2 http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Ingen dator att skryta om precis

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Johan Holm;11829176"]Detta är vell den jag ska ändra för att höja Ghz på processorn?
Och detta är den jag ändrar när jag ska ändra på vcore? (Tempraturen på processorn stämmer inte)QUOTE]

Ja och ja. Troligen kommer du upp i runt 4GHz. 1.525V är absolut det högsta jag skulle ha vcore på, men ju lägre desto bättre. Kör prime95 varje gång du startat windows och se om det är stabilt: http://www.mersenne.org/freesoft/

Är det jag kommer på rak arm.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

[QUOTE="ToJa92;11829260"]

Skrivet av Johan Holm:

Detta är vell den jag ska ändra för att höja Ghz på processorn?
Och detta är den jag ändrar när jag ska ändra på vcore? (Tempraturen på processorn stämmer inte)QUOTE]

Ja och ja. Troligen kommer du upp i runt 4GHz. 1.525V är absolut det högsta jag skulle ha vcore på, men ju lägre desto bättre. Kör prime95 varje gång du startat windows och se om det är stabilt: http://www.mersenne.org/freesoft/

Är det jag kommer på rak arm.

De var det jag tänkte. Har kört med prime innan för att titta om min kylare skulle klara av lite överklockning. Kör även med HWmonitor och CPU-Z för att titta temp samt hastighet.

Permalänk

[QUOTE="Johan Holm;11829283"]

Skrivet av ToJa92:

De var det jag tänkte. Har kört med prime innan för att titta om min kylare skulle klara av lite överklockning. Kör även med HWmonitor och CPU-Z för att titta temp samt hastighet.

Meddela gärna hur det går. För jag sitter med liknande system (samma processor och hastighet på minnen) och är själv sugen på att rocka upp hastigheterna lite.

Permalänk
Medlem

4Ghz ska inte vara några problem, både jag och en kompis sitter på den processorn med coolermaster hyper212+ som kylare och vi klarar 4Ghz med volten runt 1.4

Permalänk
Medlem

Stämmer, men en liten grej bara, det du ringade in på andra BIOS-bilden är bara visning av vcore, där kan du inte ändra den.

Du ändrar den på första bilden, längst ner där det står "CPU&NB Voltage mode: Offset"

Där det står 1,344V är din nuvarande vcore på auto. Du kan ändra "offset" till manuell och ställa vcore på 1,4 eller vad du behöver och CPU/NB på 1,1V default, höja till kanske 1,2 ifall du ska börja klocka den också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

[QUOTE="Markus Kleven;11830911"]

Skrivet av Johan Holm:

Meddela gärna hur det går. För jag sitter med liknande system (samma processor och hastighet på minnen) och är själv sugen på att rocka upp hastigheterna lite.

Ska göra det! Tänkte börja imorgon efter skolan! tar ju sån tid att stabilitet testa bara.

Skrivet av blackeagle:

Stämmer, men en liten grej bara, det du ringade in på andra BIOS-bilden är bara visning av vcore, där kan du inte ändra den.

Du ändrar den på första bilden, längst ner där det står "CPU&NB Voltage mode: Offset"

Där det står 1,344V är din nuvarande vcore på auto. Du kan ändra "offset" till manuell och ställa vcore på 1,4 eller vad du behöver och CPU/NB på 1,1V default, höja till kanske 1,2 ifall du ska börja klocka den också.

Okej! Tack, har kompisar som är rätt mycket inne på detta mer överklockning så jag tänkte sitta med en av dem i skype samtidigt på en annan dator för att hela tiden få hjälp. Även blit tillsagd att ändra små steg ca 200mhz åt gången istället för 500mhz.

Permalänk

Tja!

Sitter och överklockar just nu. Jag gick ifrån 3200mhz till 3400mhz och då gick tempen upp till 51 grade efter ca 10min vid stresstest.. Ligger runt 41 när jag hade 3200mhz och stresstestade.

Är inte denna tempratur lite hög för att bara ändrat 200mhz? Har även vcore fortfarande på auto för jag skulle inte röra den tillls jag inte klarade stresstest( prime 95). Ska jag ställa in den på en exakt nummer? Också min kylare till processorn ligger på 1850-1880RPM och på inets sida så stor det 1000-1600RPM, är detta skadligt för fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Sitter och överklockar just nu. Jag gick ifrån 3200mhz till 3400mhz och då gick tempen upp till 51 grade efter ca 10min vid stresstest.. Ligger runt 41 när jag hade 3200mhz och stresstestade.

Är inte denna tempratur lite hög för att bara ändrat 200mhz? Har även vcore fortfarande på auto för jag skulle inte röra den tillls jag inte klarade stresstest( prime 95). Ska jag ställa in den på en exakt nummer? Också min kylare till processorn ligger på 1850-1880RPM och på inets sida så stor det 1000-1600RPM, är detta skadligt för fläkten?

Justera spänningen manuellt. Det som händer annars är att moderkortet gissar hur hög spänning som behövs.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Justera spänningen manuellt. Det som händer annars är att moderkortet gissar hur hög spänning som behövs.

Okej Tack! höjde den 1.4 och tryckte in manuel

Permalänk

[QUOTE="Markus Kleven;11830911"]

Skrivet av Johan Holm:

Meddela gärna hur det går. För jag sitter med liknande system (samma processor och hastighet på minnen) och är själv sugen på att rocka upp hastigheterna lite.

Tja har överklockat nu och detta vad det blev.

Vcore: 1.437500 volt
Cpu frekvens: 4000 Mhz
Processor: Amd phenom x4 3,2 Black Edition
Temp: I 4,0 Ghz ligger på 57-58 grader i load. runt 35-37 grader i idle.

Resten av spec ser du längst upp i tråden.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Johan Holm;11839226"]

Skrivet av Markus Kleven:

Tja har överklockat nu och detta vad det blev.

Vcore: 1.437500 volt
Cpu frekvens: 4000 Mhz
Processor: Amd phenom x4 3,2 Black Edition
Temp: I 4,0 Ghz ligger på 57-58 grader i load. runt 35-37 grader i idle.

Resten av spec ser du längst upp i tråden.

Låter bra, jag kör min X6 på 4GHz med 1,4-1,45 nånting i spänning och får också de temperaturerna i full load Tycker det är en bra nivå att ligga på och fick märkbart mindre minimum-FPS i WoW och Skyrim, så jag är nöjd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

[QUOTE="Johan Holm;11839226"]

Skrivet av Markus Kleven:

Tja har överklockat nu och detta vad det blev.

Vcore: 1.437500 volt
Cpu frekvens: 4000 Mhz
Processor: Amd phenom x4 3,2 Black Edition
Temp: I 4,0 Ghz ligger på 57-58 grader i load. runt 35-37 grader i idle.

Resten av spec ser du längst upp i tråden.

Ah, kul att det gick bra!
Jag ska med försöka mig på det bara jag får tid, har haft fullt upp den senaste tiden så jag har knappt varit hemma. :/