Permalänk

Överklocking for dummies!

Tjena!

Jag har lite lust att komma igång med överklockning och då främst av min processor och senare mitt grafikkort. Till att börja med bara för att lära mig lite hur det fungerar och bli lite bättre på datorer. I can hold my own när det gäller datorer men är på inget vis en "hacker".
Det ska tilläggas att jag inte har någon extra kylning what so ever och jag har inga planer på några monsterfarter.Det är bara för att lära mig lite nya saker.

Jag har läst en hel del trådar och forum men jag känner att dom flesta börjar på en högre nivå än jag är på och därför blir jag osäker på vad dom menar och man har ju ingen lust att sabba datorn det första man gör

Så om någon har tid/ork/lust att gå igenom starten med little tiny babysteps så hade jag varit väldigt tacksam!

Det jag har i burken nu är följande:

* Antec Two Hundred Midi Tower
* AMD Phenom II X4 965 Black Edition
* ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket-AM3
* Silver Power PSU, 600W 120mm fan +
* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
* HIS Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Tackar på förhand för alla eventuella svar!

/Andreas

Permalänk
Medlem

Varsågod och läs broder i oslo ;P

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...

EDIT: kanske du har läst dom redan

EDIT IGEN: här har du en guid för Phenom x6 http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=related vet att det inte är ditt men skulle kunna tänka mig att det är ganska likt

Permalänk
Skrivet av Burks:

Varsågod och läs broder i oslo ;P

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overkloc...

EDIT: kanske du har läst dom redan

EDIT IGEN: här har du en guid för Phenom x6 http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc&feature=related vet att det inte är ditt men skulle kunna tänka mig att det är ganska likt

Tjena!

Jag har läst igenom http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ett par gånger men jag blir fort lost i all info som finns där...

Menar inte att jag vill ha allt serverat på ett fat men finns det tex program för Win7 som fixar överklockningen eller måste man gå via BIOS?
Om inte det finns tips på något liknande så ska jag läsa igenom guiden igen och försöka få saker och ting att fastna.

Tack för svaret iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Tjena!

Jag har läst igenom http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ett par gånger men jag blir fort lost i all info som finns där...

Menar inte att jag vill ha allt serverat på ett fat men finns det tex program för Win7 som fixar överklockningen eller måste man gå via BIOS?
Om inte det finns tips på något liknande så ska jag läsa igenom guiden igen och försöka få saker och ting att fastna.

Tack för svaret iaf!

Att använda program ger lättare stabilitetsproblem samt att spänningen ofta hamnar högre än vad den behöver vara viket resulterar i högre temp osv p.g.a. att allt sköts med automatik. BIOS/UEFI klockning är alltid att föredra för att få stabil klock med så lite slitage som möjligt.

Eftersom du har en Phenom (som jag) så kan nedanstående länk vara bra, jag tycker den förklarar väldigt bra, samt rätar ut många frågetecken eftersom den refererar till just AMD med ett eget kapitel för Phenom II.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023

Permalänk

det du kan göra med den processorn är att du kan låsa upp den till en 6 kärnig

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Att använda program ger lättare stabilitetsproblem samt att spänningen ofta hamnar högre än vad den behöver vara viket resulterar i högre temp osv p.g.a. att allt sköts med automatik. BIOS/UEFI klockning är alltid att föredra för att få stabil klock med så lite slitage som möjligt.

Eftersom du har en Phenom (som jag) så kan nedanstående länk vara bra, jag tycker den förklarar väldigt bra, samt rätar ut många frågetecken eftersom den refererar till just AMD med ett eget kapitel för Phenom II.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023

Nice!

Ska läsa igenom där också så ska vi se om vi inte kan få lite fart på grejorna!

Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av kanskekanske:

det du kan göra med den processorn är att du kan låsa upp den till en 6 kärnig

Ehhh...? Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Ehhh...? Va?

Den har fyra kärnor nu, men en del moderkort låter en "låsa upp" två dola kärnor på den så den får totalt 6 kärnor.

Angående överklocking av grafikkort så tycker jag att MSI Afterburner gör jobbet riktigt bra. Sen får man följa guider för just sitt egna kort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hejsan! jag använder mig också av en phenom II x4 processor och jag använde programmet AMD overdrive för att klocka min då jag också är nybörjare och var lite osäker på hur man gick tillväga i BIOS. jag satt bara och pillade lite och tittade själv, det är otroligt enkelt! sen när man känner sig nöjd är det bara att använda lite olika stressprogram för att se att den är stabil, ha även koll på temperaturerna!

