Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Skärmval av ny TN-skärm

Hej SweClockers

Kommer ihåg att för ca 7-8 månader sedan fanns det en tråd här som listade en j*vla massa skärmar, och där man kunde be om hjälp för att välja en ny TV/Skärm. Hittar inte denna tråd nu... men men
Jag köpte en LG W2363D skärm, en skärm som jag har haft endast bra tycken om sedan dess. Den gick tyvärr sönder (Flash/Mjukvaran buggade) och den är nu på skrothögen, då LG inte kan skaffa fram en ny. Kreditering är då på G (ca 2000kr). Nu till frågan.

Vilken skärm idag, skulle ni säga är ett likvärdigt eller bättre val av denna skärm? Alltså, en skärm på 23-24 tum, TN-panel typ, DVI-D/HDMI, och som har likvärdiga eller bättre Kontrast/Ljus styrka (70000:1 (Dynamiskt) och 400 cd/m2). Med en prislap runt 2,000kr strecket. Finns detta, idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Kan ju säga att det där med kontrasten du nämnt behöver du inte titta på, den dynamiska kontrasten är i 99% av fallen drömsiffror som aldrig någonsin kommer i närheten av att uppnås. Ska du kolla kontrasten, kolla på den statiska, den ligger troligen runt 1000:1.

Ska du ha en ny 120hz skärm eller duger det med en vanlig 60Hz'are?

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

En ny 120Hz med TN-display. 23 eller 24 tum (inte större, får inte plats).

Mycket snällt av dig att svara Roxkz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Denzoh:

En ny 120Hz med TN-display. 23 eller 24 tum (inte större, får inte plats).

Mycket snällt av dig att svara Roxkz.

köp BenQ xl2410t samma Panel i den som din LG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Tyvärr är det så att den skärmen kostar nästan 2.800kr och jag tvivlar på att min återförsäljaer kommer godkänna det inom krediteringen. Därför jag bad om en skärm i 2.000kr klassen.
Men bra förslag annars, tack Cervatoz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Någon mer Input, framförallt med info eller tips om vilken/vilka skärm(ar) jag ska kolla på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Denzoh:

Någon mer Input, framförallt med info eller tips om vilken/vilka skärm(ar) jag ska kolla på?

Problemet är att i princip alla 120hz-skärmarna ligger i 2.5-3k klassen. Så det är nog i det läget att du får hosta upp pengarna eller köpa en 60hz'are såvida du inte kan få ÅF att ersätta din skärm med en likvärdig istället för att kreditera.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Denzoh:

Jag hoppas verkligen inte att du använder den dynamiska kontrasten?

För 2k finns idag inga vettiga 120hzare.

Ska du bara spela kan du gå på en Samsung 23350 eller vad den heter, kostar 1400.

Vill du ha en mer allround-skärm så Dell U2312 kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dreas89:

Jag hoppas verkligen inte att du använder den dynamiska kontrasten?

För 2k finns idag inga vettiga 120hzare.

Ska du bara spela kan du gå på en Samsung 23350 eller vad den heter, kostar 1400.

Vill du ha en mer allround-skärm så Dell U2312 kanske.

har hittat ett test av dells u2312hm och där visar det sig att det är en gaming skärm. lågt input lag,låg ghosting och bra färger pga ips panel.
Hittade ingen annan i den prisklassen som hade allt det där så jag beställde den.
ska testa den när jag får hem den (tisdag).

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm