Tjutande ljud från IPS-skärmar? I synnerhet Asus PA246Q...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Tjutande ljud från IPS-skärmar? I synnerhet Asus PA246Q...

Hej,

Köpte en Asus PA246Q innan jul som jag först packade upp igår kväll.

Upptäcker till min fasa att när skärmen är på så hör man ett tjutande/hummande ljud. Jag har datorn ståendes i ett annat rum så det kanske gör det att jag lättare hör detta ljud men jag har aldrig varit med om ett liknande ljud från en skärm förut (dock så låter min gamla pioneer-plasma liknande men de skall ju låta lite) så jag tänkte kolla om det är någon annan som upplevt nåt liknande? Ljudet är inte jättehögt men tillräckligt för att störa. Det hörs oavsett om skärmen får någon bild skickad till sig eller inte.
Är det kanske en "feature" på IPS-paneler eller är dom normalt sett helt knäpptysta?

Denna skärm använder sig av P-IPS. Är det någon som har nåt liknande eller allra helst samma skärm men som inte har något missljud alls?

Tacksam för svar
Pontus

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Det är tyvärr inte särskilt ovanligt att skärmar piper. Ibland kan man få bort ljudet genom att köra maximal brightness men det är en klen tröst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Jag har en Dell med IPS-panel och en Acer med TN, hos mig är det Acern som låter och det varierar väldigt mycket baserat på vilken bild som visas på Acern. Det har inte så mycket med paneltypen att göra, snarare hur mycket tillverkaren gjort för att förhindra det, tex genom att gjuta fast spolar eller på annat sätt fixera eller skärma av dem.

Edit: Tyvärr är nog tex Acer och Asus mer budgetinriktade än tex Dell och Eizo

Edit2: Vill du kan du bryta garantierna och öppna skärmen, hitta den spole so låter och loimma den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av lord_moggo:

Jag har en Dell med IPS-panel och en Acer med TN, hos mig är det Acern som låter och det varierar väldigt mycket baserat på vilken bild som visas på Acern. Det har inte så mycket med paneltypen att göra, snarare hur mycket tillverkaren gjort för att förhindra det, tex genom att gjuta fast spolar eller på annat sätt fixera eller skärma av dem.

Edit: Tyvärr är nog tex Acer och Asus mer budgetinriktade än tex Dell och Eizo

Edit2: Vill du kan du bryta garantierna och öppna skärmen, hitta den spole so låter och loimma den.

Ok, jag vill mest kolla om det var nåt specifikt med IPS-paneler. Då kan jag konstatera att det troligtvis är nåt fel på min skärm för den låter helt enkelt för mycket och det är exakt samma ljud oavsett vad som visas. Ljudet minskar ifs om jag höjer brightness men det hörs fortfarande för tydligt.

Asus kanske normalt är mer budgetinriktade men just denna modell marknadsförs som en professionell skärm med utökad garanti osv så jag får helt enkelt ta och lämna tillbaka den.

Tack för er input

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av pwillow:

Ok, jag vill mest kolla om det var nåt specifikt med IPS-paneler. Då kan jag konstatera att det troligtvis är nåt fel på min skärm för den låter helt enkelt för mycket och det är exakt samma ljud oavsett vad som visas. Ljudet minskar ifs om jag höjer brightness men det hörs fortfarande för tydligt.

Asus kanske normalt är mer budgetinriktade men just denna modell marknadsförs som en professionell skärm med utökad garanti osv så jag får helt enkelt ta och lämna tillbaka den.

Tack för er input

Jag skulle tyvärr gissa att de inte betraktar den som defekt. Jag vet inte hur mycket den låter men det är inte ovanligt. Om du frågar andra som har samma modell och som inte har coilwhine kan det KANSKE innebära att ditt exemplar har något fel, men det kanlika göra vara att de helt enkelt inte hör det eller har lite annan setup som gör att det inte låter. Det var troligtvis inte det du ville höra, men jag vill bara vara realistisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag har samma modell, Asus PA246Q, sedan ett par månader tillbaka och har INTE något missljud. Är själv rejält känslig för högfrekventa ljud och skärmen är definitivt tyst.
Väldigt trist, hoppas att du på något sätt kan reklamera den :/

I övrigt så är jag dessutom väldigt nöjd med skärmen. Bättre monitor får man leta efter. Måndagsexemplar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Feb 2011

Har en Asus PA238Q från webbhallen och har samma problem att den gör ett tjutande ljud. Ringde webbhallen och han sa att det är ett ganska vanligt problem som kallas coil-wine som kan bildas när man sänker ljusstyrkan. Jag testade att dra upp ljus styrkan på max och ljudet försvann (låg på 90% ljus styrka innan).

Han sa sedan att man såklart ska kunna sänka ljusstyrkan utan att få problem så jag fick skicka in den som ett garanti ärende om jag såg detta som ett problem. Han fixade sedan så att det står i min order att kunden har påpekat detta och att jag kan när som helst skicka in och få detta löst!

Edit: kan tillägga att jag köpte den innan jul (1 december) men ringde inte förrens den 28 dec (fick den på julafton )

|| CPU: Intel Core I5-4690k @ 4.2GHz ||GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 OC ||Chassi: Fractal Define R3 Black Pearl ||Skärm: Acer XB270HU||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

På min så försvinner det inte även om jag höjer brightness till max, det minskar bara lite.

Jag var inne hos Webhallen och de kunde inte höra något. Inte jag heller men inte så konstigt i en lokal med en massa folk som pratar och fläktar som låter.

Lämnade först in den men ångrade mig sen för att testa mer hemma. Fortfarande samma ljud dock.

Har nu kontaktat Asus och väntar på att få en fraktsedel. Det verkar som man ibland får ett ersättningsexemplar omedelbart men det lät samtidigt som om det inte alltid är fallet. Vet inte vad som avgör detta. Kanske hur dom tolkar min felbeskrivning.

Håller tummarna för att allt skall gå snabbt och smidigt, nu har man ju vant sig vid skärmen och vill inte gå tillbaka till mina gamla 19-tummare 4:3