Permalänk
Medlem

HTPC - CPU kylning, passiv?

Hallå grabbar.

Jag är på jakt efter ny kylning till en burk, återanvänd som HTPC. Sitter just nu med en stock-kylare och den väsnas en del. Känner ni till någon bra kylare i 300-kronorsklassen som är riktigt tyst? Är till socket 775, en e4500 som möjligen kan komma att klockas ned beroende på hur bra den klarar av 1080p. Har inte testat spela upp så mycket 1080p än så vi får väl se hur pass mycket utrymme det finns att sänka klock/vcore. Men som sagt, första prio är en vettig fläkt till prollen. Hur bra är de passiva lösningar som finns? Något som jag märkte i de tester swec gjort så var det att de flesta kylarna väsnas precis som stock även om de kyler mycket bättre. De flesta i testerna låg ju runt 40 dBA.

Har även ett 8800GT i burken men det kommer nog inte användas i någon större utsträckning, om det ens finns kylare till det kortet fortfarande så kan det vara en tanke men det är inte så brådskande.

Allt sitter i ett Antec Sonata 3 chassie med antecs 500W nätagg. Vet inte huruvida man kan byta fläkten i det och vad det kostar. Men det kanske kan vara värt att titta på.

Mvh

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
En sjukt bra kylare, bytte till en sån i min dator (liknande situation) och den hörs inte någonting!

EDIT: Lågprofilskylare dessutom, så tar lite plats!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b
En sjukt bra kylare, bytte till en sån i min dator (liknande situation) och den hörs inte någonting!

EDIT: Lågprofilskylare dessutom, så tar lite plats!

Såg den när jag surfade runt lite. Jag har ju ett fullstort miditower så att den är lågprofil tjänar jag inget på, däremot slog det mig att den kanske väsnas mer än vad en fullstor kylare skulle göra. HTPCn är ju till en audiofil så att få ned ljudnivån är ju av högsta prio. Skickade in audiofilen i fråga till Inet i stan, så vi får se om de kan hjälpa honom.

Men hur mycket låter den om du har 0 bakgrundsbrus från annat i hemmet?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Verkar som om Cooler Master Hyper 212+ är väldigt populär här på sweclockers, så jag antar att den lär kyla bra. Fläkten verkar dock kunna föra lite oväsen, men den borde väl gå att ge en egen fläktkurva, eller? (Har lite dålig koll på PWM-styrning) Eller kanke till och med, om processorn klockas ned och chassit kyler tillräkligt, köras helt passivt?

När det kommer till grafikkortet så kan jag personligen rekommendera Arctic Cooling Accelero S1 Rev2, som enligt tillverkaren verkar passa ditt kort. Har nämligen, utan någon överdriven chassiekylning, lyckats köra ett HD4850 helt passivt; och dessutom är det relativt snorbilligt. (Men då krävs ju självklart en gnutta luftcirkulation, om än inte mycket)

Lycka till

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Det är svårt att kyla en CPU helt passivt, klena CPU som AMD 350/450 + intel Atom går att kyla passivt men med ganska rejäla kylflänsar plus att det finns nån fläkt i chassit då.

Att däremot kyla nära ljudlöst är ingen konst, med bra kylare, samt fläkt på lågt rpm 500rpm eller drygt det

För övrigt så är det sällan man låter CPU stå för avkodning av HD film, det låter man grafikkortet göra i stället, även det simplaste moderna grafikkort spelar upp 1080p utan problem, dock 8800GT är jag osäker om det klarar av detta, vet att 8800GTS 8800GTX och ultra inte klarar av det, men osäker på 8800GT, det är ju en uppdaterad GPU i dessa jämfört med GTS/GTX

Ett modernt grafikkort för mellan 300:- och 400:- klarar av alla HD filmer du vill titta på, och finns här helt passivt kylda sådana också, tex http://www.inet.se/produkt/5409181/msi-radeon-hd5450-512mb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Vår bedömning är att den här tråden passar i såväl htpc-forumet som i kylningsforumet. Eftersom trådskaparen enligt ett meddelande till oss tror att han kan få bättre svar i kylningsforumet har jag flyttat tråden dit. Lycka till med inköpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Såg den när jag surfade runt lite. Jag har ju ett fullstort miditower så att den är lågprofil tjänar jag inget på, däremot slog det mig att den kanske väsnas mer än vad en fullstor kylare skulle göra. HTPCn är ju till en audiofil så att få ned ljudnivån är ju av högsta prio. Skickade in audiofilen i fråga till Inet i stan, så vi får se om de kan hjälpa honom.

Men hur mycket låter den om du har 0 bakgrundsbrus från annat i hemmet?

Alltså, i den gamla Fujitsu Scaleo (???) - datorn jag har som HTPC nu sitter den kylaren och en Fractal Design 92 mm Silent Series 1200rpm och jag måste säga att det låter i princip ingenting alls! Det enda är vid uppstart då den kanske väser lite extra högt, just för att det är uppstart, men annars så är den helt tyst, hela datorn. Kan inte annat än rekommendera den!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering; efter mycket letande så har valet fallit på två nya billiga kylare. Projektet var ju till min far och pris trumfade ljudnivå. Därför föll valet på dessa två kylare som tillsammans gick på 340 :-. Ett helt ok pris för att få tyst på åbäket.

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...
http://www.inet.se/produkt/5321303/arctic-cooling-accelero-l2...

Ett visst brummande hörs men näst intill omärkbart när datorn står några meter bort. Det är inte många decibel vi pratar om, jämfört med andra källor till bakgrundsljud så är den knäpptyst. Det enda jag kan kommentera i kvalitetsväg var att kylflänsarna till grafikkortet fäster dåligt. Till och med efter den rekommenderade suddgummi-attacken. Men men, man märker väl om nån fläns trillar av och skiten brinner upp. Tipset om ett nytt kort för 300:- var ju rätt bra, så det finns ju lösningar om allt skiter sig. Tack för hjälpen! Hoppas fler hittar tråden och finner att den är av nytta.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 13 Pro
eller
Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev.2

Har du dessutom ett moderkort med pwm styrning av cpu fläkten så rekomenderar jag någon ur AC chassifläktar då dessa går att "kaskadkoppla" så att även chassifläktarna styrs av cpu-fläkten. Dessa fläktar heter då pwm på slutet.

Grafikkortet kan du med fördel välja ett ur AMD´s 6000 serie.
Asus Radeon HD6450 1024MB PCI-E D-Sub/DVI/HDMI HDCP Heatsink DDR3 Low Profile

Detta är bara mina subjektiva tankar bara & bör inte tas för absolut sanning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless