Fastsättning av ersättningskyl på AM3 socket

Permalänk
Medlem

Fastsättning av ersättningskyl på AM3 socket

Hej alla Sweclockers

då jag tröttnat på den extremt bullriga fläkten som medföljde min X4 965 BE är det dags för mig att köpa en ny luftkyl. problemet med de jag tittat på (mestadels noctua u12P) är att vid montering kommer fläktarna placeras så att det blåser nerifrån och upp eller tvärtom.
Går det att montera denna typen av fläkt så att den blåser framifrån och bak eller bör man titta runt efter andra fläktar. då jag ej har så hög överklockning är det viktigt att den är tyst.
mitt moderkort är ett asus m4a79t deluxe med am3 socket och processorn alltså X4 965 BE

Tack på Förhand // GrayDawe

Permalänk
Medlem

Det står väl i manualen att det går att ha åt båda hållen?
Annars så är det bara att sätta de byglarna så att den kommer åt det håll du vill, om du fattar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

problemet är att fästet till kylarna sitter rektangulärt, det gör att det inte går att vrida den 90 grader om jag har gjort rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det står väl i manualen att det går att ha åt båda hållen?
Annars så är det bara att sätta de byglarna så att den kommer åt det håll du vill, om du fattar?

På AMD kan den inte vändas, fungerar bara på ett håll enligt manualen.

Skrivet av GrayDaWe:

problemet är att fästet till kylarna sitter rektangulärt, det gör att det inte går att vrida den 90 grader om jag har gjort rätt

På sätt och vis är ju detta mer rätt om man har plats för top-fläkt då värmen stiger. De bilder jag sett tidigare på AMD-system med olika noctuakylare så har de suttit som du fått din positionerad. Jag är ändå inte säker till 100% då jag själv inte har Noctua och därför inte kan tala av erfarenhet. Var inne på en NH-D14 men blev inte riktigt klok på om den skulle gå att få till att ha utblås mot IO-panelen vilket var ett måste för mig då jag kör TF02-chassi. Så jag valde helt enkelt en H80 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

På sätt och vis är ju detta mer rätt om man har plats för top-fläkt då värmen stiger.

Problemet blir ju att den suger luft från grafikkortet så personligen så förstår jag inte folk som har "varm luft stiger" som argument. (Inget riktat mot dig)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Problemet blir ju att den suger luft från grafikkortet så personligen så förstår jag inte folk som har "varm luft stiger" som argument. (Inget riktat mot dig)

Det har du ju helt rätt i, jag tänkte inte så långt! Jag kör ju TF02 och där bygger hela principen på skorstenseffekt nerifrån och upp och med moderkortet vänt 90 grader. Så där får grafikkorten en jämn kylning och lufttillförsel i längdriktning som verkar positivt på kylningen (beroende på grafikkylare givetvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

På AMD kan den inte vändas, fungerar bara på ett håll enligt manualen.

På sätt och vis är ju detta mer rätt om man har plats för top-fläkt då värmen stiger. De bilder jag sett tidigare på AMD-system med olika noctuakylare så har de suttit som du fått din positionerad. Jag är ändå inte säker till 100% då jag själv inte har Noctua och därför inte kan tala av erfarenhet. Var inne på en NH-D14 men blev inte riktigt klok på om den skulle gå att få till att ha utblås mot IO-panelen vilket var ett måste för mig då jag kör TF02-chassi. Så jag valde helt enkelt en H80 istället.

Då blir det ju att antingen tar fläkten luft nerifrån, där grafikkortet sitter och där är det varmast i min dator, skulle den ta uppifrån skulle nog luftflödet bli väldigt konstigt.

När du kör H80 tar du in luft framifrån eller bakifrån ? framifrån känns mest logiskt men har för mig att det står bakifrån i manualen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrayDaWe:

Då blir det ju att antingen tar fläkten luft nerifrån, där grafikkortet sitter och där är det varmast i min dator, skulle den ta uppifrån skulle nog luftflödet bli väldigt konstigt.

När du kör H80 tar du in luft framifrån eller bakifrån ? framifrån känns mest logiskt men har för mig att det står bakifrån i manualen ?

Jag kör Silverstone Fortress FT02b, den har 3 180mm fläktar i botten som skjuter luften uppåt, moderkortet är vänt 90 grader så att IO-panelen sitter i top på lådan. H80 är kopplad med radiatorn i top med blås ut (rekommenderas av corsair att det skall vara inluft på den, men det går naturligtvis inte i mitt chassi). Kolla länken så ser du att luftflödet får en rak väg nerifrån och upp och luften är riktig sval i chassit, nu kör jag bara ett 460 kort men den kör i stort sett på lågvarv hela tiden. Drar jag igång Furmark så går den ändå tyst och fint.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242&area=en

Edit: Du kanske förstår min tvekan till en Noctua i det läget då jag med kör AMD och fläktarna borde då rimligtvis hamna på sidorna om kylaren i mitt chassi vilket skulle stört luftflödet en hel del.

Permalänk
Medlem

då sitter jag ungefär i samma sits som du var när du valde fläkt. blir att satsa på en H80 då och köra in luften framifrån och ut bak. Tack för hjälpen!

// GrayDaWe

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrayDaWe:

då sitter jag ungefär i samma sits som du var när du valde fläkt. blir att satsa på en H80 då och köra in luften framifrån och ut bak. Tack för hjälpen!

// GrayDaWe

Satsar du på en H80 så beställ ett par nya fläktar till, corsairs fläktar låter mer på lägsta fläkthastighet än vad stockkylaren gjorde i mitt chassi, antar att det är för att Corsairs fläktar sitter som utblås som jag upplever det så. Jag tänkte beställa 2 st GT istället, de flesta verkar rekommendera dem om man vill ha tyst. Vill man kunna få lite bättre kylning kan man ta motsvarande fläkt på 1850 rpm istället.
http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...
För min del kommer det räcka fint med 1150rpm, då tempen knappast blir några problem för min del ändå.