Luftflöde Antec 1200 vattenkyld CPU och GPU

Permalänk
Medlem

Luftflöde Antec 1200 vattenkyld CPU och GPU

Tänkte höra lite med er om ni tror att detta kommer att fungerar bra innan jag monterar. Kommer bli tight i chassit.

Och eftersom mina färdigheter i grafikprogram är mycket begränsade redovisar jag i ett beprövat program:

Uploaded with ImageShack.us

Grafikkorten och CPU:n är vattenkylda.

Det jag undrar är om det finns någon nackdel att skicka luften som jag gör på bilden? Det mesta av värmen som produceras går ju till radiatorerna och sedan ut ur chassit. Ett plus är att jag dessutom slipper städa damm lika ofta.
En 120mm-fläkt skickar in lite fräsch luft till minnen, moderkort, nätagg osv. Tror ni att det räcker?
Gör 200mm-fläkten i taket någon nytta över huvud taget någon nytta i det här läget?

Tack för hjälpen

EDIT: Moderkortet är ett ASRock Fatal1ty P67 Professional

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

En fråga till: tror ni att dessa radiatorer kommer att forsla bort tillräckligt med värme för OC av grafikkort och CPU? Med lite vilja går det nog att montera en till i taket under den större fläkten, om det skulle behövas.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Från vad jag har hört, inte helt hundra dock, men du måste moda lite för att få ditt en 240 radiator där bak. Då jag har läst någon stans att det skiljer någon millimeter på längden för att den ska sitta exakt!

Permalänk
Medlem

Radiatorn passar inte bak om man monterar den direkt på fläktarna, möjligtvis om du flyttar ner den lite tex. genom att fästa den med dem två övre skurvarna på nedre fläkten till dem två undre skruv platserna på radiatorns övre fläktplats. Men antec har släppt en 200mm radiator till 1200:an vet dock inte hur den presterar eller hur pass bra andra 200mm skulle passa.
Med din konfiguration skulle jag ta in luft fram och bak och sen ta ut luft ur toppen samt från sidan.

Edit: Radiatorn/fläktarna kommer skymma minst en utav sidofläktarna, går möjligtvis med slim fläktar.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

EK radiatorn är lite kortare än många andra, men om det inte går ändå så får jag helt enkelt fixa det.

Skrivet av Gaston85:

Radiatorn passar inte bak om man monterar den direkt på fläktarna, möjligtvis om du flyttar ner den lite tex. genom att fästa den med dem två övre skurvarna på nedre fläkten till dem två undre skruv platserna på radiatorns övre fläktplats. Men antec har släppt en 200mm radiator till 1200:an vet dock inte hur den presterar eller hur pass bra andra 200mm skulle passa.
Med din konfiguration skulle jag ta in luft fram och bak och sen ta ut luft ur toppen samt från sidan.

Edit: Radiatorn/fläktarna kommer skymma minst en utav sidofläktarna, går möjligtvis med slim fläktar.

Antecs radiator hade varit bra om det inte vore för det faktum att den är gjord av aluminium. Då moddar jag hellre en plats åt en "riktig" radiator, om det skulle behövas. Kanske en Phobya Xtreme 200 passar tom.

Kan tänka mig att att luften från radiatorerna kommer bli ganska varm. Varför ta in den luften och dessutom massa damm till moderkortet?
I nödfall har jag vattenblock till NB, SB och mosfet.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

EK radiatorn är lite kortare än många andra, men om det inte går ändå så får jag helt enkelt fixa det.

Antecs radiator hade varit bra om det inte vore för det faktum att den är gjord av aluminium. Då moddar jag hellre en plats åt en "riktig" radiator, om det skulle behövas. Kanske en Phobya Xtreme 200 passar tom.

Kan tänka mig att att luften från radiatorerna kommer bli ganska varm. Varför ta in den luften och dessutom massa damm till moderkortet?
I nödfall har jag vattenblock till NB, SB och mosfet.

All luft som kommer ut från chassit har också kommit in i det så om du har radiatorerna som utblås kommer dammet in en annan väg bara. Bättre att ta in den kallaste luften utifrån genom radiatorerna och sedan blåsa ut den genom tex. toppen och sidan, luften bör inte vara överdrivet varm då heller om du inte har väldigt hög temperatur i loopen.
Vill du undvika damm kan du allltid placera damm filter både i fronten och på baksidan.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

All luft som kommer ut från chassit har också kommit in i det så om du har radiatorerna som utblås kommer dammet in en annan väg bara. Bättre att ta in den kallaste luften utifrån genom radiatorerna och sedan blåsa ut den genom tex. toppen och sidan, luften bör inte vara överdrivet varm då heller om du inte har väldigt hög temperatur i loopen.
Vill du undvika damm kan du allltid placera damm filter både i fronten och på baksidan.

Då gör jag som du säger och om mosfet eller nb blir för varm sätter jag block på dem. Problemet med dammfilter är att de jag har testat släpper igenom damm.. Nylonstrumpa fungerar bättre men verkar släppa igenom för lite luft.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Då gör jag som du säger och om mosfet eller nb blir för varm sätter jag block på dem. Problemet med dammfilter är att de jag har testat släpper igenom damm.. Nylonstrumpa fungerar bättre men verkar släppa igenom för lite luft.

Problemet med damm är att det alltid kommer in, klinisk ren miljö, dammfilter och en kompressor är nog bästa lösningen i annat fall är det bara att försöka göra det bästa utav situationen.

Bör inte vara något problem med mosfet eller nb då du fortfarande kommer att ha ett drag i lådan och antagligen lägre temp i det än du hade haft med tex. ett par gtx 480 i lådan med stock kylare. Däremot ser det rätt snyggt ut med dem på så om ekonomin tillåter så skadar det ju inte att köra block där också.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Jag har redan block som passar sedan tidigare. Tänkte att jag kanske skulle slippa använda dem, men kanske lika bra att pocka på dem direkt, så slipper jag det eventuella bekymret. Så får vi hoppas på det bästa. Det kommer bli ett välfyllt chassi.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."