Permalänk
Medlem

Koppla ihop 16 skärmar

Tja, vi ska ha ett projekt i skolan och bygga ett stort T utav flera datorskärmar. Problemet är att vi vill att skärmarna ska kopplas ihop så att de visar samma bild (alltså alla skärmar ska tolkas som en stor). Nu undrar jag om det över huvud taget är möjligt, och om det är de, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

en sån lösning är det jag kan tänka mig skulle funka(dyr som fan bara)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Skulle nog kunna köra med andra splitters också, då jag antar att ni kanske inte har 16 skärmar som har HDMI ingångar, DisplayPort är väl det enda som igentligen stöder +3 skärmar? Kanske har fel? Sålänge man inte använder splitters då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonohl:

Tja, vi ska ha ett projekt i skolan och bygga ett stort T utav flera datorskärmar. Problemet är att vi vill att skärmarna ska kopplas ihop så att de visar samma bild (alltså alla skärmar ska tolkas som en stor). Nu undrar jag om det över huvud taget är möjligt, och om det är de, hur gör jag?

Hur menar du?

" Problemet är att vi vill att skärmarna ska kopplas ihop så att de visar samma bild"

"(alltså alla skärmar ska tolkas som en stor)"

Ska de visa samma bild många gånger? Eller ska de visa en BILD över alla skärmar som i eyefinity?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Hur menar du?

" Problemet är att vi vill att skärmarna ska kopplas ihop så att de visar samma bild"

"(alltså alla skärmar ska tolkas som en stor)"

Ska de visa samma bild många gånger? Eller ska de visa en BILD över alla skärmar som i eyefinity?

Det ska helst vara en stor bild över hela

Permalänk
Entusiast

En liten googling gav mig följande resultat:
http://9xmedia.com/new/products/video-wall-software.php

(Sökte på "Multiscreen")

Med den mjukvaran skall du tydligen kunna koppla ihop flera skärmar från flera grafikkort, både lokalt på datorn, såväl som över nätverk från andra datorer.
Alla skärmarna samlas ihop till en cetnral punkt och man kan sedan organisera och sortera in skärmarna i en matris.
Man får lov att installera mjukvaran på alla inblandade datorer, och sedan tala om vilka skärmar från respektive dator som skall hanteras av mukvaran.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonohl:

Det ska helst vara en stor bild över hela

Ajj! Det blir knepigt...

Permalänk
Skrivet av jonohl:

Tja, vi ska ha ett projekt i skolan och bygga ett stort T utav flera datorskärmar. Problemet är att vi vill att skärmarna ska kopplas ihop så att de visar samma bild (alltså alla skärmar ska tolkas som en stor). Nu undrar jag om det över huvud taget är möjligt, och om det är de, hur gör jag?

För att förtydliga.

Vill du spegla SAMMA bild på alla skärmar?
Eller vill du utöka till 16 skärmar och visa en liten del av en stor bild på varje skärm?

Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk

Han vill ha en stor bild, alltså ska de visa en enorm bild.

Permalänk

Han vill att alla skall agera EN skärm (utökat läge) såklart...
4st nVidia Quadro kort med mini displayport till dvi och dvi till varje skärm.

Men aj aj vad det kommer kosta du

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Blir svårt, men enklast är nog att skaffa fram ett program som kan splitta bilder och visa den på olika skärmar som hanteras enskilt. Antagligen får man även koppla ihop skärmarna tre och tre/två och två med th2tg från matrox för 16 skärmportar på en dator blir svårt. Vad är det för material som ska visas?

Permalänk
Medlem

Splitta bilden på 8st datorer med 2 skärmar per dator, blir lite klipp o klistra, men det är nog billigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Blir svårt, men enklast är nog att skaffa fram ett program som kan splitta bilder och visa den på olika skärmar som hanteras enskilt. Antagligen får man även koppla ihop skärmarna tre och tre/två och två med th2tg från matrox för 16 skärmportar på en dator blir svårt. Vad är det för material som ska visas?

Lite ljuseffekter och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonohl:

Lite ljuseffekter och sånt

Mer precist tack, säger väldigt lite om vilken lösning man ska gå på. Är det en film, specialprogram, bildfil etc

Permalänk
Medlem

Bildspel, ljuseffekterna man kan få från typ windows media player, vanlig video

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är dyrt att åstadkomma hur du än gör. Vad ligger budgeten på?

Två ful-lösningar:
• Använd 8 olika datorer där varje dator visar bild på 2 skärmar. Väldigt svårt att synca dock
• Använd en projektor. Är inramningen viktig så kan man använda en större svart yta med ett stort vitt T där bilden kommer synas.

Vill du ha ett system som reellt kan sammanfoga 16 skärmar från en visningskälla med ett gemensamt visningsfält så blir det dyrare. Här är ett alternativ om du tänkt gå på denna lösning ändå:
http://www.geek.com/articles/chips/matrox-release-first-singl...
Två sådana kort för 2000$ styck stöder 16 skärmar. Borde kunna utföra det du tänkt dig.
Säg... 40.000:- för hela datorn totalt. Skärmar antar jag att du redan har ;). Annars blir det några tusenlappar till.
Jag kan inte garantera att man kan sätta skärmarna hur man vill här dock. T-formationen kanske inte fungerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Budget är osäkert men det finns ett bra antal skärmar, datorer och servrar på skolan vi har tillgång till och kan använda

Permalänk
Rekordmedlem

Win stödjer 8 grafikkort sedan länge, så om du har rätt grafikkort/moderkort så lär det gå bara korten får plats.
Matrox har flera olika lösningar för att köra videoväggar.
Om det inte är spel o dyl lär det även fungera med usbgrafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win stödjer 8 grafikkort sedan länge, så om du har rätt grafikkort/moderkort så lär det gå bara korten får plats.
Matrox har flera olika lösningar för att köra videoväggar.
Om det inte är spel o dyl lär det även fungera med usbgrafikkort.

Säker på detta?
Jag har läst siffran fyra, men jag kanske blandar ihop detta när man kör CF/SLI.

EDIT: Dvs 4 GPU:er, och inte nödvändigtvis grafikkort.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Rekordmedlem

Att koppla ihop korten är nått annat än att köra dem separat, har läst på lite nu om det och det verkar inte finnas nån gräns inkodad i win, däremot finns det praktiska begränsningar enligt ms, tex minnesmappningen, men med 64 bit os och kort med lite minne så får man i många, såg nån som körde med 5 kort för grafik, sedan hittade jag ett cuda bygge, han hade 23 kort men då bara för beräkningar i en workstation, det var en form av egenbyggd quadro plex.
Så det verkar i praktiken som att man kan fylla upp sitt moderkort med det som får plats så länge man har ström och minne och pengar nog så är det bara ev drivrutiner som sätter gränsen.
Jag har för mig att stöd för 8 kort var en av de saker som ms hade med i reklambladdret när win 98 släpptes, och nu verkar det inte finnas nån gräns alls i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men klarar inte Windows max 9 skärmar på en gång? Eller är det något jag fått för mig bara...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToJa92:

Rätta mig om jag har fel men klarar inte Windows max 9 skärmar på en gång? Eller är det något jag fått för mig bara...

Det fanns en gräns för hur skrivbordet kunde hanteras förut, men den är nog borta den också, men ska man ha skärmarna till annat än skrivbordet så har man inte drabbats av det förut heller, de flesta mutilmonitor lösningar är väl för att visa infotavlor av olika sorter, inte för att dra ut ett jätteskrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Win7 skall tydligen inte ha någon nämnvärd begränsning;
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

Citat:

You are only limited by your ability to implement the hardware to support it. However, in order to make the maximum use of it and to make sure it works smoothly together, all of your video cards should use the same driver (It also depends on video card). If you use different video cards/drivers, it may not work properly.

Vilken typ av materiel du kan visa på skärmarna blir lite beroende men kan testas ganska enkelt med det ni skall köra på två skärmar från två olika grafikkort i en dator.

Sedan kan du lösa 16st DVI genom att köra 5st råbudget nVidia grafikkort med dubbla DVI utgångar och komplettera med 6st USB->DVI adaptrar.

Med den lösningen kan du konfigurera med windows inbyggda skärmhantersingsfunktion.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Är också med på projektet, och har läst igenom tråden nu

Lite mer info:
T:et ska byggas av 4:3 19"-skärmar då vi kan få några gamla skärmar av skolan. Det ska vara ca 2 m högt. Tanken är att det hela ska styras av en dator, annars försvinner meningen med T:et... Man ska kunna spela upp en video eller visa bilder över alla skärmar.

Budget är lite svårt att veta, vi behöver nog en total kostnad på projektet innan vi kan fråga efter pengarna...

Edit: Skulle det vara möjligt att köra alla skärmar via USB? Vissa adaptrar verkar ha en begränsning på 6 per pc, tex denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587929

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagheteryoda:

Är också med på projektet, och har läst igenom tråden nu

Lite mer info:
T:et ska byggas av 4:3 19"-skärmar då vi kan få några gamla skärmar av skolan. Det ska vara ca 2 m högt. Tanken är att det hela ska styras av en dator, annars försvinner meningen med T:et... Man ska kunna spela upp en video eller visa bilder över alla skärmar.

Budget är lite svårt att veta, vi behöver nog en total kostnad på projektet innan vi kan fråga efter pengarna...

Edit: Skulle det vara möjligt att köra alla skärmar via USB? Vissa adaptrar verkar ha en begränsning på 6 per pc, tex denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587929

Du måste fortfarande kunna bygga ihop skärmenheterna till en så allt blir ett skrivbord.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon HD 5870 Eyefinity 6 (finns kankse fler kort) har 6st displayport utgångar per GPU, med det kan bli lite dyrt med adaptrar ifall skärmarna inte stödjer displayport.

Permalänk
Medlem

Sku också kolla på en AMD lösning.
De revolutionera marknaden med eyefinity, genom att det blev betydligt billigare att köra multiskärm av vad det har varit tidigare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jagheteryoda:

Är också med på projektet, och har läst igenom tråden nu

Lite mer info:
T:et ska byggas av 4:3 19"-skärmar då vi kan få några gamla skärmar av skolan. Det ska vara ca 2 m högt. Tanken är att det hela ska styras av en dator, annars försvinner meningen med T:et... Man ska kunna spela upp en video eller visa bilder över alla skärmar.

Budget är lite svårt att veta, vi behöver nog en total kostnad på projektet innan vi kan fråga efter pengarna...

Edit: Skulle det vara möjligt att köra alla skärmar via USB? Vissa adaptrar verkar ha en begränsning på 6 per pc, tex denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587929

Oki, då har vi ett dilemma. 16st VGA skärmar ställer absolut till problem för er. Ser endast en professionell videovägg splitter med matchande hårdvara som lösning för att använda de skärmarna.

Dessutom är rörliga bilder ingen höjdare på USB anslutning, det är rätt låg bandbredd i USB 2.0, duger dock till stillbilder eller i viss mån slideshow utan några nämnvärda effekter.

EDIT;
För att lösa det med 16st VGA hade jag nog rekommenderat att göra det mjukvaruvägen.

DVS, köra separata datorer för skärmarna, 1 gammal skolcrap dator per skärm (då fullskärm video är inte lämpligt att köra över två skärmar med integrerad grafik eller vad det nu kan tänkas vara i de datorerna).
Mastodont redigera det ni vill visa och göra en separat film för varje skärm/dator på bildspelet.
Koda lite script så ni kan köra igång filmerna exat samtidigt och synka uppspelningen på de olika skärmarna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Om man kör med vga grafikkort med 2 utgångar och kopplar ett matrox tripplehead to go så kan varje kort driva 6 monitorer.
annars finns det en dp version som grenar dp till 3 också, så har man plats för 2 grafikkort och ev integrerad grafik på moderkortet så går det att lösa.
Det finns nvidia quadro kort i pci e x1 med dubbla dp, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=425955 ett sånt kort borde kunna köra 6 monitorer med tripplehead adaptrar, och/eller passa som komplement till ett större kort, man får utgå från hur man kan bestycka upp moderkortet, men man behöver inte ha en massa pci e 16 platser för att koppla grafikkort, det finns säker några pci kort man skulle kunna leta reda på också, men de har sällan multipla ut.
Matrox är de som har mest prylar nytt i den här kategorin, de har tom octamonitorkort i pci e x 16 2 sånna så är ni hemma tekniskt http://www.matrox.com/graphics/en/products/graphics_cards/m_s...
Matrox har även quadkort för pci http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61750
Ni får helt enkelt kolla på pci kort och pci e x1 om det ska bli billigt eller köra på dyrare pci e x 16 kort typ octamonitorkortet här ovan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.