Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Såg att någon skrev tidigare i tråden att han körde på 1,5V och låg på 49 grader Celsius i Prime95 och han har nog inte full koll på sina temperaturgivare om han nu inte kör vattenkylning, då är det möjligt att komma ner så lågt.

Det lär nog vara jag det. Och jag kör Corsair H60 med GT 1450 RPM fläktar i PnP. Men sedan att jag är en klåpare (Ren och skär nybörjare) på överklockning är en annan historia.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Trams, min går ej över 49c i full belastning när jag kör i 3,9Ghz.
Två fläktar på min Hyper 212. Klockar i Easutune 6, inte ändrat i Bios och lägger sig på 1,440V
Nu överklockar jag sällan min, men håller koll då jag gör det.

Rumstemperatur på 15 grader Celsius? Har inte koll på programmet du använder men är du säker på att det visar CPU temp och inte core temp? Vet att äldre versioner av OCCT visade core temp under "CPU temp" så man blir lurad men det är fixat i nuvarande version.

Atlas Tasume: Vad har du för program för att läsa av temp?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

hmm testa lite snabbt bara att höja volten till processorn och då fick jag 67 grader på processorn efter 7 min occt
vad kan det bero på? lite bättre ska den väll klara o kylla endå va

kör du också push pull på din h70 eller kör du bara en fläkt?

http://filesmelt.com/dl/Capture881.PNG

konstigt också att volten stuckit upp till 1.5 av sig själv med

så här såg de ut i bios om du har några tipps på hur jag ska få den o stanna på 1.45 volt

http://filesmelt.com/dl/IMG_03725.JPG

http://filesmelt.com/dl/IMG_03731.JPG

http://filesmelt.com/dl/IMG_03742.JPG

occt visste jag redan om och temp/voltmätningen i programet är en inbyggd version av hwmointor så de borde vara samma sak

om du har nån koll på minnen undrar jag hur man ställer upp inställningarna på minnet så de presterar bättre en default
har 2 st http://www.corsair.com/cmx4gx3m2a1600c7.html paket alltså totalt 8GB ram och de sak klara Latency7-8-7-20 men frågan är vad jag ändrar för att uppnår detta finns massa grejer o ändra för minnena i bios som synes
nån ide?
http://filesmelt.com/dl/IMG_0371.JPG

föresten tack för all hjälp brisse det uppskattas

Ja, jag kör push pull med 1850rpm Gentle Typhoon som jag har spänningsreglering på för att styra varvtalet automatiskt efter CPU temp.
Titta där det står max CPU temp 1,62v. Det är alldeles för högt och din höga temperatur är nog ingen fantasisiffra med tanke på spänningen. Kylningen fungerar nog som den ska men moderkortet reglerar inte spänningen som det ska. Lösningen är att sätta alla värden manuellt. Vcore beror på många saker så det är lite mer komplicerat än att bara sätta Vcore från auto till 1,45v t.ex.

Testa att ändra dessa inställningar, låt resten vara som på bilderna:
CPU ratio: 17,5 (17,5*200=3,5GHz sen får du prova dig fram genom att öka ett snäpp i taget)
Turbo core: disabled (VIKTIGT, kan vara en av anledningarna till att din Vcore var så hög, kör alltid disabled när du överklockar)
CPU/NB Frequency: 2000MHz (standardvärdet)
HT Link Speed: 2000MHz (standardvärdet)
CPU Load line calibration: Full (påverkar Vcore)
CPU/NB Load line calibration: 50% (påverkar CPU/NB voltage)
CPU Voltage: 1,45v (precis som på bilden)
CPU/NB voltage: 1,15v (standardvärdet)
CAS# Latency: 7
RAS# to CAS# delay: 8
RAS# PRE time: 7
RAS# ACT time: 20

Dessa inställningar kan vara en bra utgångspunkt sen får du själv börja överklocka och finjustera. Egentligen gillar jag inte att lägga ut inställningar på detta sättet så folk bara kan mata rätt in men man måste ju ha en utgångspunkt. Ditt uppdrag nu är att se hur högt du kan ta CPU ratio utan att få blåskärmar med de inställningarna jag gav. När du väl börjar få blåskärmar får du börja ändra på resten av inställningarna jag gav dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Rumstemperatur på 15 grader Celsius? Har inte koll på programmet du använder men är du säker på att det visar CPU temp och inte core temp? Vet att äldre versioner av OCCT visade core temp under "CPU temp" så man blir lurad men det är fixat i nuvarande version.

Atlas Tasume: Vad har du för program för att läsa av temp?

Easytune 6, OCCT och speedfan visar samma temp.
När jag kör x19 så ligger volten på 1,340 och temp på cpu 52c och system 40c.

När jag körde x19 i IntelBurnTest så kom jag faktiskt upp i 58c lie snabbt, men låg annars stadigt på 55c. Då låg volten på 1,440.

Har faktiskt inte sett den gå så högt i spel, inte över 49c.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Easytune 6, OCCT och speedfan visar samma temp.
När jag kör x19 så ligger volten på 1,340 och temp på cpu 52c och system 40c.

När jag körde x19 i IntelBurnTest så kom jag faktiskt upp i 58c lie snabbt, men låg annars stadigt på 55c. Då låg volten på 1,440.

Har faktiskt inte sett den gå så högt i spel, inte över 49c.

