Datorn hittar inte hdmi kopplad tv och problem med bildskärmsnummer.

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte hdmi kopplad tv och problem med bildskärmsnummer.

Hej! Jag har ett litet problem som är ganska drygt.

Om jag vill se på tv så kopplar jag in den via HDMI kabel i mitt grafikkort Nvidia gtx 570 om datorn är på så hittar den dock inte denna TV inte ens om man försöker tvinga den till det (den tror att monitor nr2 ska komma på vga kabel? ett uttag jag inte ens har)

Om jag däremot startar om datorn så hittar den Teven, där är det däremot ett annat problem som sker, bildskärmsväljaren gör automatiskt Teven till Nr 1 och min bildskärm blir nr 2. Detta blir riktigt drygt då jag dagen efter ska starta upp datorn och lösenordet kommer på teven.

Vid windowsknappen+p så byter datorn till min pc skärm bara om jag växlar till "Endast projektor" Läget, men det borde ju egentligen vara tvärtom.

Kan jag få min dumma dator att byta nummer på bildskärmen och Samsung teven? Nu verkar den förprogrammerad på att varje gång Samsung teven kopplas in så blir den nr ett. Jag vill ändra siffrorna i bildskärmsändraren så att datorskärmen alltid är 1, går det?

Kan jag få min dator att hitta Teven om jag kopplar in den när den är på utan att starta om?

Permalänk
Medlem

Varför inte ha TV:n inkopplad hela tiden?
Sen är det ju bara att ändra vilken som ska vara primärskärm. Själva numreringen spelar väl ingen större roll.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför inte ha TV:n inkopplad hela tiden?
Sen är det ju bara att ändra vilken som ska vara primärskärm. Själva numreringen spelar väl ingen större roll.

Ja det är exakt det jag vill men vid varje omstart ändrar datorn så att teven blir primär bildskärm då teven har nummer 1 i bildskärmslistan och datorn tror att detta är pc skärmen. Kan man inte ändra numret?

Permalänk
Medlem

ingen som har en lösning till detta eller någon annanstans jag borde fråga istället? Mvh

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du provat... (Tex Roger W:s förslag)
Och kristallkulan är lite grumlig vad gäller övriga komponenter och din windowsversion.

Men i "Grafikinställningar" välj skärm 1 (TV) bocka av "primär", eller välj sekundär beroende på hur det ser ut i din dator.
Välj Skärm 2 (Bildskärm) välj/bocka i "primär".

Är det detta du redan provat?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”