Microsoft släpper uppdateringar för AMD FX-serien "Bulldozer" till Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Inväntar standard kommentar: "Det blir nog bra när det blir färdigt"

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Jag har inte läst alla kommentarer än, men det blir nog bra.
Tur att jag har en FX-4100 i burken nu då

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

I det lägre prestandasegmentet har de en viss konkurrenskraft men.. man måste vara halvt galen om man köper en bulldozer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var väl vad jag väntade mig... synd för konkurrensen

Vadå, att microsoft fixar så att windows utnyttjar bulldozer bättre? Detr ju inte så att intels cpuer kommer prestera sämre.

Och btw hela windows OCH de föesta programen är anpassade till intel, DET påverkar amd negativt och DET är synd för konkurrensen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Mer strömförbrukning är precis vad Bulldozer behöver ! Men samtidigt så behöver den ju mer prestanda också. Ingen win/win situation direkt...

Du skrev det jag tänkte.
Om BD hade haft samma prestanda som de har, men lyckats få till det till en betydligt lägre strömförbrukning så hade det ju inte varit så dåligt. Sen att BD är relativt stor yta gör sannolikt dyrare att tillverka och när de inte kan ta premium priser så blir lönsamheten lidande.
Medioker prestanda till hög strömförbrukning och processorer som det troligtvis inte är så bra lönsamhet på. Det är ingen bra kombination.

Undrar hur Trinity blir. Skulle väl ha BD baserade kärnor. Om AMD lyckas få till några optimeringar så kanske den kan bli hyfsad. Bra att AMD har sin grafikdivision också. Hoppas att de får till bättre processorer till nästa revision. Bättre om det är lite jämnare konkurrens på processormarknaden.

Mjukvara uppgradering som kan ge någon procent extra prestanda. Ja det är ju bra, men känns inte tillräckligt. Tror att det behövs förändringar på hårdvarunivå för BD för att få till bättre prestanda/watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

man måste vara halvt galen om man köper en bulldozer.

Det finns ju vissa specifika saker som den gör väldigt bra, dock är den inte särskilt energieffektiv ens på det.
Men SÅ jävla dålig är den inte.

Visst, inte en chans att jag väljer en bulldozer framför en 2500, men besvikelsen över att Bulldozer inte blev vad man hoppats betyder inte att den är SÅ dålig.

Sandy Bridge är jävligt bra och Intel har ett enormt resursövertag på AMD.

Min största invändning mot BD är att den verkar vara mer optimerad för högre klockfrekvenser istället för högre IPC, det är helt fel väg att gå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

om man ska ha nåt budget prisvärt funkar phenom II aldeless utmärkt, därför köper folk amd....

1800kr för en i5-2500K som du lätt kan skrämma upp till 4,5GHz utan att ens byta kylare.....det är inte dyrt - och anses det som sådant ska man nog skaffa sig en Gameboy att spela spel på istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

1800kr för en i5-2500K som du lätt kan skrämma upp till 4,5GHz utan att ens byta kylare.....det är inte dyrt - och anses det som sådant ska man nog skaffa sig en Gameboy att spela spel på istället.

Det ÄR dyrt i budgetsegmentet där du nästan får en hel dator för den pengen (ok, ingen speldator kanske, men min HTPC hamnade där). Lägg till grafikkort på det där (för inte duger väl den interna för en spelare) så rinner pengarna iväg. Om det dessutom i de flesta titlar inte spelar någon roll så kan man lätt gå ner i pris för billigare prolle.
Hellre lägga 1k på prolle och 2k på grafikkort än tvärtom så att säga.

Edit: On topic tycker jag det är ganska lite diskussion i den här tråden om nyheten. Tycker det är vettigt att de optimerar för BD även om den processorn nog bara står för en minimal del av marknaden. Det kan dock betyda att Microsoft fått klart från AMD att de fortsätter satsa på bulldozermodulerna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Det ÄR dyrt i budgetsegmentet där du nästan får en hel dator för den pengen (ok, ingen speldator kanske, men min HTPC hamnade där). Lägg till grafikkort på det där (för inte duger väl den interna för en spelare) så rinner pengarna iväg. Om det dessutom i de flesta titlar inte spelar någon roll så kan man lätt gå ner i pris för billigare prolle.
Hellre lägga 1k på prolle och 2k på grafikkort än tvärtom så att säga.

Edit: On topic tycker jag det är ganska lite diskussion i den här tråden om nyheten. Tycker det är vettigt att de optimerar för BD även om den processorn nog bara står för en minimal del av marknaden. Det kan dock betyda att Microsoft fått klart från AMD att de fortsätter satsa på bulldozermodulerna.

Mitt inlägg var menat med en glimt i ögat. Sen nämner du iofs budget segment, HTPC och en väl god spelprocessor i samma mening, hehe. i5-2500K är väl inte första valet om man ska bygga budget? BD var i samma mening inte tänkt som en budgetmodell heller - den skulle ju utmana Intel ordentligt sades det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Mitt inlägg var menat med en glimt i ögat. Sen nämner du iofs budget segment, HTPC och en väl god spelprocessor i samma mening, hehe. i5-2500K är väl inte första valet om man ska bygga budget? BD var i samma mening inte tänkt som en budgetmodell heller - den skulle ju utmana Intel ordentligt sades det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja varför inte helgardera i samma mening?

Tittade lite på Tom's hardware gällande gamingprolle med bang for buck och då tog de fram en i3 i segmentet under 2500K, så AMD har ingen tokdominans där heller. Toms framhöll dock att X4 var ett helt ok alternativ, speciellt om den gick att flasha om. Då tog den nog topplatsen i segmentet till och med.

Och BD är som du säger absolut ingen budgetmodell, speciellt inte om den drar så mycket ström att andra komponenter måste dimensioneras efter den. Vad tänkte de där liksom?

Glimt i ögat missas ibland tyvärr, även om att just behöva förklara sin putslustigheter ju alltid förhöjer humorn.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Ja varför inte helgardera i samma mening?

Tittade lite på Tom's hardware gällande gamingprolle med bang for buck och då tog de fram en i3 i segmentet under 2500K, så AMD har ingen tokdominans där heller. Toms framhöll dock att X4 var ett helt ok alternativ, speciellt om den gick att flasha om. Då tog den nog topplatsen i segmentet till och med.

Och BD är som du säger absolut ingen budgetmodell, speciellt inte om den drar så mycket ström att andra komponenter måste dimensioneras efter den. Vad tänkte de där liksom?

Glimt i ögat missas ibland tyvärr, även om att just behöva förklara sin putslustigheter ju alltid förhöjer humorn.

Man kan ju faktiskt fråga sig vem som tänkte vad, just gällande BD. Skönt dock för impulsköparna att någon försöker rädda situationen med lite patchar, men 1-2% (om jag läste det rätt) matchar jag med en nysning och ett litet flin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vart lite sugen på att köpa ett amd system, men när man kollar priser så tänker man va fan, för det första är det inte billigt för det andra presterar det inte så att det uppväger priset, sen så drar skiten ström så det står härliga till, dom har ju missat på alla punkter, dom har skapat ett fordon med lgf skylt å försöker hänga med på autobahn, men en patch från ms kanske fixar det synd, dom gjorde ju rätt med Llano iaf kanske blir en sån till en htpc

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kommer ut från den här bulldozer mardrömmen snabbt och med skjortan på kroppen fortfarande, så de kan visa upp något som ger Intel a run for the money. Annars dabbar utvecklingstakten av... Jag vil gärna at det blir billigare, men snabbare och effektivare också !

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

I det lägre prestandasegmentet har de en viss konkurrenskraft men.. man måste vara halvt galen om man köper en bulldozer.

Nop inte galen , Om jag skulle bygga en ny arbetsstation , så skulle jag välja BD , just pga att maskinen skulle bli billigare än motsvarande Intel maskin , och prestandan i dom program som jag använder , är BD snabbare .

Men helst vill jag ha en Mac , men den kostar 48.995,00 kr

Nackdelen är den galna strömförbrukningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det finns ju vissa specifika saker som den gör väldigt bra, dock är den inte särskilt energieffektiv ens på det.
Men SÅ jävla dålig är den inte.

Visst, inte en chans att jag väljer en bulldozer framför en 2500, men besvikelsen över att Bulldozer inte blev vad man hoppats betyder inte att den är SÅ dålig.

