Crucial släpper rättad firmware för M4 SSD

Permalänk
Melding Plague

Crucial släpper rättad firmware för M4 SSD

Precis som utlovat publicerar Crucial en ny version av firmware för SSD-enheterna i serien M4. Nyheten är att en udda bugg som orsakar blåskärmar i Windows nu ska vara rättad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var väl mycket snabbare jobbat än de hade lovat? Trevligt.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Precis när de hade lovat! "the week around the 16th" bra jobbat crucial!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem

Bra support från Crucial!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ömm, är det denna man fick köpa på Kompletts 1337 deal för ngn månad sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Ömm, är det denna man fick köpa på Kompletts 1337 deal för ngn månad sedan?

Ja, det är den. Alla i Crucials M4 serie påverkades.

Permalänk

Måste man formatera för att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

tror inte man måste det, dock så var det inte lika smidigt att uppdatera som t.ex. corsair.

här måste man boota på nån skiva och skit, samtidigt som ssd måste sitta i sata port 0-3.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Måste man formatera för att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det måste du inte. Ingen data raderas. Det tar ungefär 3 minuter, och det enda du behöver göra är att bränna skivan, boota från den och skriva "yes". (SSDn måste sitta i SATA port 1-3).

Permalänk
Medlem

Uppdaterat här också utan några som helst problem.
Bra av crucial att firmware kom vid utlovad tid och väldigt enkelt att uppdatera utan problem.

För dom som bölar på att man måste bränna skiva så går det att uppdatera med USB också, precis som folk gjorde med 0009 firmwaren.

Permalänk
Medlem

hur många märken är det som haft problem med sina SSD diskar egentligen?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Alla typ.. finns det några är det inget man kan ta som fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

hur många märken är det som haft problem med sina SSD diskar egentligen?:)

Finns problem med all hårdvara. Det som är viktigt är hur allvarliga dessa är.

Crucials problem till exempel är näst intil irrelevant. Intel 320's 8mb bugg var ochså extremt sällsynt, och krävde ett par specifika konditioner.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat här me, fungerade klockrent
Tog mig inte mer än 5-10 sec att uppdatera firmware från 0009´an, trots att min ssd är 63% fylld.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Uppdatering gick bra.

Permalänk
Medlem

"Drive health is EXCELLENT!" haha sköna caps. Men det är ju kalas att din hårddisk är HELT JÄKLA SJUKT OK!!!

Permalänk
Medlem

Tack för nyheterna och tack crucial för utmärkt hantering!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

hur många märken är det som haft problem med sina SSD diskar egentligen?:)

Allihopa, men inget annat är att förvänta med ny och oprövad teknik. Vi konsumenter agerar betalande försökskaniner.

Skrivet av Frux:

"Drive health is EXCELLENT!" haha sköna caps. Men det är ju kalas att din hårddisk är HELT JÄKLA SJUKT OK!!!

Lika uppspelt blir SSD Life i andra ändan av spektrat, jag är nere på 13% nu och programmet är oerhört upprört över detta "faktum". Estimated lifetime har den slutat ge mig sedan länge. Själv tar jag det hela med ro.

Permalänk
Medlem

Är det även säkert att uppdatera drivern när man kör raid?

Permalänk
Medlem

har det bara påverkat Windows?

Om man kör disken i Linux, behöver man inte uppdatera då eller?

Någon som vet?

/LinuxSam

Permalänk
Medlem

Var ska SSDn sitta?

Jag har att ASUS P8Z68-m pro mobo. Det har 4 stycken Intel Z68 SATA 3Gb/s portar numrerade 1 till 4, 2 stycken Intel Z68 SATA 6 Gb/s portar numrerade 1 och 2 samt 1 stycken ASMedia SATA 6 Gb/s port. Var sätter jag SSDn under uppdateringen av firmware?

Jag har en undring till. Är det någon som fått AI suite att funka till ASUS-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

"Drive health is EXCELLENT!" haha sköna caps. Men det är ju kalas att din hårddisk är HELT JÄKLA SJUKT OK!!!

Better than ever!

Permalänk
Medlem

förra uppdateringen fungerade alldeles utmärkt att köra i sata 3 6gb/s porten för mej så borde gå lika bra nu tkr man?

Edit: har nu installerat senaste firmware och det gick lika bra denna gången som förra att installera i sata 3 6gb/s portarna, glöm inte att man får köra på ide när du installerar ist för ahci.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Uppdatera från USB

Eftersom jag inte har någon CD-rom i min Thinkpad fann jag denna guide både enkel och bra:

http://www.storagereview.com/how_upgrade_crucial_ssd_firmware

enjoy

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Måste det vara ide. Fungerar inte ahci?

Min SATA mode är ahci. Måste jag ställa om till ide för att installationen ska fungera? Är det något jag måste se upp med i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turing:

Min SATA mode är ahci. Måste jag ställa om till ide för att installationen ska fungera? Är det något jag måste se upp med i så fall?

Detta undrar jag med, har för mig att jag var tvungen med nåt sånt när jag skulle uppgradera firmwaren när jag precis köpt m4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack originallinus för tipset!
Min dvd-läsare är trött, så det var skönt att se att det fanns alternativ.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turing:

Min SATA mode är ahci. Måste jag ställa om till ide för att installationen ska fungera? Är det något jag måste se upp med i så fall?

Skrivet av Redstar:

Detta undrar jag med, har för mig att jag var tvungen med nåt sånt när jag skulle uppgradera firmwaren när jag precis köpt m4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har uppdaterat 3 gånger och alla 3 gånger har jag haft min inställt på AHCI utan problem.

Permalänk
Medlem

"Sidan kan inte visas".

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Det gick ju förnämligt smidigt det där... Körde på en USB-sticka, enligt orginallinus tips ovan, och hade AHCI på.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite