Permalänk
Medlem

Överklockad CPU verkar inte idla?

Tänkte bara höra vad det kan vara om det är så att CPUn inte sjunker i "Core Speed" i t.ex. CPU-z när jag klockat den?
Iaf vad jag märkt så verkar den inte sjunka när jag inte gör något speciellt på datorn. Den är hela tiden på 4589.6MHz(4,6Ghz). När jag kollar typ på Intel Turbo Boost(kanske inte ens är samma princip eller vad man ska kalla de) så när den är på på "Eco save" eller vad de står, så är fortfarande "Core Speed" i CPU-Z maxad. Kanske CPU-z som visar fel? CPU kanske sjunker i hastighet när jag inte använder datorn så mkt.
Och som ni märker, ja, jag är ny på överklocka. Tänkte om det är något i BIOS man ändrat så de blir att den inte "idlar"

Finns säkert redan svar på forumet som jag inte hittat. Såna fall uppskattar jag gärna länkar dit om det är så
Tack på förhand till er kunniga!

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Har du klockat genom att sätta en konstant vcore eller använder du offset mode för att överklocka? Tror du måste ha offset mode (Asus) dynamic vcore (gigabyte) igång för att den ska klocka ner sig/gå ner i volt under idle.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Har du klockat genom att sätta en konstant vcore eller använder du offset mode för att överklocka? Tror du måste ha offset mode (Asus) dynamic vcore (gigabyte) igång för att den ska klocka ner sig/gå ner i volt under idle.

Vcore är på AUTO atm vad jag vet. Sen har jag ett MSI moderkort, kör de som gigabyte eller Asus eller har den något eget som är snarlikt som deras offset osv?

Edit: Vcore vad visst på 1,360v

Edit 2: Här är lite settings som kanske kan hjälpa:

DRAM Timing Mode Auto
Spread Spectrum: Disabled
VDroop Control: Low VDroop
CPU Core Voltage: 1,360V
CPU PLL Voltage: 1.910000 V

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Vcore är på AUTO atm vad jag vet. Sen har jag ett MSI moderkort, kör de som gigabyte eller Asus eller har den något eget som är snarlikt som deras offset osv?

Jag vet inte vad MSI's version heter men det borde vara lätt att googla. Vad jag vet är att när jag hade auto vcore på mitt gigabyte moderkort så klockade den inte ner sig utan jag var tvungen att använda dynamic vcore samma sak med mitt asus kort.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Jag vet inte vad MSI's version heter men det borde vara lätt att googla. Vad jag vet är att när jag hade auto vcore på mitt gigabyte moderkort så klockade den inte ner sig utan jag var tvungen att använda dynamic vcore samma sak med mitt asus kort.

Okey, får se om jag hittar något när jag Googlar på de

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

är speedstep igång?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

är speedstep igång?

Hittar inget om Speedstep i mina bios. Kör MSI(finns i min signatur). Vet inte om de heter olika på olika moderkort?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

är speedstep igång?

Hittade SpeedStep men det heter "EIST"? Det är Enable

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Jag samma problem och har fått det förklarat för mig av en överklockarkille att om man överklockar genom att höja multipliern så inaktiveras SpeedStep. Det är SpeedStep (även kallat EIST) som är den funktion som sänker multipliern (dvs klockar ner CPUn) för att spara ström. Och sätter man i BIOS att man vill ha multipliern på t.ex. 46 istället för Auto, så är det ju logiskt att den lyder snällt och kör på den farten jämt. Så beskrev han det.

Jag är inte hundra på att han hade rätt, men han verkade kunna mer än jag iallafall. Det vore himla kul om man kunde få det att funka som du vill, jag vill samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Hittade SpeedStep men det heter "EIST"? Det är Enable

Japp den är det. Men även om den är på Enable så är det nog våra överklockningsinställningar som får "förtur".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Jag samma problem och har fått det förklarat för mig av en överklockarkille att om man överklockar genom att höja multipliern så inaktiveras SpeedStep. Det är SpeedStep (även kallat EIST) som är den funktion som sänker multipliern (dvs klockar ner CPUn) för att spara ström. Och sätter man i BIOS att man vill ha multipliern på t.ex. 46 istället för Auto, så är det ju logiskt att den lyder snällt och kör på den farten jämt. Så beskrev han det.

Jag är inte hundra på att han hade rätt, men han verkade kunna mer än jag iallafall. Det vore himla kul om man kunde få det att funka som du vill, jag vill samma sak!

Okey, hoppas någon mer kan komma med något så vi får mer svar Läste om SpeedStep här: http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep
och det verkar som det är de iaf. Jag har mitt enabled så man tycker de bör funka då. Men kanske är som han du snackade med sa. Att den håller sig på samma eftersom man har satt den på t.ex. 46

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Vcore på auto eller inte ska inte ha med saken att göra, den ska klocka ner ändå.

Vad kör du för power plan/energiinställningar på datorn (i windows dvs)? Profilen "hög prestanda" klockar aldrig ner CPU.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vcore på auto eller inte ska inte ha med saken att göra, den ska klocka ner ändå.

Vad kör du för power plan/energiinställningar på datorn (i windows dvs)? Profilen "hög prestanda" klockar aldrig ner CPU.

Kör på Balanced power plan. Fick precis hjälp av en polare. Han sa att jag skulle testa att Enabla Spread Spectrum. Och hjälpte inte de så skulle jag också enabla C1E Support i Eco options i BIOS

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

har samma problem!

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Kör på Balanced power plan. Fick precis hjälp av en polare. Han sa att jag skulle testa att Enabla Spread Spectrum. Och hjälpte inte de så skulle jag också enabla C1E Support i Eco options i BIOS

ska starta om o kolla i mitt bios för ja har överklockad (dock bara t 4GHz) men den går ner t 1.6GHz (x16 i multipel) i idle. återkommer...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

ska starta om o kolla i mitt bios för ja har överklockad (dock bara t 4GHz) men den går ner t 1.6GHz (x16 i multipel) i idle. återkommer...

Så sitter på laptopen nu o kikar i bios på den stationära... Kör X.M.P som variant på överklocken, Turbo ratio "by per core" x40, VRM 350, vcore 1.22, EIST enabled, Turbo mode enabled. CPU C1E enabled, CPU C3 Report & CPU C6 Report auto, CPU Spread Spectrum disabled o min går ner t x16 i idle. D kan inte vara så att ni klockat på CPU Ratio istället för på Turbo Ratio? då går inte cpun ner i idle utan den multipeln e konstant...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat problemet nu varför min dator inte sjunker i core speed. Det är för jag inte har C1E Support Enabled.
Hittade vad det gör här: http://www.overclock.net/t/463886/c1e-support

Ska testa de idag efter jobbet. Återkommer. Men verkar som det är lösningen

Edit: Det var C1E Support i BIOS jag skulle ändra på. Enablade det nu och nu sjunker Core Speed när datorn idlar. Tack alla

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home