Sandy Bridge är jävligt bra och Intel har ett enormt resursövertag på AMD.

Min största invändning mot BD är att den verkar vara mer optimerad för högre klockfrekvenser istället för högre IPC, det är helt fel väg att gå.

Jo, SÅ dålig är den tyvärr, och det känns som att det helt beror på deras frekvensjakt. Du behöver minst 4.8GHz för att konkurrera med mellanklass i7 som 2600K. Samtidigt så drar den redan vid 3.6GHz 75W mer än i7. Det är omöjligt att lösa det inom en snar framtid. Angående strömförbrukning så måste jag säga att antingen fuskar AMD med TDP numera eller så undervärderar Intel sina processorer kraftigt med 95W TDP.

Fixa 33%+ extra prestanda samtidigt som man mer än halverar strömförbrukningen är omöjligt. Om de fokuserar på att bara fixa det ena så kommer det fortfarande inte fungera på grund av det andra.

Man ska inte låta sig luras att tro att prestandaskillnaden mellan 2600K och FX-8150 är mindre än så på grund av syntetiska test eller grafikbegränsade speltest, enda sättet att jämföra är att överklocka FX-8150 tills den har ungefär samma prestanda, och det får den på 4.8GHz+.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gipsyboy:

Hoppas AMD kommer ut från den här bulldozer mardrömmen snabbt och med skjortan på kroppen fortfarande, så de kan visa upp något som ger Intel a run for the money. Annars dabbar utvecklingstakten av... Jag vil gärna at det blir billigare, men snabbare och effektivare också !

Håller med dig, utvecklingen saknar ett motstånd och det är inte bra för någon. Något jag saknar - just när du nämnde effektivare - är att inte bara hårdvaruutvecklare ska skärpa sig, alla mjukvaroutvecklare måste också dra nytta av det som kommer ut. Ta i5 vs i7, är väl mer- eller mindre bara Adobe och CAD program som ordentligt nyttjar all kraft?

Allting handlar inte om några extra
MHz (läs: i7 2600K vs 2700K).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo, SÅ dålig är den tyvärr, och det känns som att det helt beror på deras frekvensjakt. Du behöver minst 4.8GHz för att konkurrera med mellanklass i7 som 2600K. Samtidigt så drar den redan vid 3.6GHz 75W mer än i7. Det är omöjligt att lösa det inom en snar framtid. Angående strömförbrukning så måste jag säga att antingen fuskar AMD med TDP numera eller så undervärderar Intel sina processorer kraftigt med 95W TDP.

Fixa 33%+ extra prestanda samtidigt som man mer än halverar strömförbrukningen är omöjligt. Om de fokuserar på att bara fixa det ena så kommer det fortfarande inte fungera på grund av det andra.

Man ska inte låta sig luras att tro att prestandaskillnaden mellan 2600K och FX-8150 är mindre än så på grund av syntetiska test eller grafikbegränsade speltest, enda sättet att jämföra är att överklocka FX-8150 tills den har ungefär samma prestanda, och det får den på 4.8GHz+.

Om man inte skall luras på syntetiska eller speltest hur vet man då om den har samma prestanda i den clock du uppges att skriva?

Sedan att gemföra processorer är lite upp till var och en, spelar man på sin dator så kollar man såklart upp de spelen man spelar eller kan tänkas spela och sedan granskar resultat man får ifrån det.
Är det en arbetstation som leker med transcoding/rendering så granskar man resultaten där och drar sin slutsats.

Det är inte så att om man skall kompila i linux att man tittar på Sweclockers speltest och köper sig en 2500k för att den fick mer fps i x spel. Det är så med all hårdvara man köper idag.

Sedan även om BD inte alls blev det man hade hoppats på eller vad AMD hade hoppats på så har den fortfarande sina starka och svaga sidor så som intel processorer har och alla annan hårdvara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om man inte skall luras på syntetiska eller speltest hur vet man då om den har samma prestanda i den clock du uppges att skriva?

Sedan att gemföra processorer är lite upp till var och en, spelar man på sin dator så kollar man såklart upp de spelen man spelar eller kan tänkas spela och sedan granskar resultat man får ifrån det.
Är det en arbetstation som leker med transcoding/rendering så granskar man resultaten där och drar sin slutsats.

