-En chansning för kunskap om bildskärm?

Permalänk

-En chansning för kunskap om bildskärm?

Hur en platt-bildskärm fungerar? Hur belysnings matningen till bildpunkterna är arrangerad?
Rimligen en analog spänning, eller ström, till varje bildpunkt?
Från grafikkortet, väl???? Att grafikkortet omvandlar de digitala bildpunktsvärdena till analog spänning, eller ström, väl???
-Och hur styrs denna spänningen/strömmen till varje bildpunkt.

Gissa gärna, men påpeka då att det bara är en idé; för utveckling.

...tackar på förhand.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B-O Gavne:

Hur en platt-bildskärm fungerar? Hur belysnings matningen till bildpunkterna är arrangerad?
Rimligen en analog spänning, eller ström, till varje bildpunkt?
Från grafikkortet, väl???? Att grafikkortet omvandlar de digitala bildpunktsvärdena till analog spänning, eller ström, väl???
-Och hur styrs denna spänningen/strömmen till varje bildpunkt.

Gissa gärna, men påpeka då att det bara är en idé; för utveckling.

...tackar på förhand.

Hej B-O! Det var inte illa att få tala med dig. Du är en levande legend.

Dagens plattskärmar utgörs i stort av LCD och Plasma. OLED-skärmar har också börjat komma in på marknaden men finns än så länge huvudsakligen i mobiltelefoner.

Belysning till LCD skärmar sker genom bakomliggande lysdioder eller lysrör. Varje bildpunkt belyses inte individuellt på en LCD skärm vilket är en viktig orsak till att det finns mer att önska vad gäller kontrast av LCD.

Plasma och den nyare tekniken OLED fungerar dock annorlunda.

De andra frågorna är jag inte säker på så det överlämnar jag till någon annan.

Permalänk

JAG BUGAR och tackar för svar, signaturen kol. Med sagda att: Varje bildpunkt belyses INTE individuellt på en LCD skärm ....mjaaa??? Det är ju de alla olika bildpunkterna i bildskärmen som gör bilden. Och då måste väl rimligen varje bildpunkt vara reglerad.

Som Wikipedia skriver: LCD (av engelska Liquid Crystal Display), på svenska ofta flytande kristallskärm, är en typ av bildskärm där egenskaperna hos flytande kristaller, bestämmer den optiska genomträngningsförmågan hos ljusstrålar beroende av pålagd spänning över kristallen.

Som Computer Swedens ordbok skriver: liquid crystal display - lcd - bildskärm av flytande kristaller. Används i platta bildskärmar och platt-tv. Varje bildpunkt i en lcd-skärm består av flytande kristaller och ett polariserande filter. Om de flytande kristallerna är ordnade parallellt med filtret blir bildpunkten genomskinlig ("vit"), men om de flytande kristallerna ställs om så att de löper vinkelrätt mot filtret blir bildpunkten ogenomskinlig ("svart").

-Att förvisso det som ögat ser på bildskärmen, bara är ett ljus, som naturligtvis inte är belyst; som den ju själv är ljuset.
Utan att det är ett ljus-GENOMSLÄPP -genom en kristal- från en ljuskälla, som är det som påverkas till detta ljuset som ögat ser. ..så vad skall vi då säga är bildpunkten?

..sen är det då, som sagt, på vad sätt dessa alla ljusgenomsläpp/kristallerna blir styrda. Rimligen en och en i taget.
Som CS: ordbok skriver om -bara- vitt och svart, skulle det ju kunna handla om att varje bildpunkt/kristal, bara släpper igenom antingen vit eller svart, med att en samling bildpunkter tillsammans! blir ett nyanserat ljus på platsen, bildpunktsplatsen. -Alltså verkligen en digital företeelse. Till skillnad till katodstråleröret, där ju varje bildpunkt är analogt upplyst …tror jag???, av elektronstrålen.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B-O Gavne:

JAG BUGAR och tackar för svar, signaturen kol. Med sagda att: Varje bildpunkt belyses INTE individuellt på en LCD skärm ....mjaaa??? Det är ju de alla olika bildpunkterna i bildskärmen som gör bilden. Och då måste väl rimligen varje bildpunkt vara reglerad.

Pixlarna belyses bakifrån av en eller flera gemensamma ljuskällor. Därutöver finns inga andra ljuskällor.

Se denna film.
http://www.youtube.com/watch?v=jiejNAUwcQ8