Visa signatur

[AMD Phenom II x4 955 BE@4ghz 1.37v][GA-990FXAUD3][Antec Kühler H2O 620 PNP][460 gtx SLI OC][Corsair Vengeance DDR3 1600mhz 16gb][Corsair CX 600w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Nice!

Ska läsa igenom där också så ska vi se om vi inte kan få lite fart på grejorna!

Tack för svaret!

Den här artikeln är trevlig den med.
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara till hjälp
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Edit: För långsam^^

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskekanske:

det du kan göra med den processorn är att du kan låsa upp den till en 6 kärnig

Skrivet av andreasnore:

Ehhh...? Va?

Phenom II x4 9xxT processorerna kan kanske låsas upp till x6. Då dessa är x6 med 2 kärnor avstängda för att de inte klarade av kraven för x6 processorerna.

Permalänk
Skrivet av bååthen:

Hejsan! jag använder mig också av en phenom II x4 processor och jag använde programmet AMD overdrive för att klocka min då jag också är nybörjare och var lite osäker på hur man gick tillväga i BIOS. jag satt bara och pillade lite och tittade själv, det är otroligt enkelt! sen när man känner sig nöjd är det bara att använda lite olika stressprogram för att se att den är stabil, ha även koll på temperaturerna!

Tjena!

Jag har laddat ner AMD Overdrive nu och det var precis något sånt jag var ute efter. Ska sätta mig in i programmet lite nu och se vad jag kan få till.
Har du några tips/tricks angående det programmet som du kan dela med dig av?
Vilka stressprogram har du kört med? Har laddat ner ett som heter OCCT.

Tack som fasen för tipset!

Permalänk
Skrivet av swesen:

Phenom II x4 9xxT processorerna kan kanske låsas upp till x6. Då dessa är x6 med 2 kärnor avstängda för att de inte klarade av kraven för x6 processorerna.

Skrivet av Atlas Tasume:

Den har fyra kärnor nu, men en del moderkort låter en "låsa upp" två dola kärnor på den så den får totalt 6 kärnor.

Angående överklocking av grafikkort så tycker jag att MSI Afterburner gör jobbet riktigt bra. Sen får man följa guider för just sitt egna kort.

Ahh! Det får bli nästa lektion i datorkunskap tror jag så att jag inte tar mig vatten över huvudet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Ahh! Det får bli nästa lektion i datorkunskap tror jag så att jag inte tar mig vatten över huvudet...

http://www.youtube.com/user/NCIXcom?feature=g-u#p/search/0/B1...

Den videon förklarar riktigt bra och enkelt hur det fungerar i komponent världen.

Permalänk
Skrivet av andreasnore:

Tjena!

Jag har laddat ner AMD Overdrive nu och det var precis något sånt jag var ute efter. Ska sätta mig in i programmet lite nu och se vad jag kan få till.
Har du några tips/tricks angående det programmet som du kan dela med dig av?
Vilka stressprogram har du kört med? Har laddat ner ett som heter OCCT.

Tack som fasen för tipset!

Ja det är ett smidigt program! jag har mest pillat med multipliern och volten då jag inte är 100% på vad dem andra värderna faktiskt gör haha!
Jag använder mig också av OCCT och tycker det funkar perfekt! kom ihåg att ha test mode på "large data set" bara så att den testar fullt ut! sen kör jag på volten 1.37 vilket var stockvolten för mig men alla processorer är ju olika så du får testa dig fram

Lycka till och posta gärna dina resultat

Visa signatur

[AMD Phenom II x4 955 BE@4ghz 1.37v][GA-990FXAUD3][Antec Kühler H2O 620 PNP][460 gtx SLI OC][Corsair Vengeance DDR3 1600mhz 16gb][Corsair CX 600w]

Permalänk
Skrivet av bååthen:

Ja det är ett smidigt program! jag har mest pillat med multipliern och volten då jag inte är 100% på vad dem andra värderna faktiskt gör haha!
Jag använder mig också av OCCT och tycker det funkar perfekt! kom ihåg att ha test mode på "large data set" bara så att den testar fullt ut! sen kör jag på volten 1.37 vilket var stockvolten för mig men alla processorer är ju olika så du får testa dig fram

Lycka till och posta gärna dina resultat

Har kört ett kort test (hur länge bör man köra?) i OCCT nu helt utan klockning bara för att testa. Blir lite stressad av att alla cores visas som 0 i grader under hela testen. Är det normalt?

Vilka resultat är det du vill att jag ska posta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskekanske:

det du kan göra med den processorn är att du kan låsa upp den till en 6 kärnig

Skrivet av Atlas Tasume:

Den har fyra kärnor nu, men en del moderkort låter en "låsa upp" två dola kärnor på den så den får totalt 6 kärnor.

Angående överklocking av grafikkort så tycker jag att MSI Afterburner gör jobbet riktigt bra. Sen får man följa guider för just sitt egna kort.

Skrivet av swesen:

Phenom II x4 9xxT processorerna kan kanske låsas upp till x6. Då dessa är x6 med 2 kärnor avstängda för att de inte klarade av kraven för x6 processorerna.

965an kan inte låsas upp till hexacores då dom är quadcores "by default" så att säga. Det är vissa x2: or och x3: or som går att låsa upp till x4: or samt 960T som går att låsa upp till hexacores.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Skrivet av andreasnore:

Har kört ett kort test (hur länge bör man köra?) i OCCT nu helt utan klockning bara för att testa. Blir lite stressad av att alla cores visas som 0 i grader under hela testen. Är det normalt?

Vilka resultat är det du vill att jag ska posta?

När jag sitter och håller på brukar jag köra 10-15 minuters tester så att jag får en humm om temperaturen, sen om jag känner mig nöjd så brukar jag låta testet stå på över natten så jag ser att allt går som det ska! ifall det står 0 grader är det något lurigt, den ska visa enskild temperatur för varje kärna. min klockning i 100% load ligger på 50-52 grader vilket jag tycker är helt okej. vad jag har läst så ska 62 vara vad den klarar enligt amd men säkert det är nog också med lite marginal. men runt 55 lägger jag gränsen

Visa signatur

[AMD Phenom II x4 955 BE@4ghz 1.37v][GA-990FXAUD3][Antec Kühler H2O 620 PNP][460 gtx SLI OC][Corsair Vengeance DDR3 1600mhz 16gb][Corsair CX 600w]

Permalänk
Skrivet av bååthen:

När jag sitter och håller på brukar jag köra 10-15 minuters tester så att jag får en humm om temperaturen, sen om jag känner mig nöjd så brukar jag låta testet stå på över natten så jag ser att allt går som det ska! ifall det står 0 grader är det något lurigt, den ska visa enskild temperatur för varje kärna. min klockning i 100% load ligger på 50-52 grader vilket jag tycker är helt okej. vad jag har läst så ska 62 vara vad den klarar enligt amd men säkert det är nog också med lite marginal. men runt 55 lägger jag gränsen

Det är något som inte helt stämmer här alltså....

Jag drog igång PRIME95 och enligt AMD Overdrives CPU Status så låg jag snabbt på över 70 grader. Jag stängde av illa kvickt!!
Cores står alla på 0 grader. Fattar inget...

*EDIT* På fliken board status i AMD OD står det alltså en ASUS_CPU_TEMPERATURE och den gick över 70 innan jag stängde av PRIME95. Cpu Core 0,1,2,3 står alla på 0.

Permalänk

Att den inte visar några grader på varje kärna är förmodligen för att du aktiverat core unlocker. Gör du detta så visar den bara genomsnittliga cpu tempen (på HW monitor) Detta är oavsett om du låst upp extra kärnor eller inte. Jag har en phenom X6 1090t och utan core unlocker så visar den allt. Både var kärna för sig och även genomsnittliga värmen. Men slår jag på core unlocker så försvinner det på var kärna för sig. Core unlocker är bara till för att en del x4 processorer är x6 från början men har 1 eller 2 skadade kärnor o görs därför om till x4! Har du tur kan du låsa upp en eller 2 extra kärnor! Annars kan du skita i att använda det.

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk
Skrivet av Dirty Frog:

Att den inte visar några grader på varje kärna är förmodligen för att du aktiverat core unlocker. Gör du detta så visar den bara genomsnittliga cpu tempen (på HW monitor) Detta är oavsett om du låst upp extra kärnor eller inte. Jag har en phenom X6 1090t och utan core unlocker så visar den allt. Både var kärna för sig och även genomsnittliga värmen. Men slår jag på core unlocker så försvinner det på var kärna för sig. Core unlocker är bara till för att en del x4 processorer är x6 från början men har 1 eller 2 skadade kärnor o görs därför om till x4! Har du tur kan du låsa upp en eller 2 extra kärnor! Annars kan du skita i att använda det.

And where do I find this Core Unlocker you are speaking of?

