Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Ny skärm (Philips 273E3LHS)

Min gamla skärm, en Samsung SyncMaster 2493HM, har börjat ge upp. Efter en tid av problem startar den nu inte alls. Efterforskningar visar att modellen har problem med nätdelen. Hittade en guide för att "laga" den så det är vad som står på tur.

Om det nu inte fungerar att laga skiten så behöver jag införskaffa en ny. Irriterande nog visar det sig att nästan alla nya skärmar är 1920x1080. Varför inte 1920x1200? Varför har man slängt 120 pixelrader? Hur som helst, det kanske jag kan leva med. Min budget är något begränsad så jag har satt taket till ~2k. Enligt prisjakt så ligger Philips 273E3LHS på "rank" 2 (vad det nu betyder).

tldr;

Är Philips 273E3LHS något att ha eller finns det bättre alternativ inom samma budget (~2k) ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Hittade även denna Dell UltraSharp U2412M nu (tack vare en annan tråd). Visserligen en bit ovanför budget men 16:10 och IPS-panel.

Tillägg: använder främst datorn för att spela SWToR och att hantera bilder (efterbehandling).

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av KGB_HC:

Om det nu inte fungerar att laga skiten så behöver jag införskaffa en ny. Irriterande nog visar det sig att nästan alla nya skärmar är 1920x1080. Varför inte 1920x1200? Varför har man slängt 120 pixelrader? Hur som helst, det kanske jag kan leva med. Min budget är något begränsad så jag har satt taket till ~2k.

Eller så kan du se det som att de ökat upplösningen då 2560x1440 numera finns tillgänglig.

Anledningen till att det numera görs framförallt 16:9 skärmar är att utbudet i form av spel, tv och film är anpassat för detta format.

I t.e.x. SWTOR får du mindre synfält med en 16:10 skärm.

16:10

16:9

http://widescreengamingforum.com/forum/forums/gaming/detailed...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av kol:

Eller så kan du se det som att de ökat upplösningen då 2560x1440 numera finns tillgänglig.

Anledningen till att det numera görs framförallt 16:9 skärmar är att utbudet i form av spel, tv och film är anpassat för detta format.

I t.e.x. SWTOR får du mindre synfält med en 16:10 skärm.

16:10
http://widescreengamingforum.com/f/u/imagecache/ingame_screen...

16:9
http://widescreengamingforum.com/f/u/imagecache/ingame_screen...

http://widescreengamingforum.com/forum/forums/gaming/detailed...

Tänkvärt. Jag har alltid föreställt mig att man tappar lite upp- och nertill (kändes som den logiska slutsatsen eftersom det är färre pixlar). Visserligen saknas det ju ändå 120 rader men frågan är om man märker så mycket av det. I spel lär skillnaden i vertikal upplösning inte märkas så mycket. Däremot när jag jobbar med bildefterbandling så kan jag tänka mig att jag kan sakna de extra pixlarna.

Har annars lyckats montera loss nätdelen i den gamla skärmen. Återstår att se om jag kan få tag på rätt kondensatorer och byta ut dem.