Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Maj 2008

Hjälp med val av dator skärm!

Tjenare alla sweclockare! Min gamla skärm är trasig så jag fick 2500kr till godo av Inet.se .
Jag hade en lg 120hz innan och var mycket nöjd med "smothnessen" i bilden, men mindre nöjd med kvalitén och färgåtergivningen.
Den var väldigt plastig !
Själv spelar jag i lagom mängd , surfar massor och kollar youtube . Ingen film då jag har en tv till det och htpc.
Men spelar mest Wow,cod,bf3,Sc2 och Hon.
Vill ha en skärm som är riktigt bra till det! frågan är om det bilr IPS eller 120hz ..hmmm.
skärmen ska kosta runt 2500kr . hittade några:

http://www.inet.se/produkt/2236000/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

http://www.inet.se/produkt/2203190/benq-tft-24-xl2410t-120hz

Kvittar helt enligt mig , hjälp mig !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av kabbedi1:

Tjenare alla sweclockare! Min gamla skärm är trasig så jag fick 2500kr till godo av Inet.se .
Jag hade en lg 120hz innan och var mycket nöjd med "smothnessen" i bilden, men mindre nöjd med kvalitén och färgåtergivningen.
Den var väldigt plastig !
Själv spelar jag i lagom mängd , surfar massor och kollar youtube . Ingen film då jag har en tv till det och htpc.
Men spelar mest Wow,cod,bf3,Sc2 och Hon.
Vill ha en skärm som är riktigt bra till det! frågan är om det bilr IPS eller 120hz ..hmmm.
skärmen ska kosta runt 2500kr . hittade några:

http://www.inet.se/produkt/2236000/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

http://www.inet.se/produkt/2203190/benq-tft-24-xl2410t-120hz

Kvittar helt enligt mig , hjälp mig !

Dell U2412M är en riktigt bra skärm för det priset och duger helt klart till spelande samtidigt som du får överlägset bättre betraktningsvinklar och färgåtergivning jämfört med den andra skärmen. Dessutom har den 1920x1200 pixlar, alltså 16:10-format som föredras av många. Det lär ju passa dig bra eftersom du surfar en hel del. Den andra skärmen är ju ypperlig att spela på tack vare dess snabbhet, men samtidigt är färgåtergivning osv inte på topp. Utifrån hur du använder din dator hade jag valt U2412M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Maj 2008

trevligt trevligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby centrum
Registrerad
Sep 2009

Tjena tjena allihopa. Jag har en del frågor jag har funderingar över :). Jag undrar för det första ifall ett hd7970 3gb klarar av att köra 2 st 24" datorskärmar i samtidigt ?

Min andra fråga är då ifall nån har tips på en benq eller samsung skärm jag kan skaffa. runt 1500-2000kr klassen. Och ska jag ha led eller inte ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av kirpo93:

Tjena tjena allihopa. Jag har en del frågor jag har funderingar över :). Jag undrar för det första ifall ett hd7970 3gb klarar av att köra 2 st 24" datorskärmar i samtidigt ?

Min andra fråga är då ifall nån har tips på en benq eller samsung skärm jag kan skaffa. runt 1500-2000kr klassen. Och ska jag ha led eller inte ?

Självklart klarar 7970 att köra 2 skärmar samtidigt!

När det gäller skärmar så är mitt tips att leta upp någon som verkar bra och sen läsa recensioner! En bra sida som listar de flesta skärmar som finns till salu i Sverige är prisjakt. Där kan du ställa in hur mycket skärmen ska kosta, vilken storlek den ska vara, om den ska ha HDMI osv.

När det gäller LED så är det inte så viktigt när det gäller skärmar. Med LED-belysning kan skärmen göras något tunnare och strömförbrukningen minskar lite jämfört med CCFL-belysning, däremot har det inte stor betydelse för bildkvaliteten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby centrum
Registrerad
Sep 2009

Okej : ) men hur blire då med 7970 när det gäller 3d funktionen för amd ? kan det fungera och finns det 3d skärmar för amd korten ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Är verkligen ingen expert på ämnet men vad jag vet har 7970 stöd för stereoskopisk 3D. Vad gäller skärmar har jag noll koll, de måste såklart ha stöd för stereoskopisk 3D. Mitt tips är att du letar upp fakta om AMDs 3D-funktioner, vilka spel som stöder tekniken och vilka skärmar som klarar av detta. Kanske får du rent av starta en ny tråd om ämnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby centrum
Registrerad
Sep 2009

Antar men tack för visat intresse