Nedåtklocka min gamla dator - Ska ha den som Server

Permalänk

Nedåtklocka min gamla dator - Ska ha den som Server

Jag tänker ha en gammal dator som server.
Det jag tänker göra är:

1. Isolera datorn
2. Klippa av kablarna till nätaggregatet och förlänga dessa så nätagget kan gå och gömma sig någon annan stans (lever om så mycket)
3. Göra så IDE hårddisken på 70 GB hänger fritt i luften av gummiband.
4. Ta bort fläkten
5. Nedåtklocka datorn så den blir sval
6. Installera Ubuntu Server på den.

Men då är frågan! Hur nedåtklockar jag CPU? Den är på 1.5 Ghz AMD ahtlon xp och datorn är en Fujitsu Simens. anledningen är att jag vill att datorn ska dra jättelite ström och den ska gå sval.
Går det att nedåtklocka i linux?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du kan styra klockfrekvenser på det sättet i ett märkesdatorBIOS. Man kan inte göra det i de Dell (undantaget Alienware) och HPdatorer jag prövat iaf.

Permalänk
Medlem

det går att klocka ned t.ex hp med clockgen..

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

Tvivlar på att du kan styra klockfrekvenser på det sättet i ett märkesdatorBIOS. Man kan inte göra det i de Dell (undantaget Alienware) och HPdatorer jag prövat iaf.

Brukar man överklocka i BIOS?
Går det inte överklocka via oprativsystemet?

Varför skulle det inte gå med ett märkesBIOS?

Permalänk
Inaktiv

Gummiband torkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Brukar man överklocka i BIOS?
Går det inte överklocka via oprativsystemet?

Varför skulle det inte gå med ett märkesBIOS?

Ja.
Nej.
För de är basicbasic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Brukar man överklocka i BIOS?
Går det inte överklocka via oprativsystemet?

Varför skulle det inte gå med ett märkesBIOS?

Japp, överklockning av CPU görs generellt i BIOS om inte tillverkaren släpper någon programvara som tillåter det i t.ex. Windows men det är rätt sällsynt på äldre datorer vad jag vet.

Nej.

Varför skulle OEM-tillverkare låta dig överklocka och potentiellt förstöra eller sänka livslängden på något som du har garanti på? Tråkigt men sant.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Gummiband torkar.

Jo men man kan ju som jag köra på rund textilklädd resår. Finns i sybehörs/textilaffärer.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Göra om BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Japp, överklockning av CPU görs generellt i BIOS om inte tillverkaren släpper någon programvara som tillåter det i t.ex. Windows men det är rätt sällsynt på äldre datorer vad jag vet.

Nej.

Varför skulle OEM-tillverkare låta dig överklocka och potentiellt förstöra eller sänka livslängden på något som du har garanti på? Tråkigt men sant.

tror det handlar mer om att man inte ska kunna köpa en dator för 3000kr och sedan överklocka den och få prestanda som en för 5000kr.. dom skiter nog i om man överklockar och gör så att livslängden går ner då man oftast bara har 1 års garanti på datorer och dom blir bara glada om datorn går sönder efter 14 månader för då får dom sälja en till dator...

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Okej, men då får jag väll acceptera nedåtklockningen då

Vet ni hur man får en supertyst dator då om CPU fläkten ska leva om hela tiden?
Att köpa en ny fläkt som lever om mindre gör ingen skillnad för mig.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Okej, men då får jag väll acceptera nedåtklockningen då

Vet ni hur man får en supertyst dator då om CPU fläkten ska leva om hela tiden?
Att köpa en ny fläkt som lever om mindre gör ingen skillnad för mig.

Förutom att köpa en ny fläkt? (vilket kan vara svårt till en såpass gammal CPU)

Man kan skaffa en fläktkontroller. Som en Zalman FanMate, har alltid fungerat fint för mig.

Men då är ju frågan hur varm processorn blir redan nu. Är den redan varm så blir det inte direkt lyckat att skruva ner fläkthastigheten.

EDIT: Det förutsatt att det inte är en PWM-styrd fläkt som kontrolleras av moderkortet.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Förutom att köpa en ny fläkt? (vilket kan vara svårt till en såpass gammal CPU)

Man kan skaffa en fläktkontroller. Som en Zalman FanMate, har alltid fungerat fint för mig.

Men då är ju frågan hur varm processorn blir redan nu. Är den redan varm så blir det inte direkt lyckat att skruva ner fläkthastigheten.

EDIT: Det förutsatt att det inte är en PWM-styrd fläkt som kontrolleras av moderkortet.

Om man sänker strömförbrukningen då? Kanske inte är så bra?

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Om man sänker strömförbrukningen då? Kanske inte är så bra?

Det finns två sätt att sänka strömförbrukningen:

1) Klocka ner och sänka processorns spänning vilket du troligtvis inte har möjlighet till.

2) Belasta datorn mindre. Men det finns ju inte direkt någon möjlighet till. Enda sättet är väl att låta bli att ha den till att göra vissa av de saker som du hade tänkt att den skulle göra som server. Lättare sagt än gjort och definitivt ingen garanti för att det ska fungera som tänkt.

Men även om du lyckas minska strömförbrukningen så måste fläkthastigheten sänkas. Är den PWM-styrd är det inga problem eftersom moderkortet fixar det själv men annars behövs en fläktkontroller.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...