4st RAM-minnen på ett moderkort med dual-channel?

Permalänk
Medlem

4st RAM-minnen på ett moderkort med dual-channel?

Hejhej, har en kort fråga, om man använder 4 st ram-minnen på ett dual-channel moderkort (MSI Z68) förlorar man någon prestanda eller vad innebär egentligen dual-channel?

Frågan kanske blev lite rörig men jag hoppas att ni förstår!

MVH

Permalänk
Medlem

Man förlorar 1.6% om du använder single channel ist för dual channel.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

nej du kommer köra alla 4 stickorna i dualchannel

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Man förlorar 1.6% om du använder single channel ist för dual channel.

va?

Skrivet av zabera:

Hejhej, har en kort fråga, om man använder 4 st ram-minnen på ett dual-channel moderkort (MSI Z68) förlorar man någon prestanda eller vad innebär egentligen dual-channel?

Frågan kanske blev lite rörig men jag hoppas att ni förstår!

MVH

det går jättebra med 4 stickor. Dual-channel innebär att det finns två minneskanaler, det ger dubbel bandbredd mot en enkel kanal.

Sockel 1-2 hör till kanal ett, och 3-4 till kanal två. Om man kör med två stickor måste man sätta dem i varsin kanal för att få maximal bandbredd, men med fyra stickor blir alla socklar fyllda så det slipper du tänka på.

Permalänk
Medlem

För att utnyttja dual-channel till fullo behöver du ett antal minnesstickor jämnt delbart med 2. Alltså 2, 4, 6 osv...

Permalänk
Medlem

Du förlorar ingen prestanda. Det kan ibland dock vara lite "svårare" att klocka med flera minnen än vad man har kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Man förlorar 1.6% om du använder single channel ist för dual channel.

Skrivet av asconakille:

nej du kommer köra alla 4 stickorna i dualchannel

Skrivet av dagbro:

va?

det går jättebra med 4 stickor. Dual-channel innebär att det finns två minneskanaler, det ger dubbel bandbredd mot en enkel kanal.

Sockel 1-2 hör till kanal ett, och 3-4 till kanal två. Om man kör med två stickor måste man sätta dem i varsin kanal för att få maximal bandbredd, men med fyra stickor blir alla socklar fyllda så det slipper du tänka på.

Skrivet av MrMadMan:

För att utnyttja dual-channel till fullo behöver du ett antal minnesstickor jämnt delbart med 2. Alltså 2, 4, 6 osv...

Skrivet av hejkk:

Du förlorar ingen prestanda. Det kan ibland dock vara lite "svårare" att klocka med flera minnen än vad man har kanaler.

Okej, tack! då är det bara att smälla i mera minne sen ifall jag känner för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...

jo du förlorar prestanda men dock ej mycket. Runt 1,6%

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

lånar tråden lite, köpte lite RAM minne i veckan, beställde massa annat så tänkte det var kul att slänga med lite extra minne.

har en i5 760 på en asus p55 moderkort och från förr 2x2GB på dem blåa ramplatserna och satte i nya 2x4GB i dem svarta ramplatserna.

allt fint windows bootar, står att jag har 12GB (6.00GB usable), varför kan jag bara använda halvparten? är någe med timing på stickorna som förstör?

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrat något i msconfig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ändrat något i msconfig?

om du tänker på avanserade inställningar under boot tabben så har jag ingen LIMIT där nej. så måste vara något annat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av python_ormen:

om du tänker på avanserade inställningar under boot tabben så har jag ingen LIMIT där nej. så måste vara något annat

Då är det något i UEFI/bios som inte är rätt inställt, dock har jag inte problemet så jag kan inte exakt vad det kan heta/kallas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...

jo du förlorar prestanda men dock ej mycket. Runt 1,6%

Det hör inte hit, i.o.m. att man kan köra fyra moduler i dual channel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av python_ormen:

lånar tråden lite, köpte lite RAM minne i veckan, beställde massa annat så tänkte det var kul att slänga med lite extra minne.

har en i5 760 på en asus p55 moderkort och från förr 2x2GB på dem blåa ramplatserna och satte i nya 2x4GB i dem svarta ramplatserna.

allt fint windows bootar, står att jag har 12GB (6.00GB usable), varför kan jag bara använda halvparten? är någe med timing på stickorna som förstör?

Se till att stickorna är ordentligt intryckta, det kan även hjälpa att uppdatera BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |