Ice Dragon Cooling säljer kylmedium med oförglömlig modd

Permalänk
Melding Plague

Ice Dragon Cooling säljer kylmedium med oförglömlig modd

Den som sysslar med vätskekylning kan hitta en och annan godbit på CES 2012. En av dessa är Ice Dragons monter med ett kanske inte så vackert hemmasnickrat chassi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ful som stryk! Va fan! xD

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Frågan är vad det kostar

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Okej så en bra kylningsprodukt, men varför det chassit..?

Permalänk
Medlem

TVÄRBALLT!
Ta med det hem och låt jonas recensera! xD

Tänkte direkt på: http://www.sweclockers.com/galleri/13-dragonhead-case
Fast det på swec är lite mer förfinat

Permalänk
Medlem

Herp derp på det chassit...

Permalänk
Medlem

IDC är ju inte någon nyhet direkt, men haha, störtskönt chassi!

Permalänk
Avstängd

Va fan var min första reaktion också Måste ju va det fulaste chassit ever, ser ut som en grupp förskolebarn sku fått leka med papier-maché

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spel565:

Okej så en bra kylningsprodukt, men varför det chassit..?

För att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Suck, ännu en produkt med ordet nano i namnet...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Snälla, en intervju med företaget angående chassit!

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan det var så fult att det blev ballt. Ser ut som en 5 åring har gjort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nanobottar i det, jag viste att Star Trek var på riktigt och att det var det Amerikanska Flygvapnet som slogs mot Borg och stal vätskan!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Om några månader kommer de där vara nya R3!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Skrivet av som99:

Nanobottar i det, jag viste att Star Trek var på riktigt och att det var det Amerikanska Flygvapnet som slogs mot Borg och stal vätskan!

Artikeln är nästan bevis nog för att det var Borg inblandade i Roswellkraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Frågan är vad det kostar

Menar du vätskan? Deras nanofluid går redan att köpa!
http://icedragon.mybigcommerce.com/products/Ice-Dragon-Coolin...

en flaska på ca 1 liter kostar 30 dollar, Kan säga att det är värt pengarna!

Jag har kört det i mitt Silent Shadow i ca tre månader nu och har inte tappat sin vita färg samt kyler otroligt bra

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Menar du vätskan? Deras nanofluid går redan att köpa!
http://icedragon.mybigcommerce.com/products/Ice-Dragon-Coolin...

en flaska på ca 1 liter kostar 30 dollar, Kan säga att det är värt pengarna!

Jag har kört det i mitt Silent Shadow i ca tre månader nu och har inte tappat sin vita färg samt kyler otroligt bra

Schysst Hur pass mycket bättre kyler det? Hur många grader ""spar" du in?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nyhet:

Den som sysslar med vätskekylning kan hitta en och annan godbit på CES 2012. En av dessa är Ice Dragons monter med ett kanske inte så vackert hemmasnickrat chassi.

Läs artikeln

Skittufft! Använd kylmediet i ett par månader nu i mitt senaste bygge. Mitt bygge som sträckt sig över 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Snabb fråga bara, är inte ren alkohol(96% industri/medicinsk) riktigt bra kylmedel? (om slangar etc. pallar det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Menar du vätskan? Deras nanofluid går redan att köpa!
http://icedragon.mybigcommerce.com/products/Ice-Dragon-Coolin...

en flaska på ca 1 liter kostar 30 dollar, Kan säga att det är värt pengarna!

Jag har kört det i mitt Silent Shadow i ca tre månader nu och har inte tappat sin vita färg samt kyler otroligt bra

Hur är det med korrosion osv? Färg ska väl inte vara speciellt bra för ett vattenkylningssystem plus att det riskerar att klegga igen dem små rören i en radiator vad jag läst.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Michelangelo:

Snabb fråga bara, är inte ren alkohol(96% industri/medicinsk) riktigt bra kylmedel? (om slangar etc. pallar det)

Nej vatten har nästan dubbla värmekapaciteten och ca tre gånger så hög värmeledningsförmåga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej vatten har nästan dubbla värmekapaciteten och ca tre gånger så hög värmeledningsförmåga.

Ok, säker?

baserar min fundering på att jag tycker det känns flera gånger kallare (att alkoholen leder bort min värme snabbare) när jag råkar spilla vodka till groggen på händerna än när jag spiller vatten med någorlunda samma temp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Ok, säker?

baserar min fundering på att jag tycker det känns flera gånger kallare (att alkoholen leder bort min värme snabbare) när jag råkar spilla vodka till groggen på händerna än när jag spiller vatten med någorlunda samma temp!

Tror det känns så för att alkoholen dunstar snabbare än vatten (dvs lägre kokpunkt?) och snor då energi (värme) från dina händer. Rätta mig om jag har fel.

Edit: Svaret här nedanför var mycket bättre beskrivet.

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Ok, säker?

baserar min fundering på att jag tycker det känns flera gånger kallare (att alkoholen leder bort min värme snabbare) när jag råkar spilla vodka till groggen på händerna än när jag spiller vatten med någorlunda samma temp!

Detta beror på att etanol har betydligt högre ångtryck än vatten vid en given temperatur, och att etanol har lägre kokpunkt; den har större benägenhet att förångas vid samma förutsättningar. För att den ska förångas krävs energi och det är det du känner som kallt. Det har värmekapacitet/ledningsförmåga att göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Michelangelo:

Ok, säker?

baserar min fundering på att jag tycker det känns flera gånger kallare (att alkoholen leder bort min värme snabbare) när jag råkar spilla vodka till groggen på händerna än när jag spiller vatten med någorlunda samma temp!

Det beror på att etanol är flyktigt. När det förångas tar det sitt ångbildningsvärme från din hud och det känns kallt. Med eter kan man nå temperaturer under noll grader celsius på det sättet. Det är dock helt irrelevant i en sluten vattenkylning eftersom du inte får någon avdunstning. Det används dock alkoholer i heatpipes där den mekanismen utnyttjas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Suck, ännu en produkt med ordet nano i namnet...

Denna produkt har dock en anledning att använda nano i namnet. I vätskan har de zink partiklar på ungefär storleken 40 nanometer.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av FireFox:

Hur är det med korrosion osv? Färg ska väl inte vara speciellt bra för ett vattenkylningssystem plus att det riskerar att klegga igen dem små rören i en radiator vad jag läst.

Det är inte färgat per say, det är ämnen som används i kylmediets komposition som gör att vätskan uppfattas som vit.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Snabb fråga bara, är inte ren alkohol(96% industri/medicinsk) riktigt bra kylmedel? (om slangar etc. pallar det)

96% är inte ren alkohol, 100% är ren alkohol och då är det bara en gas

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

96% är inte ren alkohol, 100% är ren alkohol och då är det bara en gas

Varför skulle 100% etanol "bara vara en gas"? Kokpunkten för etanol är knappt 80 grader C, och under den temperaturen är det en vätska (ner till smätpunkten), oberoende koncentration.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thg-linus:

Varför skulle 100% etanol "bara vara en gas"? Kokpunkten för etanol är knappt 80 grader C, och under den temperaturen är det en vätska (ner till smätpunkten), oberoende koncentration.

Går inte få 100% ren etanol hur som helst. Över 95% måste man ha tillsatser för att hålla vatten borta, förutom att man också måste oftast ha zeoliter som ska suga upp vattnet i själva alkoholen. Det är ett rent helvete att jobba med om man verkligen är så känslig för man får använda den bara i slutna skåp med extrem torr kväve atmosfär för att inte för mycket vatten ska lösa sig i den.

Permalänk
Medlem

Vad har vätskan för värmekapacitet då? Hmmm?
Värmeldeningskoficienten på kylmedlet är inte så intressant när man jobbar med tvingad konvektion (pumpning)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)