Ja dom siffrorna ser mer realistiska ut. När du skrev 49 grader i första inlägget trodde jag du menade full belastning (intelburntest t.ex.)
Vanligtvis är det ju temperaturen under full belastning som är intressant. Temperaturen under spel är ointressant när man försöker överklocka och få fram en stabil dator. Du har ju låg Vcore också och då är det inte konstigt du kommer under 55 grader. Ska du klara under 55 grader vid extrem överklockning så behöver du vattenkylning, det står jag fast vid.

Klarar datorn ett stress-test under en hel natt? 1,34 volt låter lite lågt för ett överklockat system.

Permalänk
Medlem

Nej du skrev: För att få ut några MHz extra ur Thuban bör man hålla CPU temp under 55 grader Celsius vilket man inte klarar på luft. Lägger man sig runt 4GHz kan man klara sig med temperaturer upp mot 60 grader. Detta varierar såklart mellan individuella processorer.

Jag ligger runt 4Ghz och den håller sig under 50c vid full belastning.
Då jag inte kör mer krävande saker på min dator än spel så är just spel full belastning.
Så hur den går vid spel är det ända som är intressant.
Intelburntest belastar ens processor onaturligt mycket, så ja, det är ett bra sätt att kolla om den är stabil, men också skitsamma om datorn funkar som det ska när en spelar eller vad en nu gör på sin dator.
Det är snarare så att det är väl värt att prova det om ens dator inte funkar vid ens normala användning som felsökning då.

Det har jag ingen aning om den gör, ser ingen alls poäng i att prova heller om jag ska vara ärlig.
Körd en kort runda med x20 i Batman Arkham City, funkade.
Den funkar när jag spelar så jag är nöjd

Möjligt att jag provar köra högre klock när processorn närmar sig sitt slut för mitt användande.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Nej du skrev: För att få ut några MHz extra ur Thuban bör man hålla CPU temp under 55 grader Celsius vilket man inte klarar på luft. Lägger man sig runt 4GHz kan man klara sig med temperaturer upp mot 60 grader. Detta varierar såklart mellan individuella processorer.

Jag ligger runt 4Ghz och den håller sig under 50c vid full belastning.
Då jag inte kör mer krävande saker på min dator än spel så är just spel full belastning.
Så hur den går vid spel är det ända som är intressant.
Intelburntest belastar ens processor onaturligt mycket, så ja, det är ett bra sätt att kolla om den är stabil, men också skitsamma om datorn funkar som det ska när en spelar eller vad en nu gör på sin dator.
Det är snarare så att det är väl värt att prova det om ens dator inte funkar vid ens normala användning som felsökning då.

Det har jag ingen aning om den gör, ser ingen alls poäng i att prova heller om jag ska vara ärlig.
Körd en kort runda med x20 i Batman Arkham City, funkade.
Den funkar när jag spelar så jag är nöjd

Möjligt att jag provar köra högre klock när processorn närmar sig sitt slut för mitt användande.

När man kallar det load temp utan att specificera exakt vad man menar så finns det oskrivna regler som säger att det är stress-test man menar. Det är omöjligt att jämföra om alla har sitt eget sätt att testa men samtidigt ska du ju självklart anpassa din överklockning till dina behov. Enligt ditt sätt att mäta temperaturer ligger jag också långt under 55 grader och jag använder troligtvis min dator på ett sätt som liknar dig men det är ointressant för andra att veta därför att det inte hjälper dom i sin egen överklockning. Jag försöker ju trots allt hjälpa folk här.
Just nu ligger min 4GHz CPU på 34 grader med fläktarna nästan stillastående men det är ju helt ointressant då jag endast har Firefox och lite e-post program igång.

Du skrev själv att du hade 58 grader max med intel burn test. Även om det var under en kort period så är det ju trots allt den siffran som är intressant. På det sättet kan alla jämföra med samma förutsättningar.

Edit: Ta en titt i aktivitetshanteraren under prestandafliken när du spelar. Du lär inte vara i närheten av 100% på alla kärnor samtidigt.

Edit2: Jag kanske skrev lite klumpigt. När jag skrev "få ur några extra MHz" så menade jag extrem överklockning dvs ca 4100MHz och uppåt. Har redigerat inlägget som du citerade

Permalänk
Inaktiv

Någon frågade om vi kunde lägga upp våra bios settings. Såhär ser mitt ut och detta kör jag 24/7.
Anledningen till att jag kör RAM på 1333MHz är att Thuban klarar inte av högre på 990x kretsarna när man fyller alla 4 RAM platserna med 16GB RAM. Kör man 1600MHz får man en blåskärm nån gång i veckan ungefär. Stabilitet före allt med andra ord. 1600MHz RAM ger inte mycket mer prestanda. Att överklocka CPU/NB ger mer.

Edit: Såhär ser min CPU temp ut efter en timmes körning med OCCT i 4116MHz och 1,45v

Permalänk

Vad gör det att klocka north bridgen? alltså vad betyder det och gör det någon skillnad? isf vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Vad gör det att klocka north bridgen? alltså vad betyder det och gör det någon skillnad? isf vad?

Jag hittar inte de fina graferna som jag tittade på ett tag sedan. Med det gjorde ungefär 5fps i spel om du klockade upp CPU/NB från 2GB till 3GB.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Psychadaelic:

Vad gör det att klocka north bridgen? alltså vad betyder det och gör det någon skillnad? isf vad?

CPU/NB är den integrerade minneskontrollern i processorn. Att överklocka den ger bättre minnesprestanda både för RAM och processorns cache minne. Förbättringen är tydligare ju snabbare RAM-minne du har men det är lätt värt det även med t.ex. 1333MHz stickor. Jag kör själv 2800MHZ CPU/NB och på L3 cache tjänar jag flera GB/s så skillnaden är stor.