Syntetiska test struntar man helt i, fungerar bra på FX men säger inte om prestandan. Och spel får man gärna testa i, men man ska inte låta sig luras av resultaten bara.
Om en i7 2700K får 60 stabila FPS i ett spel, och FX-8150 får 55 FPS. Så kan man tro att FX bara behöver bli 10% snabbare för att klå det, eller runt 4GHz. Men eftersom det finns så många andra faktorer inblandade som minskar poängen för de båda så syns det inte hur stora skillnaderna faktiskt är, så för att komma upp i samma poäng så kan det krävas närmare 50% mer prestanda ur en FX, alltså runt 5GHz. När man om två år sitter på sitt GTX 990 och spelar BF4 så kommer man se hur stor skillnaden faktiskt är, så då är det bra om man köpt rätt processor. Man blir besviken om man trodde att en FX överklockad 10% skulle klara sig lika bra som en i7.
Och även om resultaten inte skiljer jätte mycket i resultat en del test så är skillnaden större i faktisk prestanda. Kolla Sweclockers test, i7 2600K är bara 12% snabbare i prestandaindex. Och i speltesten så ligger den inte jättemånga FPS efter 2600K. Men ändå är den inte ifatt ens på 4.77GHz!

Det finns de som lurat sig på detta sätt och tror att det räcker med att Piledriver blir 10-20% snabbare så klår den vassaste s2011 i7an. För det skiljer så lite i många test. Men överklockar man processorn 40% så är den fortfarande inte ikapp. Därför är FX-8150 dålig, den är sämre än vad feltolkade benches ger intryck av. Beroende lite på trådning så är den ofta jämförbar med i3 2100 i spel! Det är bara när i3an stryps av sina ynka 2 kärnor som FX drar ifrån.

Därför ska man inte låta sig luras att prestandaskillnaden är mindre än vad den egentligen är bara för att resultatskillnaden i många tester inte är så stor.

Permalänk
Medlem

Nöjd FX-6100 ägare.

Det är lite komiskt att läsa hur dålig FX serien är.
Åhh, bara 4 poäng i cinebench, åhh den är sämre än 1100t.
Osv osv osv.
Detta fick mig att avstå. Men så snubblade jag över omdömen från köpare på newwgg. Merparten är tvärnöjda.
Så jag tänkte, va fan, 1200 spänn för en Fx-6100. Uppgraderade från min 955 @ 4.1 GHz.
Direkt nästan 1000 poäng mer i passmarks performance test utan någon OC överhuvudtaget.
Spel flyter på ett helt annat sätt än innan. Kör med Xfx DD 6870.
Dessutom så maxar den runt 38 grader @ 4GHz, förvisso med en H60 från corsait.
Men bättre än 58-61 med phenom 2:an.

Den är bättre, kallare och har bättre simultanförmåga än fröken Ulla, den påstådda kvinnoförmågan.

Jag kan ärligt säga att visst, det hade vart kul att se lite högre poäng, men det är en definitiv uppgradering.
Sen så ger jag blanka fan i om en i7 är SÅÅ mkt bättre hit och dit.
För mig som redan satt på en AM3+ rigg så var FX det självklara valet.

Kan tillägga att kompisen sitter med en fx-4100 (skulle inte vilja ha den själv) men även den klarar av alla spel i dagens läge. Förvisso med ett 69xx kort. Men ändå. Ingen uppenbar flaskhals där heller.. IRL är helt klart annorlunda mot dagens main stream benchmarks.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Håller med Albus... sitter på min fx-6100... funkar riktigt bra med ett sapphire 6870... kör skyrim i ultra om det inte vore för att gpu-kylaren varvar upp så att man har ett jetplan hemma... bättre att köra high då så det iaf inte låter sjukt mycket. men det visar för mig vad cpun klarar av och jag har inte haft några problem...

förstår inte folk som vägrar pga några tester visar att det ligger efter. den är billigare... amds styrkretsar för moderkorten är dessutom bra mycket bättre.

men bah håll er till intel så går amd i konkurs så blir alla glada?? för intel lär ju satsa biljoner på research om dom har monopol? och om ni tycker det är dyrt idag så lär det inte bli billigare med ett monopol..

just my five cents...