Permalänk
Medlem

Det finns om du går in på bios elr så kanske den finns på amd overdrive?? men den finns defenetivt på bios. och om din proccesor e sönder så lovar jag att du kmr märka det xD

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Skrivet av Dirty Frog:

Att den inte visar några grader på varje kärna är förmodligen för att du aktiverat core unlocker. Gör du detta så visar den bara genomsnittliga cpu tempen (på HW monitor) Detta är oavsett om du låst upp extra kärnor eller inte. Jag har en phenom X6 1090t och utan core unlocker så visar den allt. Både var kärna för sig och även genomsnittliga värmen. Men slår jag på core unlocker så försvinner det på var kärna för sig. Core unlocker är bara till för att en del x4 processorer är x6 från början men har 1 eller 2 skadade kärnor o görs därför om till x4! Har du tur kan du låsa upp en eller 2 extra kärnor! Annars kan du skita i att använda det.

Skrivet av ioskin96:

Det finns om du går in på bios elr så kanske den finns på amd overdrive?? men den finns defenetivt på bios. och om din proccesor e sönder så lovar jag att du kmr märka det xD

Nu har jag lyckats få den att visa temp per core. Tror det var att jag disableade Cool n Quiet i BIOS.

Problemet är att tempen drar upp i 62 grader på under en minut med OCCT. Inte bra va?

Tips på vad som kan orsaka det? Har inte mixtrat med volt utan bara multipliern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Nu har jag lyckats få den att visa temp per core. Tror det var att jag disableade Cool n Quiet i BIOS.

Problemet är att tempen drar upp i 62 grader på under en minut med OCCT. Inte bra va?

Tips på vad som kan orsaka det? Har inte mixtrat med volt utan bara multipliern...

62 grader är max för Phenom II, antingen har du klockat upp den så den får för hög spänning och blir varm fort. Kör du på stocksettings så sitter inte kylaren ordentligt, alternativt att du fått luftbubblor i kylpastan vid monteringen. Kör du med stockkylaren kan du inte klocka så högt utan att få skadlig temp.

Edit: Tänk på att spänningen om den står på Auto justerar upp sig själv när du klockar!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

62 grader är max för Phenom II, antingen har du klockat upp den så den får för hög spänning och blir varm fort. Kör du på stocksettings så sitter inte kylaren ordentligt, alternativt att du fått luftbubblor i kylpastan vid monteringen. Kör du med stockkylaren kan du inte klocka så högt utan att få skadlig temp.

Edit: Tänk på att spänningen om den står på Auto justerar upp sig själv när du klockar!

Tror kanske jag måste plocka isär burken och checka kylpastan isf för jag har bara klockat upp den till 3,6Ghz och volten har jag ställt manuellt.
Får bli att mecka lite imorgon för att kolla hur allt ser ut runt processorn så återkommer jag med mer info när det är gjort.

Tack till alla som bidragit med tips/tricks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Nu har jag lyckats få den att visa temp per core. Tror det var att jag disableade Cool n Quiet i BIOS.

Problemet är att tempen drar upp i 62 grader på under en minut med OCCT. Inte bra va?

Tips på vad som kan orsaka det? Har inte mixtrat med volt utan bara multipliern...

Vad kör du med för multipel nu då? Beroende på multipel och spänning så kan temperaturen förväntas bli allt ifrån ~rumstemp till katastrof.

Ställ spänningen manuellt, då blir det inte varmt i onödan.

Edit: Men vad har du ställt in för spänning då? Att du satt den manuellt hjälper ju inte om du satt den för högt.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad kör du med för multipel nu då? Beroende på multipel och spänning så kan temperaturen förväntas bli allt ifrån ~rumstemp till katastrof.

Ställ spänningen manuellt, då blir det inte varmt i onödan.

Kör med multipel 18 och spänningen är ställd manuellt till 1.350 V.

Min känsla är ju iaf att något måste vara fel då jag inte belastar särskilt hårt och att tempen stiger över 62 på ingen tid alls. Ska plocka isär grejorna imorgon för att se hur det ser ut.

*edit* Tempen är 50 när jag kör fabriksinställningar på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnore:

Kör med multipel 18 och spänningen är ställd manuellt till 1.350 V.

Min känsla är ju iaf att något måste vara fel då jag inte belastar särskilt hårt och att tempen stiger över 62 på ingen tid alls. Ska plocka isär grejorna imorgon för att se hur det ser ut.

Jag har inte så bra koll på hur hög spänning AMD-processorer brukar kräva. Men att tempen stiger fort är inget konstigt. Prime95 är hård belastning.

Har du testat med lägre spänning?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag har inte så bra koll på hur hög spänning AMD-processorer brukar kräva. Men att tempen stiger fort är inget konstigt. Prime95 är hård belastning.

Har du testat med lägre spänning?

Menar du sänka spänningen men fortf köra en multipel på 18?