Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Frågor, hur minnen fungerar

En nyfikenhet angående hur minnen fungerar har väckts under de senaste dagarna. Just nu sitter jag på 4 x 2GB DDR2 800MHz-minnen och nyligen installerade jag ett program som heter HWiNFO (64-bit) och där står det under alla mina "modules" att clock är 400MHz. Vad betyder det? Utnyttjar jag inte mina minnen till fullo? Ska det inte stå 800MHz?

En annan sak jag är nyfiken över är när jag jobbar med väldigt tunga filer i Photoshop och öppnar aktivitetshanteraren och kollar under prestanda så kan minnet ligga på strax under 8GB i belastning. Då börjar alla andra applikationer också bli väldigt långsamma. Jag gissar därmed att stora filer i Photoshop kräver mycket minne, ju mer desto bättre, right? Så, när jag istället spelar datorspel så kommer frekvensen inte ens över 4GB, hur kommer det sig? Jag vill ju att spelen ska prestera så bra som möjligt, om det finns kraft över, varför använder spelet inte det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

ddr = double data rate, dvs 400 mhz blir effektivt 800 mhz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sveg
Registrerad
Nov 2011

för att spelet inte behöver ha mer minne än det som används om spelet bara vill ha säg 2gb så använder den bara det då är det bara onödigt att ta upp 3gb till ingen nytta

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Minne är ju en lagringsplats, du får inte bättre prestanda för att du lagrar mer. Om du hyr en lastbil och ska flytta så packar du in alla dina saker du ska ha och upptäcker att det finns massa plats kvar, inte går du till grannen och frågar om du får ta lite skit bara för att fylla upp lastbilen?

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Ah, era svar besvarar mina frågor. Då kommer en följdfråga - innebär snabbare frekvens på minnen att spel flyter på bättre? Är det en viktig aspekt att ta till om man bygger en speldator? Tydligen så spelar inte storleken någon roll över 4GB vad jag förstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av KonradA:

Ah, era svar besvarar mina frågor. Då kommer en följdfråga - innebär snabbare frekvens på minnen att spel flyter på bättre? Är det en viktig aspekt att ta till om man bygger en speldator? Tydligen så spelar inte storleken någon roll över 4GB vad jag förstår.

Till en viss gräns spelar givetvis hastigheten på minnet roll, men som det ser ut idag är skillnaden på minnen som jobbar i tex 1333 mhz vs 1800 mhz inte speciellt stor.

Ska du bygga en idag dator rekommenderar jag minst 8 GB. Idag räcker 4 GB väldigt långt men minne är så billigt så det är dumsnål att inte köra på 8 GB.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av KonradA:

Ah, era svar besvarar mina frågor. Då kommer en följdfråga - innebär snabbare frekvens på minnen att spel flyter på bättre? Är det en viktig aspekt att ta till om man bygger en speldator? Tydligen så spelar inte storleken någon roll över 4GB vad jag förstår.

Ytters marginellt, om du klockar upp minnena maximalt kanske du vinner en FPS eller två med DDR2. I ditt fall när det gäller spel så är det i första hand grafikkortet som sätter stoppet, i andra hand processorn.

Om du funderar på att trycka i mer minne i datorn, och få bättre flyt i datorn kanske en ny plattform kan vara av intresse. DVS moderkort, processor och minnen (då tex 16GB 1600MHz DDR3 minnen som är rimligt billigt).

Har du dessutom en rimligt kraftig nVidia grafikkort som stöder CUDA så får du extra beräkningskraft i PhotoShop CS4 då den kan använda både processor och grafikkort som beräkningsenheter.

Vet inte exakt vilket dator du sitter på i dag, men att du har DDR2 minnen avslöjar att det är en något äldre variant som kan behöva lite kärlek (eller helt enkelt avskedas och bytas ut) för att leverera bättre i både spel och photoshop.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av KonradA:

Ah, era svar besvarar mina frågor. Då kommer en följdfråga - innebär snabbare frekvens på minnen att spel flyter på bättre? Är det en viktig aspekt att ta till om man bygger en speldator? Tydligen så spelar inte storleken någon roll över 4GB vad jag förstår.

Nej, minnesfrekvensen spelar en väldigt liten roll för spel, vi talar om ett par procent max mellan långsamt minne och riktigt snabbt.

