Vattenkylning - Bild på nuvarande loop - förbättra?

Permalänk

Vattenkylning - Bild på nuvarande loop - förbättra?

Hej!
Jag kyler för närvarande min Core i7 920 och 2st GTX480 med 1st 360 (toppen) + 1 st 480 radiatorer (fronten) i en loop som drivs med en Alphacool VPP655 (Laing D5). Jag har en SBe 3930K på ingående och tänkte ta tillfället i akt att se över dragningen av min loop.

Vad kan förbättras tycker ni? Slangdragningen är inte den bästa, men var första gången jag meckade vatten när detta sattes ihop för några månader sedan

På bilden visas nuvarande dragning och vattenriktning.

Permalänk
Avstängd

Vänd håll på vattenriktningen, sätt en av radiatorerna mellan grafikkorten och processorn

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut förutom knycken på slangen mellan pump och grafikkort, denna ska du absolut försöka få bort.
Ett par 45graders kopplingar borde råda bot på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stax:

Tycker det ser bra ut förutom knycken på slangen mellan pump och grafikkort, denna ska du absolut försöka få bort.
Ett par 45graders kopplingar borde råda bot på detta.

Yepp, tycker samma sak men tror inte det är så nödvändigt. Har du vatten i nu eller är den tom? Om du vill tjäna någon grad eller två på graffekorten så kan du skicka slangen från det övre graffekortet rätt upp i radden i toppen. Sen tar du en slang till från toppradden till CPUblocket och så vidare ner i nästa radd. Altås Graffe01 -> Graffe02 -> TopRad -> CPUblock -> FrontRad

Tror inte du tjänar så mycket i kylningen men lite kanske. Hade varit intressant om du gjorde lite mätninger med före/efter nummer. När jag höll på med vattenkylning så var det alltid ett jäkla tjat om optimala loopar och om man skulle ha graffe o CPU i samma loop. Min erfarenhet har dock varit att tempen blir ganska jämt i allt vatten. Några graders skillnad precis efter blocken bara.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Hej!
Jag kyler för närvarande min Core i7 920 och 2st GTX480 med 1st 360 (toppen) + 1 st 480 radiatorer (fronten) i en loop som drivs med en Alphacool VPP655 (Laing D5). Jag har en SBe 3930K på ingående och tänkte ta tillfället i akt att se över dragningen av min loop.

Vad kan förbättras tycker ni? Slangdragningen är inte den bästa, men var första gången jag meckade vatten när detta sattes ihop för några månader sedan

På bilden visas nuvarande dragning och vattenriktning.

http://i40.tinypic.com/10cswu8.jpg

Håller med stax, det ser överlag bra ut förutom slangen från pumpen.
Jag har värmegivare på både in- och utgående loop i min rigg och kan bara konstatera att temperaturskillnaderna är försumbara, dvs tiondels grad(er). Du har förvisso två grafikkort så skillnaden blir säkerligen större, men med hur mycket? I mitt fall ligger GPU på 60°C (vatten c:a 32°C) under last vilket är hälften av vad graifkkortet klarar av, så jag tror inte du vinner så mycket på att förändra något egentligen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av stax:

Tycker det ser bra ut förutom knycken på slangen mellan pump och grafikkort, denna ska du absolut försöka få bort.
Ett par 45graders kopplingar borde råda bot på detta.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Håller med stax, det ser överlag bra ut förutom slangen från pumpen.
Jag har värmegivare på både in- och utgående loop i min rigg och kan bara konstatera att temperaturskillnaderna är försumbara, dvs tiondels grad(er). Du har förvisso två grafikkort så skillnaden blir säkerligen större, men med hur mycket? I mitt fall ligger GPU på 60°C (vatten c:a 32°C) under last vilket är hälften av vad graifkkortet klarar av, så jag tror inte du vinner så mycket på att förändra något egentligen.

Ja den där loopen har varit en nagel i ögat, den ser värre ut på bilden än vad den är men har några 45 graders kopplingar liggandes så går nog på era tips o bygger bort den.

Skrivet av anemic:

Yepp, tycker samma sak men tror inte det är så nödvändigt. Har du vatten i nu eller är den tom? Om du vill tjäna någon grad eller två på graffekorten så kan du skicka slangen från det övre graffekortet rätt upp i radden i toppen. Sen tar du en slang till från toppradden till CPUblocket och så vidare ner i nästa radd. Altås Graffe01 -> Graffe02 -> TopRad -> CPUblock -> FrontRad

Tror inte du tjänar så mycket i kylningen men lite kanske. Hade varit intressant om du gjorde lite mätninger med före/efter nummer. När jag höll på med vattenkylning så var det alltid ett jäkla tjat om optimala loopar och om man skulle ha graffe o CPU i samma loop. Min erfarenhet har dock varit att tempen blir ganska jämt i allt vatten. Några graders skillnad precis efter blocken bara.

Just nu är den vattenfylld, men ska byta CPU+Mobo i veckan så allt ska bort. Bra tips, kommer nog gå från graffe02 -> TopRad efter jag gjort om.

Vad säger vi om vattenriktningen då? Hade det varit bättre att ösa åt andra hållet?

Permalänk
Medlem

Vattenriktigen har är rätt som den är nu.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Vad säger vi om vattenriktningen då? Hade det varit bättre att ösa åt andra hållet?

Läste en blogg av någon vattenguru som hävdade att man förlorar c:a 1 grad på att vända. Men om det gäller under alla förutsättningar vet jag inte, samt som jag påpekat så har det ingen som helst betydelse om man inte ligger på marginalen (och ligger man på marginalen så har man andra problen ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Ok! Tack för all snabb hjälp o tips! Alla nya grejjerna ramlade in hos posten idag... allt förutom LGA2011 socketfästet till cpublocket, blir snällt att vänta tills imorgon med att börja mecka