BenQ TFT 24" XL2420T vs Samsung S23A750D

Permalänk
Medlem

BenQ TFT 24" XL2420T vs Samsung S23A750D

Ja vilken av ovanstående skärmar skulle ni här på forumet rekommendera.
BenQ TFT 24" XL2420T kombineras med Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II
Samsung S23A750D kombineras med Gigabyte Radeon HD6970 2048MB

Vad är skillnaden på deras olika 3dfunktioner?
Funkar samsungens 3d med alla spel och filmer? Fungerar nvidias bara med vissa utvalda?

Permalänk
Medlem

XL2420T verkar köra på nVidias 3D-teknik och blir därmed begränsad till nVidia-kort.
Likaså för S23A750D och AMD.

Säljs de i paketpris? Om så är fallet så dubbelkolla även att 3D-glasögon inkl kringutrustning medföljer nVidia-paketet.
Detta måste man annars köpa separat för att fungera med nVidias 3D-teknik. En ganska saftig summa om du frågar mig i jämförelse med AMD som kör på open source-standard.

Med S23A750D medföljer glasögon och fungerar ihop med AMDs 3d-teknik (AMD HD3D)

Stora skillnaden är väl att nVidia har utvecklat en egen 3D-teknik och AMD kör på en open source-kod.
Båda har stöd för steroskopisk 3D (2D -> 3D) så ingen skillnad där. Den stora faktorn är egentligen spelen som stödjer det. Vissa spel stöder nVidias 3D-teknik, och vissa stöder AMD 3DHD. Med stöd menar jag vilka som är direkt utvecklade att kunna använda tekniken. Och mig veterligen finns det inte så många spel som stöder varken eller.

Dock finns ju fortfarande steroskopisk 3D som kan användas till alla spel, men det blir såklart inte den där riktiga 3D-känslan.

Så det är som att köpa grisen i säcken imo. Antingen kollar du vilka spel du har och spelar mycket idag och se om de stöder någon av 3D-tekniken. Sedan vet man aldrig vilka spel i framtiden som utvecklas till vilken 3D-teknik (nVidia eller AMD). Så riskköp enligt mig.

Är 3D så intressant för den delen i spelsammanhang? Jag har provat det men tycker mest det är ögongodis ett par sekunder och man tappar perspektiv på spelet. Jag tycker 120hz-frekvensen gör mycket ner nytta med flytet i spelet.

Personligen skulle jag rekommendera S23A750D och Radeon HD6970-paketet.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tack för ett utomordentligt bra svar =). Har varit väldigt förvirrande med de olika 3d teknikerna egentligen så är det mest 120hz jag är ute efter 3dn kommer som en bonus så att säga. Men för film i 3d spelar det ingen roll vilket av de båda man går på lr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av didrix:

Tack för ett utomordentligt bra svar =). Har varit väldigt förvirrande med de olika 3d teknikerna egentligen så är det mest 120hz jag är ute efter 3dn kommer som en bonus så att säga. Men för film i 3d spelar det ingen roll vilket av de båda man går på lr?

Jag är lite osäker på film faktiskt. Har inte provat det själv. Men jag tror endast AMD 3DHD har stöd för detta via datorn. Men inte säkert att ens det stöder det. 3D som vi ser på bio/tv är lite annorlunda än 3D som används i spel. Du får nog hoppas på ett konkretare svar från någon annan som är kunnig i ämnet eller vända dig till Google

Det är som du säger, 120Hz i första hand. 3D:n kommer oftast som bonus.
Vill starkt rekommendera Samsung-skärmen som har riktigt bra bild för en TN-panel. Spana gärna in denna tråden som diskuterar skärmen specifikt: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Tänk dock på att välja rätt modell (om du nu väljer denna skärmen dvs) eftersom den finns i två utförande (kopplas antingen via displayport eller DVI). Ingen skillnad i panel på skärmarna, dock skiljer designen sig.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren! Det blir nog samsungen då =).