Det som spelar mest roll för spel är främst grafikkortet, därefter processorn.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jo, det stämmer att jag har en rätt gammal burk. Dryga tre år tror jag den har. 775 socket. Är det någon större skillnad på DDR, DDR2 och DDR3? Om minnesfrekvensen inte spelar någon större roll i spel, när är den viktig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av KonradA:

Jo, det stämmer att jag har en rätt gammal burk. Dryga tre år tror jag den har. 775 socket. Är det någon större skillnad på DDR, DDR2 och DDR3? Om minnesfrekvensen inte spelar någon större roll i spel, när är den viktig?

Ska du köpa en ny dator så är det endast DDR3 som gäller eftersom standarderna ej är kompatibla mellan varandra.

I redigeringsprogram kan frekvensen ha lite större påverkan än i spel, men i slutändan tror jag inte du kommer att märka någon stor skillnad ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Så, hittills är jag med på det ni sagt men då återstår en fråga. Varför är det så stor prisskillnad på olika minnen? En del har större kylflänsar. Andra har något jag inte minns vad det kallas (5-5-5-18 osv) som tydligen ska vara viktig vid klockning av minnen. Samtidigt ska det inte vara någon märkbar skillnad när man klockar så då förstår jag inte grejen med det. Varför finns det så många olika minnen som skiljer rätt hårt i pris? Vad är det jag har missat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av KonradA:

Så, hittills är jag med på det ni sagt men då återstår en fråga. Varför är det så stor prisskillnad på olika minnen? En del har större kylflänsar. Andra har något jag inte minns vad det kallas (5-5-5-18 osv) som tydligen ska vara viktig vid klockning av minnen. Samtidigt ska det inte vara någon märkbar skillnad när man klockar så då förstår jag inte grejen med det. Varför finns det så många olika minnen som skiljer rätt hårt i pris? Vad är det jag har missat?

Det finns ju olika tillverkare och olika OEM-tillverkare, så som i alla andra branscher så kommer priserna mellan de olika företagen helt naturligt variera något (även på i övrigt jämförbara produkter)

Dessutom brukar minnen med bra kylare vara dyrare (förr var det viktigare med klockningsvänliga minnen med bra kylning, eftersom man bussklockade mest då, i dag är det mest multipelklockning som inte påverkar minnets hastighet)

Olika chip från olika tillverkare har lite olika prestanda och egenskaper. Klockvilligt och snabbt minne tenderar att vara dyrt.

Snabbare minne ger inte mycket till prestandaökning totalt sett för det mesta, men det finns tillämpningar där minneshastighet och latenser påverkar prestandan markant. Låga latenser ger kortare väntetider, vilket resulterar i högre prestanda, så ett högt klockat minne med låga latenser är optimalt, dock är detta svårt att åstadkomma, därav det höga priset.

Att sedan de flesta inte har någon egentlig nytta av snabbt minne hindrar inte folk från att köpa det ändå, i syntetiska benchmarks ser de att det är snabbare och frekvensen är högre, alltså är det bra. (att det sedan inte har någon större inverkan i de applikationer de använder sig av är en annan femma)

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Då är jag på spåret igen. Tack för alla svar allihop!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

När man använder program som belastar minnet bra kan man faktiskt se en rätt stor skilnad, men använder man datorn som "folk" så kommer man i bästa fall bara märka någon procents förbättring vid extrahering och komprimering utav data.

En annan sak man ska tänka på är att högre frekvens både ger högre bandbredd och lägre latency. Te.x är ett 2133Mhz minne med 9-9-9-24 timings både snabbare och har lägre latency än en 1333Mhz minne med samma timings. Latencyn blir lägre då latencyn är antal cyklar som minnet väntar på innan det utför en given instruktion, och med högre frekvens så blir cyklarna kortare = lägre latency.

Ett test jag gjorde med mina Vengence minnen, DDR3 standardfrekvensen mot dem överklockade.

Som du ser så ska det rätt mycket till innan man märker någon praktiskt skilnad. Hade jag köpt minne idag hade jag köpt någon form utav "Low-voltage" då de drar lite ström och genererar mer eller mindre ingen värme. G.Skill sniper är intressanta minnen då de klarar högre hastighet än DDR3 standarden (1333Mhz 9-9-9-24) och vid 1,25V istället för DDR3 standarden på 1,5V

Här kan man se skilnaden på minnesbandbredden. Minnena har samma timings, bara olika frekvens. (1333Mhz vs 1866Mhz)

EDIT:
I ett annat fall där minneshastigheten kan påverka prestandan rätt mycket är om man kör med en grafikkrets som använder sig utav ramminnet.

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT